zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Overheid niet zo toegankelijk als zij beoogt

12 november 2014 - Van een transparante en toegankelijke overheid is volgens het burgeronderzoek van Everest nog geen sprake. Zowel de informatievoorziening over overheidsdiensten en -producten, het aanvraagproces hiervan, als de beslissing hierover is voor een derde van de burgers onvoldoende inzichtelijk en duidelijk.

Zo is het voor elf procent niet duidelijk welke regels de overheid heeft toegepast bij het komen tot een beslissing voor een overheidsdienst. Een tiende vond dat deze beslissing niet helder was verwoord en in slechts twee derde van de gevallen was duidelijk op grond van welke aangeleverde gegevens de beslissing is genomen. Op sommige punten is de overheid al wel goed op weg met de optimalisatie van de online dienstverlening. 54 procent van de burgers heeft namelijk wel inzicht in de voortgang van het proces van de aanvraag of wijziging van de overheidsdienst. Ook is het voor 62 procent duidelijk hoe er bezwaar gemaakt kan worden tegen een beslissing van de overheidsinstantie.



Veel tijd kwijt
Naast het feit dat de overheid minder toegankelijk is dan dat zij zelf voor ogen heeft, geeft ruim een kwart van de burgers aan dat het aanleveren van gegevens of documenten voor het aanvragen van een overheidsdienst of product teveel tijd kost. Bovendien worden gegevens en documenten vaak dubbel door de overheid opgevraagd. Meer dan de helft van de burgers (54 procent) had gegevens al eens eerder verstrekt. Bij het aanleveren van documenten was dat bij 47 procent van de burgers het geval.

Onvoldoende transparant 
Gerwin Woelders, business consultant bij Everest, reageert op de onderzoeksresultaten: "Veel burgers ervaren dat de overheid onvoldoende transparant en toegankelijk is. Dit komt mede doordat overheidsinstanties niet wendbaar genoeg zijn om hun dienstverlening af te stemmen op de voortdurend veranderende wetten en regels én de wensen en verwachtingen van burgers, bedrijven en de politiek. Dit mag anno 2014 echter geen hogere wiskunde meer zijn, want er liggen genoeg technologieën voor handen die de overheid écht wendbaar kunnen maken. Welke uiteindelijk ten goede komen aan de ervaringen van burger en bedrijf."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen
 Werkzoekers hebben hekel aan schrijven motivatiebrief
 De tien ingrediënten van elk succesvol project
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Management houdt digitale dialoog bij overheid tegen
 Burger wil af van fysieke communicatie met overheid
 Nederlanders verwachten privacy van overheid
 Waardering klantgerichtheid banken en overheid laag
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Ook thuis kun je gebruik maken van zakelijk internet
Welke auto’s behouden hun waarde het meeste?
reacties
Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen (1) 
Een op drie Nederlanders verwacht dit jaar minder Black Friday-aankopen te doen (1) 
Berlijn populairst bij foodies, Ibiza nummer één onder hippe vogels (1) 
Werknemer wil niet terug naar werksituatie zoals vóór COVID-19  (1) 
Kijken, kijken en niet kopen (1) 
‘Veiliger en slimmer werken’ bovenaan agenda IT-afdeling (1) 
Leren en ontwikkelen in coronatijd: minder budget, meer online (2) 
top10
Dringend extra richtlijnen nodig voor de werkvloer, ook na corona
Eén op de drie organisaties overweegt thuiswerkvergoeding
Dankzij lockdown beseft werkend NL het belang van altijd blijven leren
Ransomware nog steeds de grootste bedreiging voor bedrijven
75 procent van de bedrijven past supply chain aan om toekomstbestendig te blijven
Drie op de tien jongeren kunnen manager niet uitstaan
Focus op flexibele planning en versnelde innovatie
COVID-19 levert positieve bijdrage aan digitalisering
Duurzame inzetbaarheid en maximale arbeidsparticipatie van groot belang
Ninja teamcoaching, proactief en ‘onzichtbaar’
meer top 10