zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Computational thinking: de skill van de 21e eeuw

20 oktober 2016 - Tegenwoordig worden kinderen al in de beginjaren van de basisschool voorbereid op het ‘grote mensen leven’. Ze leren van jongs af aan allerlei verschillende presentatie skills, aangezien dit als ze groot zijn bij vrijwel ieder beroep terugkeert.

Het moge duidelijk zijn dat de benodigde skills op de werkvloer door de jaren heen veranderen. Het is goed om te zien hoe het onderwijs onze kinderen hierop voorbereidt. Maar hoe bereidt het onderwijs de volgende generatie voor op de digitale organisatie? Harm de Haan, Manager Consultancy bij Telindus, geeft hier zijn mening over.


 
De IT’er van de toekomst
Organisaties worden steeds meer data gedreven. Ze creëren en verzamelen steeds meer informatie, die via allerlei systemen binnenkomt. Door deze data te interpreteren en met elkaar te combineren, kunnen organisaties beter en efficiënter sturen in een snel veranderende markt. De  Haan: "Het verwerken van alle gecreëerde data vraagt om een andere manier van datagebruik dan hoe er traditioneel met data omgegaan werd. Verschillende systemen koppelen tot een logisch geheel, zorgt voor eenvoudige bediening en gemakkelijkere dataverwerking." Maar als er wordt afgestapt van de traditionele werkwijze, hoe ziet dan het functieprofiel van de systeembeheerder 2.0 eruit? Wat zijn de nieuwe benodigde skills? En wat moet er binnen de organisatie veranderen?
 De Haan: "Door al het digitaliseren, kan de samenleving niet meer zonder IT. Er wordt vaak geopperd dat een IT’er moet kunnen programmeren. Dat klopt. Dit is echter niet de enige skill die ervoor zorgt dat een organisatie transformeert tot digitale organisatie. Een IT’er die alleen heeft geleerd om te programmeren, is niet voldoende. Doordat vrijwel alles data gedreven wordt, is het noodzakelijk dat er een nieuwe manier van denken wordt ontwikkeld met nieuwe competenties om te transformeren naar een digitale organisatie."
Maar wat zijn nou die competenties die de IT’er van de toekomst moet beheersen? De |Haan: "Het gaat met name om het interpreteren, samenvoegen, vastleggen en efficiënt toepassen van de systemen, processen, data, problemen, wensen etc. En natuurlijk niet te vergeten: omgaan met digitalisatie. Het is dus niet niks. Toch bestaat er een allesomvattende skill die voor al deze competenties antwoord is: Computational thinking."
 
Computational thinking als basisvaardigheid
Computational thinking is op een creatieve manier problemen oplossen. Binnen dit proces wordt een probleemstelling met meerdere variabelen op een dusdanige wijze in een oplossing geformuleerd, zodat een computer of mens dit efficiënt kan uitvoeren. Hierbij worden op algoritmische wijze verbanden gelegd om efficiëntieverbeteringen te realiseren.
 
Enkele belangrijke aspecten binnen computational thinking zijn:
 
  • Data logisch kunnen ordenen.
  • Variabelen analyseren en patronen ontdekken.
  • Datapresentaties creëren door abstractie, de werkwijze kunnen simuleren en uitlegbaar maken.
  • Algoritmes creëren om te kunnen automatiseren en weten welke stappen er moeten worden doorlopen.
  • Het geheel tot een oplossing kunnen brengen.
  • Generaliseren van de oplossing zodat deze breder inzetbaar is.
 
De skills die medewerkers moeten beheersen om een digitale organisatie in stand te houden:
 
  • Een teamplayer zijn;
  • Creatief zijn;
  • Logisch/algoritmisch kunnen denken ;
  • Goed kunnen uitleggen;
  • En over een goede dosis mensenkennis beschikken.
Diverse competenties 
De Haan: "Computers werken logisch. Ze kunnen geen aannames doen, daarvoor moet eerst door ons verteld worden hoe en wat er moet gebeuren. Wat dan het voordeel is van een computer? Deze zijn vele malen sneller dan wij mensen. Digitalisatie vraagt om vele verschillende competenties. Om alle data die een organisatie creëert en nog gaat creëren om te zetten naar praktische informatie, is het nodig dat de mens op een computerachtige manier gaat denken.
Computational Thinking wordt gezien als de skill van de 21e eeuw. Er zijn voorstanders die dit in het onderwijs op willen nemen als een basisvaardigheid vergelijkbaar met lezen en schrijven. Door de verregaande integratie van IT in alle processen wordt immers een verandering van iedere werknemer noodzakelijk en hier moeten onze kinderen alvast op voorbereid worden."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veel organisaties lopen achter met digital marketing
 Data-integratie een van de grootste belemmeringen bij Smart Industry
 Digitale transformatie draait om optimale klantervaring
 Digitale transformatie? Onderschat de menselijke factor niet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10