zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online informatie geeft vertekend beeld

20 april 2016 - Een op de vier Nederlanders geeft aan dat de beschikbare informatie op het internet over zichzelf geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Dat blijkt uit onderzoek van Mijn Online IDentiteit onder 1.532 Nederlanders. Dat kan nadelige gevolgen hebben, want werkgevers, recruiters of potentiële klanten doen tegenwoordig vaak een ‘background’ check via het internet.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna iedereen het normaal vindt om online informatie over anderen op te zoeken. 98 procent van de Nederlanders heeft dat ook wel eens gedaan. Echter vindt 59 procent het niet normaal om mensen te beoordelen op basis van die beschikbare informatie. Een paradox is dat 92 procent van de respondenten die gevonden informatie wel laat meewegen in de keuze van een vakspecialist zoals klusjesman, ZZP'er of adviseur.


"Online identiteit wordt steeds belangrijker," zegt oprichter van Mijn Online IDentiteit Martijn Barten. "Een eerste online indruk kan bepalend zijn of u wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek of dat een klant voor uw bedrijf kiest. U hebt maar een kans voor een eerste online indruk."

Positieve beeldvorming klanten en recruiters belangrijk
Vooral voor klanten en iemand waar u zelf een sollicitatiegesprek bij hebt, zoals een werkgever of recruiter, vinden we een positieve beeldvorming belangrijk. Opvallend is dat 80 procent graag wil dat collega's een positief beeld krijgen; vrouwen hebben dit sterker dan mannen. Ook vinden we het belangrijk dat vrienden, familie en kennissen een positieve indruk krijgen. Twee op de drie jong volwassenen (achttien tot 35 jaar) wil ook graag dat iemand waar ze mee op date gaan een goed beeld krijgt.
Als mensen online personen zoeken, dan kijken ze vooral naar profielen op social media sites, contactinformatie en werkgerelateerde informatie. Bovendien zoekt 71 procent ook naar een foto van iemand en de helft van de respondenten bekijkt ook reviews en ervaringen over iemand zijn producten en diensten.
Een belangrijke tip van Barten is om u bewust te zijn van de informatie die u zelf op het internet plaatst, maar ook wat anderen over u plaatsen, bijvoorbeeld op social media: "Alle gevonden informatie over u op het internet draagt bij aan de beeldvorming die mensen over u hebben. Of u nou uw gegevens zoveel mogelijk privé wilt houden of uzelf via het internet op de kaart wilt zetten, u zult het zelf moeten managen."

Klik hier voor de volledige rapportage & infographics.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Betere balans tussen werk en privé is goed voornemen nummer één
 Global Networking Trends report: NaaS steeds populairder
 Werkend Nederland gaat er minimaal op vooruit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meeste Facebook profielfoto's verouderd
 LinkedIn niet ideaal om hoger management te werven
 'Facebook is geen goede informatiebron voor recruiters'
 CFO vertrouwt LinkedIn-profiel niet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Kies als MT voor duurzame oplossingen; juist in de bouw
De kracht van buitenreclame blijft bestaan
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
Hybride werken: werknemers vragen om andere leiderschapsstijl in het nieuwe normaal
Drie redenen waarom sporten met collega's een goed idee is
Cardano kan een interessante keuze zijn voor assetmanagers
Wat verandert er straks door de ‘Wet betaald ouderschapsverlof’?
De cryptosector smacht naar managers, accountants en engineers
Parkeren in de toekomst: behoefte aan meer laadpalen en sneller vinden parkeerplek
Bedrijven gaan cyberslag aan in 2022
Vijf strategieën om de leertijd van je medewerkers te maximaliseren
Duurzaamheidsmanagers hebben een boeiende baan met toekomstperspectief
meer top 10