zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders verwachten privacy van overheid

17 juni 2014 - Uit wereldwijd onderzoek dat EMC heeft gedaan onder 15.000 consumenten, blijkt dat vrijwel iedereen graag wil profiteren van nieuwe, digitale technologieën, maar daarvoor geen privacy wil inleveren.

In dit onderzoek is ook een groot aantal Nederlandse consumenten ondervraagd naar hun zienswijze op online privacy, verdeeld naar activiteiten, communicatie en gedrag. Opmerkelijke uitkomsten daarvan zijn dat Nederlanders meer bemoeienis verwachten van de overheid door bijvoorbeeld het invoeren van opt-in-wetgeving en dat hun privacyniveau mede dankzij sociale media moeilijk in stand te houden is de komende vijf jaar. Het rapport geeft inzage in hoe consumenten kijken naar het recht op online privacy en geeft aan in hoeverre zij bereid zijn (een deel van) hun privacy in te leveren om gebruik te kunnen maken van moderne technologie.



Belangrijke conclusies
Consumenten willen profiteren van nieuwe technologie zonder daarvoor hun privacy in moeten te leveren. Op basis van de duizenden antwoorden heeft EMC geconcludeerd dat er drie verschillende paradoxen zijn:

1. De ‘We Willen Alles!’-paradox - Consumenten geven aan te willen profiteren van alle voordelen van digitale technologie, maar ze zijn niet bereid daarvoor privacy in te leveren.

2. De ‘Onderneem Geen Actie’-paradox - Ondanks dat veel consumenten te maken hebben met allerlei privacyrisico’s, geeft het merendeel aan eigenlijk geen actie te ondernemen om die privacy te beschermen. Ze vinden dat de taak van de instanties die hun informatie vragen, opslaan en verwerken zoals de overheid en het bedrijfsleven.

3. De ‘Social Sharing’-paradox - Gebruikers van sociale media claimen dat ze erg gesteld zijn op (hun) privacy, maar geven tevens aan dat ze vrijelijk grote hoeveelheden persoonlijke informatie delen. Dit terwijl ze ook aangeven dat ze er geen vertrouwen in hebben dat deze media hun informatie goed beschermen. 
Daarnaast gaat de EMC Privacy Index ervan uit dat mensen zich in elke situatie anders gedragen. Daarom zijn zes verschillende persona gebruikt die allemaal een verschillende houding ten opzichte van privacy hebben. Meer over de verschillende persona is te vinden onderaan dit persbericht.

De ‘We Willen Alles’-paradox
Ongeacht de persona of het type voordeel, hebben mensen weinig bereidheid privacy te ruilen voor de voordelen van digitale technologie:
• 91 procent van de respondenten wereldwijd waardeert het voordeel van ‘betere toegang tot informatie en kennis’ dat digitale technologie mogelijk maakt, maar 27 procent zegt dat ze ook privacy wil inleveren om te kunnen profiteren van het internet. In Nederland ligt dit percentage op 23 procent.
• 85 procent stelt het gebruik van digitale technologie voor bescherming tegen terroristen en criminelen op prijs, maar 54 procent zegt daarvoor (een deel van) zijn privacy te willen opgeven.
• Respondenten die ouder zijn dan 55 jaar, verdeeld over diverse landen, zijn duidelijk minder geneigd hun privacy in te wisselen voor gemak. Zij willen meer controle over hun persoonlijke gegevens. 

De ‘Onderneem Geen Actie’-paradox
Meer dan de helft van alle respondenten geeft aan dat ze te maken hebben gehad met een ‘datalek’. Te denken valt aan een gehackt e-mail- of social media-account of een mobiele telefoon die kwijt of gestolen is. In Nederland ligt dit percentage op 38 procent. Maar veel respondenten nemen verder geen maatregelen om zich daar beter tegen te beschermen.
• 62 procent wijzigt zijn wachtwoorden niet regelmatig. Dat percentage is in Nederland hetzelfde.
• vier van de tien respondenten verandert de standaardinstellingen op zijn social media-account nooit. In Nederland is dat bijna de helft.
• 39 procent maakt geen gebruik van wachtwoordbeveiliging (of een equivalent) op zijn mobiele apparaat. In Nederland is dit bij 23 procent van de mensen het geval.
• De respondenten in dit onderzoek gaven aan dat bedrijven die hun gegevens gebruiken en/of verkopen of ruilen voor financieel gewin (51 procent) en het gebrek aan overheidsbemoeienis daarbij (31 procent) als grootste risico’s ervaart voor de toekomst van privacy. Nederland scoort bij de vraag of de overheid wetten moet invoeren, die bedrijven verbiedt persoonlijke gegevens zonder ‘opt-in’ te verkopen, het allerhoogst van alle landen. 94 procent van de Nederlander ziet hier wel wat in.
• Ook hier geldt dat mensen van 55 jaar of ouder niet snel een wachtwoord op hun mobiele apparaat zullen gebruiken, noch de privacy-instellingen van hun sociale netwerken veranderen. 

