zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inkomsten tv-reclame blijven stijgen

27 augustus 2014 - Adverteerders hebben in de eerste helft van dit jaar meer uitgegeven aan televisiereclame dan in de dezelfde periode vorig jaar. In totaal gaven ze 476 miljoen euro uit, een stijging van 6,7 procent.

Daarmee zet de in de tweede helft van vorig jaar ingezette groei door, blijkt uit het halfjaarrapport van de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT), zo meldt Nieuws.nl.



Subtiele reclame
In de eerste helft van dit jaar werd met 422 miljoen euro 6,7 procent meer uitgegeven aan spotjes. Uit de subtielere reclame-uitingen, zoals het onopvallend tonen van merken in bijvoorbeeld films en series, kwam met 54 miljoen euro zelfs 7,5 procent meer binnen. De in maart voor dit jaar voorspelde groei voor de markt van drie tot vier procent stelt SPOT vanwege de goede cijfers bij naar vijf tot zeven procent.De omzet uit reclamespots daalde vorig jaar nog met 1,7 procent naar 832 miljoen euro door een zwak eerste halfjaar. In de tweede helft van 2013 groeiden de bestedingen uit spotjes weer met 1,2 procent. Uit de zogenoemde non-spotbestedingen kwam vorig jaar 101 miljoen euro binnen.

Economisch herstel
Televisie is volgens SPOT het medium dat adverteerders massaal weer inschakelen wanneer zich een economisch herstel aftekent. Dat blijkt ook uit het recordaantal van 816 adverteerders die in de eerste helft van dit jaar televisie inzetten voor hun boodschap. Sinds de start van de rapportages van SPOT in 2000 waren er in een eerste halfjaar niet eerder zoveel televisieadverteerders.
Ook de kijktijd nam toe van 201 naar 204 minuten. Die stijging is vooral te danken aan de Olympische Spelen en het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië.

Online videoadvertenties
SPOT geeft verder aan dat 2014 het jaar wordt waarin online videoadvertenties definitief doorbreken. Over het eerste halfjaar hebben de bij het marketingcentrum aangesloten zenders een netto-omzet van tien miljoen euro weten te halen voor online video's, een groei van 66 procent. Vorig jaar bedroeg die groei nog 40 procent.


Bron: Nieuws.nl
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mobiel adverteren stijgt wereldwijd explosief
 Consument krijgt meer grip op reclame
 Gebruik angst of idealen om consumenten te verleiden
 Reclame op smartphone werkt
 
 
reacties
 
Frank  |   | 
27-08-2014
 | 
11:40 uur
''SPOT geeft verder aan dat 2014 het jaar wordt waarin online videoadvertenties definitief doorbreken.''

Kijkend naar de rest van de wereld denk ik dat dit inderdaad het geval zal zijn, ik ben daarbij juist verbaasd dat het niet eerder gebeurt is...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10