zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

LinkedIn blijft verreweg het belangrijkste wervingskanaal

13 mei 2015 - LinkedIn blijft het belangrijkste wervingskanaal. Op ruime afstand volgt referral recruitment (werven-via-medewerkers). Met name jobboards vinden werving- en selectieprofessionals minder belangrijk, in vergelijking met vorig jaar.

Dit blijkt uit de tweede editie van Stand van Werven waarin de wervingskanalen van 2015 in kaart zijn gebracht door de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.



Koning, keizer, LinkedIn
Dit jaar noemt 80 procent van de respondenten LinkedIn als belangrijkste wervingskanaal, een procentpunt meer ten opzichte van 2014. Ook als het gaat om (gepercipieerde) effectiviteit scoort de sociale netwerksite het hoogst. Het groeit daarin tussen 2014 en 2015 met 33 procent, dus recruiters vinden het netwerk ook steeds effectiever om goede mensen te werven. Gemiddeld een op de vijf vacatures vullen werkgevers in door LinkedIn te gebruiken. Daarmee verdringt LinkedIn, dat zowel een jobboard, als CV database, talentpool, recruitmentsysteem (ATS) én sourcingsinstrument is, andere wervingskanalen. In totaal worden in 2015 minder wervingskanalen belangrijk gevonden dan in 2014.

Comeback van referral recruitment
Referral recruitment en sociale media maken de top drie van belangrijke wervingskanalen van 2015 compleet. Zowel referral recruitment als sociale media zijn in belang toegenomen sinds 2014. De comeback van referral recruitment heeft waarschijnlijk te maken met een toename van vacatures bij werkgevers in het algemeen en de toenemende schaarste bij moeilijk invulbare vacatures in het bijzonder. In dit soort situaties (her)activeren werkgevers sneller het referralprogramma, waarbij hun eigen medewerkers worden ingezet om nieuwe collega’s te werven.

Jobboards hebben een imagoprobleem
Tussen 2014 en 2015 hebben de jobboards veel terrein verloren als belangrijk wervingskanaal. Ze zijn gezakt naar plek zeven. Dit terwijl jobboards qua effectiviteit nog op een vierde plek staan. Het sentiment is niet positief voor jobboards, terwijl tegelijkertijd werkgevers niet zonder kunnen, omdat ze als wervingskanaal nog steeds zeer effectief zijn. Dat werkgevers niet zonder jobboards kunnen, blijkt ook uit het feit dat job aggregators, Google, social media en LinkedIn vaak als (verkapte) jobboards gebruikt worden en groeien in belang en effectiviteit. Er zit dus duidelijk een gat tussen belang, effectiviteit en gedrag, wat duidt op een imagoprobleem.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
 Ransomware schaadt mentale gezondheid IT-professionals
 Onbekwaam personeel veroorzaakt fouten en fysieke ongelukken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 LinkedIn niet ideaal om hoger management te werven
 Werven via social media wint aan populariteit
 LinkedIn belangrijkste middel voor arbeidsmarktoriëntatie wo-studenten
 LinkedIn steeds belangrijker bij werving & selectie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Welke opleiding past bij jou
Hoe vind ik een goede advocaat
Wat kan ik allemaal met een mkb boekhouding
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Slechts helft vacatureteksten bevat salarisinformatie
Europese finance- en IT-leiders onthullen pad naar digitale financiële transformatie
Inflatie en de werkplek: vier op de vijf Nederlanders gaan werklocaties niet wijzigingen
Voorspellingen voor 2023: toename Cybercrime-as-a-Service (CaaS) en Reconnaissance-as-a-Service
Werkgevers zien zich door economische onzekerheid genoodzaakt geboekte vooruitgang op arbeidsvoorwaarden terug te draaien
Werken waar je wil – ‘Het nieuwe werken is gewoon werk’
Betrokkenheid bij ESG en DEI daalt, maar stijgt op gebied van aantrekken van talent
Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
Bij diversiteit en inclusie moet je verder kijken dan de groepssamenstelling
Trends voor de datacenterbranche
meer top 10