zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kosten ziekteverzuim door interne conflicten inzichtelijk per organisatie

26 mei 2016 - Ziekteverzuim door onderlinge conflicten op het werk kost een organisatie van 250 voltijds medewerkers zo’n 30.748 per jaar. Dat is gemiddeld 3,3 procent van de totale kosten van het ziekteverzuim en zelfs 15,3 procent van de kosten voor ziekteverzuim waar een organisatie invloed op heeft.

Met gegevens van TNO maakte Verbeterdesamenwerking een module die berekent wat problemen met collega's, ondergeschikten, leiding of werkgever een individuele organisatie aan ziekteverzuim kosten. De urgentie van het aanpakken van zulke conflicten op het werk is hoog, zo zijn de totale kosten van ziekteverzuim door interne agressie bijna drie keer hoger dan die door externe agressie.


 
Enorme impact
Op nationaal niveau maakt TNO al inzichtelijk wat de financiële impact is van conflicten op het werk: "De kosten van interne agressie worden geschat op 1,7 miljard euro en de kosten van externe agressie op ruim 600 miljoen euro per jaar. De reden dat interne agressie tot hogere kosten leidt, wordt voor het grootste deel verklaard doordat slachtoffers van interne agressie langduriger verzuimen," zo blijkt uit het onderzoek 'Agressie op het werk 2014' door TNO. Met onder andere data van TNO berekent Erkend Teamcoach en Registercoach Immo Nijhof van Verbeterdesamenwerking wat de kosten van verzuim door interne conflicten voor een individuele organisatie zijn.
 
Businesscase aantoonbaar
Met deze uitkomst is volgens Nijhof de businesscase voor professionele ondersteuning door erkende teamcoaches bij het verbeteren van de samenwerking aantoonbaar: "Ik hoorde vaker dat het moeilijk inzichtelijk te maken is wat beter samenwerken een organisatie financieel oplevert. Nu kan per organisatie uitgerekend worden wat verzuim door slechte samenwerking, pesten of ander ongewenst gedrag op het werk kost." Die kosten lopen snel op omdat medewerkers door dit soort conflicten twee keer langer thuis blijven dan normaal. "Nu blijkt hoe belangrijk het is voor een werkgever om bijtijds op het verbeteren van onderlinge aanspreekbaarheid of het aanpakken van pestgedrag te duiken. Goed samenwerken is het fundament van de duurzame inzetbaarheid van alle werknemers, van werkvloer tot penthouse," aldus Nijhof.
 
Verschillen per branche
Gegevens zijn beschikbaar voor dertien branches. Lijstaanvoerder is het samengevoegde cultuur, sport, recreatie en overige dienstverlening: dertien procent van de medewerkers geeft daar aan dat hun werk gerelateerde verzuim komt door problemen met collega"s, ondergeschikten, leiding of werkgever. Zulk gedoe op het werk kost een organisatie met 250 fte er 40.102 aan ziekteverzuim per jaar. Omdat mensen hierdoor veel langer ziek thuis zitten, werkt het hoge percentage door, het bepaalt 5,3 procent van de totale kosten aan ziekteverzuim en - omdat de werkgever geen invloed heeft op bijvoorbeeld zwangerschap of klachten als griep, verkoudheid of hoofdpijn - zelfs 25,6 procent van de kosten van ziekteverzuim door het werk. De plaatsen twee tot en met vijf worden ingenomen door respectievelijk ICT, financiële instellingen & -dienstverlening, openbaar bestuur en het onderwijs. Nijhof: "Door interne conflicten zitten er in het onderwijs naar schatting jaarlijks 7.754 voltijdsmedewerkers thuis, dat kost de samenleving 84.773.581 per jaar. En omdat er in het onderwijs veel in deeltijd gewerkt wordt, denk ik dat het aantal mensen dat hierdoor ziek thuis zit, nog hoger is."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eén op de vijf werknemers vertrekt na arbeidsconflict
 Als iemand u niet aanstaat op het werk
 Forse toename juridische geschillen door nieuwe Wet Werk en Zekerheid
 Tien tips bij het oplossen van conflicten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10