zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Facebook is geen goede informatiebron voor recruiters'

7 januari 2014 - Recruiters maken steeds meer gebruik van informatie die ze op sociale media vinden om potentiële werknemers te beoordelen. Dat is een direct gevolg van Amerikaans onderzoek waaruit zou blijken dat de prestaties van toekomstige werknemers konden worden voorspeld door vijf tot tien minuten op hun profielen te snuffelen.

Dit schrijft Express.be. De universiteiten van Northern Illinois, Evansville en Auburn vroegen in 2012 aan human resource medewerkers en studenten om tien minuten lang het profiel van in totaal 56 Facebookers te bekijken. Daarna gaven ze die mensen punten op de vijf belangrijkste persoonlijkheidskenmerken ('Big Five'): nauwgezetheid, emotionele stabiliteit, openheid, extraversie en inschikkelijkheid. Wat bleek? Wanneer een half jaar later dezelfde mensen door hun leidinggevenden werden geëvalueerd bleek dat de werkgevers ongeveer eenzelfde beoordeling hadden gegeven als de hr-medewerkers en studenten zes maanden eerder. De correlatie was het sterkst op de onderdelen vriendelijkheid, nauwgezetheid en openheid.



Geen correlatie
Maar: een nieuwe serie onderzoeken van andere instellingen toont nu exact het tegenovergestelde aan. "De beoordeling die recruiters aan Facebookprofielen toekennen correleren zo goed als nul met de werkprestaties," schrijft Chad H. Van Iddekinge van de Florida State University. De nieuwe onderzoeken tonen niet alleen de ineffectiviteit van het gebruik van sociale media aan om potentiële werknemers te beoordelen, maar bevestigden ook de vooroordelen van recruiters ten opzichte van onder andere minderheden en mannen. Wie Facebook gebruikt om kandidaten te beoordelen, bleek het meest te kiezen voor blanke vrouwen. Maar de prestaties van die groep correspondeerden in de studie allerminst met de door de recruiters vooropgestelde verwachtingen.

Datamining
Toch zullen bedrijven steeds meer gebruik maken van datamining om toekomstige werknemers te ontleden.  In 2012 voorspelde de Britse krant The Guardian al dat werving- en selectiebureaus in de toekomst statistische analyses zullen maken op basis van de persoonlijke informatie die vrijwillig gedeeld wordt op internet en taalpatronen aldaar. De krant beweerde bovendien dat werkgevers tegen het einde van dit decennium gebruik zullen maken van daarin gespecialiseerde bureaus. Taalkundigen, wiskundigen, statistici, psychologen, sociologen en neurologen zullen computeralgoritmes ontwikkelen die het sociale internet (naast Facebook ook blogs, forums, Twitter en andere websites) dataminen. HR-afdelingen, recruiters, verzekeringsmaatschappijen en banken zullen grof geld betalen voor deze diensten.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gebruik social media nadert hoogtepunt
 Employer Branding via uw LinkedIn Bedrijfsprofiel – Een reeks gemiste kansen
 Grootbedrijf zet vaker social media in voor wervingsdoeleinden dan MKB
 Hoe anders is werven via sociale media?
 
 
reacties
 
Eelco L  |   | 
7-01-2014
 | 
15:35 uur
Ik denk inderdaad ook dat Facebook geen goede weergave geeft van een persoon. Hiervoor zijn speciaal platformen als LinkedIn voor ontworpen, omdat Facebook gewoon prive gebruikt wordt. Uiteraard kun je er wel iets uit afleiden, maar dat een afgestudeerde bijvoorbeeld een feestende foto op zijn/haar profiel heeft, wil niet zeggen dat dit gelijk slecht is.
Pauline Siebers  |   | 
8-01-2014
 | 
16:22 uur
Ik denk dat, gezien het tegenstrijdige resultaat, vooral de recruiters zich af mogen vragen “Waar gaat het hier mis?” Blijkbaar hebben recruiters zichzelf bepaalde vooroordelen aangeleerd die bij datamining alleen wegvallen wanneer de profielfoto van een kandidaat bijvoorbeeld niet zichtbaar is. Naar mijn idee dient de datamining van het sociale internet hier ook rekening mee te houden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10