zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Facebook is geen goede informatiebron voor recruiters'

7 januari 2014 - Recruiters maken steeds meer gebruik van informatie die ze op sociale media vinden om potentiële werknemers te beoordelen. Dat is een direct gevolg van Amerikaans onderzoek waaruit zou blijken dat de prestaties van toekomstige werknemers konden worden voorspeld door vijf tot tien minuten op hun profielen te snuffelen.

Dit schrijft Express.be. De universiteiten van Northern Illinois, Evansville en Auburn vroegen in 2012 aan human resource medewerkers en studenten om tien minuten lang het profiel van in totaal 56 Facebookers te bekijken. Daarna gaven ze die mensen punten op de vijf belangrijkste persoonlijkheidskenmerken ('Big Five'): nauwgezetheid, emotionele stabiliteit, openheid, extraversie en inschikkelijkheid. Wat bleek? Wanneer een half jaar later dezelfde mensen door hun leidinggevenden werden geëvalueerd bleek dat de werkgevers ongeveer eenzelfde beoordeling hadden gegeven als de hr-medewerkers en studenten zes maanden eerder. De correlatie was het sterkst op de onderdelen vriendelijkheid, nauwgezetheid en openheid.



Geen correlatie
Maar: een nieuwe serie onderzoeken van andere instellingen toont nu exact het tegenovergestelde aan. "De beoordeling die recruiters aan Facebookprofielen toekennen correleren zo goed als nul met de werkprestaties," schrijft Chad H. Van Iddekinge van de Florida State University. De nieuwe onderzoeken tonen niet alleen de ineffectiviteit van het gebruik van sociale media aan om potentiële werknemers te beoordelen, maar bevestigden ook de vooroordelen van recruiters ten opzichte van onder andere minderheden en mannen. Wie Facebook gebruikt om kandidaten te beoordelen, bleek het meest te kiezen voor blanke vrouwen. Maar de prestaties van die groep correspondeerden in de studie allerminst met de door de recruiters vooropgestelde verwachtingen.

Datamining
Toch zullen bedrijven steeds meer gebruik maken van datamining om toekomstige werknemers te ontleden.  In 2012 voorspelde de Britse krant The Guardian al dat werving- en selectiebureaus in de toekomst statistische analyses zullen maken op basis van de persoonlijke informatie die vrijwillig gedeeld wordt op internet en taalpatronen aldaar. De krant beweerde bovendien dat werkgevers tegen het einde van dit decennium gebruik zullen maken van daarin gespecialiseerde bureaus. Taalkundigen, wiskundigen, statistici, psychologen, sociologen en neurologen zullen computeralgoritmes ontwikkelen die het sociale internet (naast Facebook ook blogs, forums, Twitter en andere websites) dataminen. HR-afdelingen, recruiters, verzekeringsmaatschappijen en banken zullen grof geld betalen voor deze diensten.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gebruik social media nadert hoogtepunt
 Employer Branding via uw LinkedIn Bedrijfsprofiel – Een reeks gemiste kansen
 Grootbedrijf zet vaker social media in voor wervingsdoeleinden dan MKB
 Hoe anders is werven via sociale media?
 
 
reacties
 
Eelco L  |   | 
7-01-2014
 | 
15:35 uur
Ik denk inderdaad ook dat Facebook geen goede weergave geeft van een persoon. Hiervoor zijn speciaal platformen als LinkedIn voor ontworpen, omdat Facebook gewoon prive gebruikt wordt. Uiteraard kun je er wel iets uit afleiden, maar dat een afgestudeerde bijvoorbeeld een feestende foto op zijn/haar profiel heeft, wil niet zeggen dat dit gelijk slecht is.
Pauline Siebers  |   | 
8-01-2014
 | 
16:22 uur
Ik denk dat, gezien het tegenstrijdige resultaat, vooral de recruiters zich af mogen vragen “Waar gaat het hier mis?” Blijkbaar hebben recruiters zichzelf bepaalde vooroordelen aangeleerd die bij datamining alleen wegvallen wanneer de profielfoto van een kandidaat bijvoorbeeld niet zichtbaar is. Naar mijn idee dient de datamining van het sociale internet hier ook rekening mee te houden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
meer top 10