De ‘Social Sharing’-paradox
Het gebruik van sociale media neemt nog steeds toe, ondanks dat:
• 89 van de respondenten in Nederland verwacht dat hun privacy op en dankzij sociale media moeilijk in stand te houden is de komende vijf jaar.
• men niet gelooft dat de betrokken sociale media in staat of bereid zijn de privacy van hun gebruikers en hun persoonlijke gegevens goed te beschermen.
• 47 procent van de Nederlanders gelooft dat deze media in staat zijn hun persoonlijke gegevens te beschermen en maar 40 procent denk dat dat onderdeel is van het ethische DNA van de sociale media die zij gebruiken.
• Het overgrote merendeel van de consumenten (84 procent) geeft aan dat ze niet willen dat iemand anders iets van hen weet, zonder dat ze zelf hebben besloten informatie met die persoon te delen.
• Mensen van 65 jaar of ouder zijn significant meer bezorgd over hun privacy daar zij het minst bereid zijn anderen iets te laten weten over hun online gebruik. 

Privacy in de toekomst
Het vertrouwen dat mensen hebben over hun privacy neemt steeds verder af:
• Vergeleken met een jaar geleden geeft 59 procent van de wereldwijde respondenten aan dat ze tegenwoordig minder privacy hebben. Het hoogste percentage van mensen die dat vinden, bevindt zich in Brazilië (71 procent) en de Verenigde Staten (70 procent). In Nederland ligt dat percentage op 59 procent.
• Een grote meerderheid van respondenten (81 procent) verwacht dat het ‘privacyniveau’ de komende vijf jaar zal afnemen. 

Kansen en mogelijkheden
Deze bevindingen suggereren dat consumenten waarschijnlijk eerder zaken zullen doen met organisaties die het bewaken van privacy hoog in het vaandel hebben staan. Dit schept mogelijkheden en verantwoordelijkheden die zowel bedrijven als overheden niet naast zich neer kunnen leggen.
Hans Timmerman, CTO van EMC Nederland: "Het enorme potentieel van de cloud en Big Data om commercieel en sociaal succesvol te kunnen zijn, staat of valt met vertrouwen. Mensen moeten niet alleen weten dat hun gegevens veilig zijn, maar ook dat hun privacy gegarandeerd is. Deze Privacy Index laat de wereldwijde meningen en afwijkingen zien over deze onderwerpen. Het is tevens een waarschuwing voor transparantie, eerlijkheid, veilig online gedrag en degelijk gebruik van persoonlijke gegevens die gedeeld ‘moeten’ worden met bedrijven, overheden en mensen onderling.
Consumenten moeten zich meer bewust zijn van allerlei zaken die met hun privacy te maken hebben en ook actief aan de slag gaan om hun privacy te waarborgen. Het bedrijfsleven moet zich goed bewust zijn van de perceptie van consumenten over dit thema. De winnaars en verliezers op dit vlak worden bepaald door de bedrijven die hier op de beste en meest innovatieve manier mee omgaan. Hoe duidelijker bedrijven aangeven dat de privacy van hun klanten belangrijk is, des te groter de kans op tevreden en betrokken klanten. En om ervoor te zorgen dat bedrijven dit ook kunnen realiseren, zijn technologiebedrijven erg belangrijk. Zij zullen aan de slag moeten gaan om oplossingen te vinden die de privacy waarborgen terwijl de gebruiksvriendelijkheid, prestaties en capaciteit niet afnemen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Langdurig verzuim loopt op door uitstel reguliere zorg
 Sollicitatiedokter organiseert Nationale Dag van het CVv
 Nederlandse bedrijven zien hybrid cloud als meest ideale IT-infrastructuur-model
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument wantrouwt naleving van het ´recht om vergeten te worden´
 Bescherming persoonsgegevens bovenaan prioriteitenlijst juridische beslissers
 Recordaantal klachten over privacy
 Marketeers: bedrijfsleven verantwoordelijk voor privacy consument
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
top10
Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
‘Elke smartphonegebruiker moet profiteren van essentiële beveiligingsupdates’
Leidinggevende stimuleert werknemer niet om te leren
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe
Diversificatie voor een sterke online economie
Succes collega vormt inspiratie om te leren
Vier aandachtsgebieden voor de CIO op weg naar een datagedreven organisatie
Is technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?
Niet-afgesloten cao’s kenmerken cao-jaar 2020
Langdurig verzuim loopt op door uitstel reguliere zorg
meer top 10