zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips bij het oplossen van conflicten

4 september 2012 - Een arbeidsconflict kan in de beste bedrijven voorkomen. Vervelend voor alle betrokkenen en daarom zaak om het niet te lang te laten sluimeren. Als leidinggevende kan het bemiddelen in zo’n conflict erg lastig zijn, maar het is nou eenmaal iets dat bij de functie hoort. Hoe kunt u conflictbemiddeling het beste aanpakken? Hieronder een aantal tips van Hugo Stienstra van Monsterboard.

1. Signaleer een conflict op tijd


Zie de feiten onder ogen als u merkt dat er onderlinge spanningen zijn tussen medewerkers. Ga er niet vanuit dat deze vanzelf wel verdwijnen. Een onopgelost conflict zal blijven sluimeren tot de bom een keer barst. 

2. Zie het grote plaatje

Niet alleen de twee kemphanen zijn degenen die last van hebben van hun conflict; het hele team zal last hebben van de stress die het oplevert. Handel snel voordat er twee kampen ontstaan en de hele afdeling of organisatie in tweeën is verdeeld. 

3. Breng de partijen bij elkaar

Breng beide partijen in gelegenheid het verhaal vanuit hun visie toe te lichten, zonder daarbij te worden gestoord. Hamer op het feit dat het conflict alleen maar opgelost kan worden door te communiceren en te onderhandelen. 

4. Zorg voor de juiste setting

Het probleem midden op de werkvloer uitpraten heeft geen zin. Neem de strijdende partijen apart en spreek achter gesloten deuren. Maak aan het begin van het gesprek duidelijk dat dit alleen bedoeld is om een oplossing te vinden voor het conflict. 

5. Wees assertief

Wees niet sympathiek en draai niet om de hete brij heen. Wees echter ook weer niet te agressief. Luister en blijf objectief. Maak duidelijk dat u voor geen beide kanten kiest. 

6. Verzamel de feiten

Stel vragen om achter de precieze reden van het conflict te komen. Benoem de belangrijkste problemen en vertel hoe ze van invloed zijn op de individuele prestaties, hoe ze de service verstoren en hoe ze de relaties met klanten beschadigen. Leg de nadruk op werkgerelateerde zaken, laat iemand zijn persoonlijkheid erbuiten. 

7. Zoek bevestiging voor het probleem

Zorg ervoor dat iedereen het eens is met de aard van het probleem, voordat u op zoek gaat naar een uitkomst. Soms kan dit op zich al een oplossing zijn voor het probleem, maar als dit niet het geval als moet u in ieder geval zeker weten dat iedereen het met elkaar eens is over waar het conflict uit ontstaat. 

8. Persoonlijk of werkgerelateerd?

Het kan zijn dat het duidelijk wordt dat het probleem niet werkgerelateerd is, maar is ontstaan door twee conflicterende persoonlijkheden. Maak in dat geval duidelijk dat een werkgerelateerd conflict nog te aanvaarden is, maar dat een ruzie op basis van persoonlijkheden onprofessioneel is en niet zal worden getolereerd. 

9. Bespreek mogelijke oplossingen

Mocht iemand het gevoel hebben dat hij bij een bepaalde oplossing als winnaar uit de bus komt, kan het zijn dat de ander ontevreden blijft. Richt u dus op oplossingen waar beide kanten tevreden mee zijn. Vraag ze daarom allebei mogelijke oplossingen aan te bieden en hoe ze zich persoonlijk zullen inzetten voor die oplossing. 

10. Word het eens over de oplossing

Nadat de mogelijke oplossingen zijn besproken is het tijd om te beslissen welke oplossing het beste is voor iedereen. Zet deze op papier en zorg ervoor dat beide partijen het met de oplossing eens zijn. Spreek momenten af waarop u gezamenlijk controleert of de uitkomst wordt nageleefd. Houd regelmatig in de gaten of het goed blijft gaan, en spreek uw waardering uit als u ziet dat dit het geval is.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Investeren in de natuur loont, óók voor de economie
 De impact van datacenters op energie-efficiëntie en de CO2-uitstoot
 Vier manieren om onkostenprocessen te verbeteren in economisch moeilijke tijden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om een slechte werksfeer aan te pakken
 Online mediation helpt arbeidsconflict verder
 Vijf tips om conflicten ten goede te keren
 Tien tips om te voorkomen dat een conflict uit de hand loopt
 
 
reacties
 
thomas de peinder  |   | 
4-09-2012
 | 
15:24 uur
Om een goed en objectieve inventarisatie te maken is het heel goed om ook een teamanalyse te maken.Dat kan online en is volstrekt betrouwbaar.
Marianne van der Meulen  |   | 
4-09-2012
 | 
18:20 uur
Goed dat aan dit lastige onderwerp aandacht wordt besteed. Ik zie in de praktijk te vaak geëscaleerde problemen, die voorkomen hadden kunnen worden als er eerder zou zijn ingegrepen.
Wel vind ik dat er te weinig aandacht besteed wordt aan de gevoelskant en te veel aan feiten. De waarheid bestaat immers niet, ieder heeft zijn eigen waarheid. Bijna alle conflicten ontstaan omdat een van beide partijen, of soms ook beide, zich niet gezien voelt door de ander. Dat boven tafel krijgen, zoeken naar het gevoel achter de feiten, daar gaat het om. Niet altijd gemakkelijk, wel effectief.
Esther Verhoevende  |   | 
24-07-2014
 | 
13:43 uur
Met name het assertieve gedeelte is belangrijk. Op een respectvolle manier je mening durven geven brengt vaak een hele andere kijk op het conflict.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
Cyberschaamte volgens specialisten digitale security woord van het jaar
Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
meer top 10