zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waardering klantgerichtheid banken en overheid laag

27 maart 2014 - Nederlanders waarderen de klantgerichtheid in hun land gemiddeld maar matig. Dat blijkt uit het Klantenonderzoek 2014, dat Maurice de Hond hield in opdracht van TerSprake. Het onderzoek omvat uiteenlopende branches.

Winkels en horeca scoren met respectievelijk een 6,2 en 6,3 een magere voldoende. Maar onder meer banken (5,4), verzekeraars (5,2) en de landelijke overheid (4,8) scoren matig tot slecht.



Voorkeursbehandeling
Het onderzoek werd door Maurice de Hond onder 2.300 mensen gehouden. Hen werd onder meer gevraagd hoe zij het liefst door een bedrijf of organisatie behandeld willen worden. Optimaal geïnformeerd worden scoorde het hoogst (71 procent), maar ook vriendelijkheid (48 procent) en een oprechte begroeting bij binnenkomst (29 procent) worden gewaardeerd. Overigens gaf 37 procent van de ondervraagden aan de prijs van een product of dienst belangrijker te vinden dan een klantgerichte benadering. Daar staat weer tegenover dat 69 procent van de ondervraagden geneigd is om méér geld uit te geven als zij het gevoel hebben dat er door medewerkers goed naar hen wordt geluisterd.

Stevige sancties
Bedrijven en organisaties die zich klantonvriendelijk gedragen mogen van 73 procent van de ondervraagden door middel van naming & shaming stevig worden aangepakt. Een verrassend groot deel van de ondervraagden (46 procent) toont zich uitgesproken somber over klantgerichtheid in Nederland en verwacht op dat gebied helemaal niets meer.
Volgens Anketrien Schillhorn van Veen van TerSprake is er vooral in de bancaire sector en bij overheden nog veel werk aan de winkel: "De klant oordeelt gemiddeld genomen behoorlijk hard over deze sectoren. Men zal daar de bakens moeten verzetten en kan leren van de ervaringen in sectoren die wél al een ruime voldoende halen. Wij ervaren dat het succes van bedrijven en organisaties die goed scoren met klantgerichtheid meestal gebaseerd is op het feit dat personeel hart voor de zaak heeft. En tegelijkertijd ook hard voor de zaak durft te zijn. Die wisselwerking is uitermate effectief."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Langdurig verzuim loopt op door uitstel reguliere zorg
 Sollicitatiedokter organiseert Nationale Dag van het CVv
 Nederlandse bedrijven zien hybrid cloud als meest ideale IT-infrastructuur-model
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Omnichannelstrategie vraagt om investering in klant
 Organisaties beloond voor klantgerichtheid
 Klantgerichtheid grote Nederlandse bedrijven opnieuw beloond
 Klantgerichtheid professionele dienstverleners vaak onder de maat
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
top10
Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
‘Elke smartphonegebruiker moet profiteren van essentiële beveiligingsupdates’
Leidinggevende stimuleert werknemer niet om te leren
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe
Diversificatie voor een sterke online economie
Succes collega vormt inspiratie om te leren
Vier aandachtsgebieden voor de CIO op weg naar een datagedreven organisatie
Is technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?
Niet-afgesloten cao’s kenmerken cao-jaar 2020
Langdurig verzuim loopt op door uitstel reguliere zorg
meer top 10