zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online informatie geeft vertekend beeld

20 april 2016 - Een op de vier Nederlanders geeft aan dat de beschikbare informatie op het internet over zichzelf geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Dat blijkt uit onderzoek van Mijn Online IDentiteit onder 1.532 Nederlanders. Dat kan nadelige gevolgen hebben, want werkgevers, recruiters of potentiële klanten doen tegenwoordig vaak een ‘background’ check via het internet.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna iedereen het normaal vindt om online informatie over anderen op te zoeken. 98 procent van de Nederlanders heeft dat ook wel eens gedaan. Echter vindt 59 procent het niet normaal om mensen te beoordelen op basis van die beschikbare informatie. Een paradox is dat 92 procent van de respondenten die gevonden informatie wel laat meewegen in de keuze van een vakspecialist zoals klusjesman, ZZP'er of adviseur.


"Online identiteit wordt steeds belangrijker," zegt oprichter van Mijn Online IDentiteit Martijn Barten. "Een eerste online indruk kan bepalend zijn of u wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek of dat een klant voor uw bedrijf kiest. U hebt maar een kans voor een eerste online indruk."

Positieve beeldvorming klanten en recruiters belangrijk
Vooral voor klanten en iemand waar u zelf een sollicitatiegesprek bij hebt, zoals een werkgever of recruiter, vinden we een positieve beeldvorming belangrijk. Opvallend is dat 80 procent graag wil dat collega's een positief beeld krijgen; vrouwen hebben dit sterker dan mannen. Ook vinden we het belangrijk dat vrienden, familie en kennissen een positieve indruk krijgen. Twee op de drie jong volwassenen (achttien tot 35 jaar) wil ook graag dat iemand waar ze mee op date gaan een goed beeld krijgt.
Als mensen online personen zoeken, dan kijken ze vooral naar profielen op social media sites, contactinformatie en werkgerelateerde informatie. Bovendien zoekt 71 procent ook naar een foto van iemand en de helft van de respondenten bekijkt ook reviews en ervaringen over iemand zijn producten en diensten.
Een belangrijke tip van Barten is om u bewust te zijn van de informatie die u zelf op het internet plaatst, maar ook wat anderen over u plaatsen, bijvoorbeeld op social media: "Alle gevonden informatie over u op het internet draagt bij aan de beeldvorming die mensen over u hebben. Of u nou uw gegevens zoveel mogelijk privé wilt houden of uzelf via het internet op de kaart wilt zetten, u zult het zelf moeten managen."

Klik hier voor de volledige rapportage & infographics.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meeste Facebook profielfoto's verouderd
 LinkedIn niet ideaal om hoger management te werven
 'Facebook is geen goede informatiebron voor recruiters'
 CFO vertrouwt LinkedIn-profiel niet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
meer top 10