zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De drie meest gestelde vragen over online samenwerken met klanten

1 april 2015 - Ondanks het feit dat professionals uit de financiële branche online samenwerken steeds meer omarmen, komen regelmatig dezelfde vragen over dit onderwerp terug. Logisch ook, want hoewel veel financiële instellingen roepen dat ze volledig voorbereid zijn op de (online) toekomst, kan het bij veel instellingen eigenlijk vele malen beter.

Wat zijn nu de meest gestelde vragen op dit vlak? In dit artikel licht Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis, een tipje van de sluier op met de top drie meest gestelde vragen.


 
Wat is online samenwerken met klanten eigenlijk?
Leclercq: "Deze vraag komt regelmatig terug. Blijkbaar is er toch nog veel onduidelijkheid over wat online samenwerken nu precies inhoudt. Kort gezegd betekent het dat professionals realtime, via internet, samenwerken met de eindklant. Denk aan iemand die een hypotheek aanvraagt of een verzekering afsluit. Online samenwerken gaat veel verder dan met elkaar communiceren via e-mail; van het delen van bestanden met online tools tot en met het beheren van een eigen online portaal, waar zowel u als uw klant in kunnen werken."
 
Waarom moet ik starten met online samenwerken met klanten?
Leclercq: "Een hele belangrijke, de ‘waaromvraag’. Het antwoord heeft te maken met de maatschappelijke context waarin de financiële wereld zich bevindt. Het vertrouwen van de klant in financiële instellingen liep de laatste jaren een flinke deuk op. Dit vertrouwen kan onder meer hersteld worden door voortdurend te streven naar een perfecte customer experience. De loyaliteit van een consument aan een organisatie wordt voor een groot deel bepaald door de interactie via allerlei kanalen. En nu de markt weer langzaam aantrekt, laait de strijd om de klant ook op. De financiële branche staat daarom aan de vooravond van een revolutie wat betreft online samenwerken."
Wat levert online samenwerken met klanten mij eigenlijk op?
Leclercq: " What’s in it for me? Het is terecht dat deze vraag ook in de top 3 staat. Online samenwerken met klanten levert u simpelweg een betere dienstverlening op. Allereerst betrekt u de klant direct bij het proces. Hierdoor geeft u ze het vertrouwen dat er ook echt wat met bijvoorbeeld een aanvraag gebeurt. Ook wordt er door online samenwerken transparantie gecreëerd. Als klanten in kunnen zien hoe bijvoorbeeld het proces van de hypotheekaanvraag vordert, wordt dit als prettig ervaren. Uiteraard zorgt u met online samenwerken er ook voor dat een proces zijn snelheid behoudt. Tevens leidt het tot kostenbesparing. U bespaart op zaken als portokosten, papier en contacturen. En vergeet niet het concurrentievoordeel dat u behaalt met online samenwerken!
De vragen die hierboven zijn opgesomd, zijn degenen die in de praktijk het meest voorkomen. Dat geeft wel aan dat er nog veel onduidelijkheid is over één van de belangrijkste trends van dit moment. Het is zaak dat er zo veel mogelijk onduidelijkheid wordt weggenomen, want we kunnen niet meer om online samenwerken met klanten heen. We kunnen het vergelijken met Darwin’s survival of the fittest. Diegenen die de trend niet snel eigen maken, zullen het uiteindelijk niet winnen van de concurrentie."

Meer vragen en antwoorden zijn te vinden in deze FAQ.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wordt 2015 het jaar van online samenwerken in de financiële branche?
 Factsheet: de status van online samenwerken met klanten
 Financiële branche ziet moeilijkheden in online samenwerken met ouderen
 Online samenwerken met klanten is de toekomst binnen financiële branche
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10