zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gebruik angst of idealen om consumenten te verleiden

27 juli 2012 - Reclame beïnvloedt ons, anders zou ze niet bestaan. Maar hoe gebruikt u dit gegeven effectief in uw marketingstrategie? Express.be zocht het uit middels het boek ‘Brandwashed’ van Martin Lindstrom. De auteur beschrijft hierin de trucs waarmee slimme marketeers hun doelgroepen overtuigen om hun producten te kopen. De belangrijkste: angst en idealen.

1. Angst


Brits onderzoek toonde aan dat de angst voor falen een belangrijkere drijfveer is voor consumenten dan de belofte van succes. De meest overtuigende manier om consumenten te overtuigen is om hen een glimp te geven van een gevreesd toekomstscenario, waarna hen uiteraard wordt voorgespiegeld hoe ze die potentiële ramp kunnen vermijden.
Deze methode vindt haar oorsprong in de jaren 1920 en werkt als volgt:
a. Identificeer een probleem (vaak één waarvan consumenten niet eens wisten dat het bestond)
b. Creëer angst voor het probleem
c. Verkoop de remedie 

2. Idealen

Deze truc is exact de tegenovergestelde van de eerste. De marketeer creëert een fantasie over een geïdealiseerde toekomst om de consumenten er toe aan te zetten producten of diensten te kopen. Volgens Amerikaans en Canadees onderzoek is zelfs een minieme associatie tussen een bepaald merk en een ‘celebrity’ genoeg om die vervolgens met onszelf te identificeren na het kopen van het merk. Op die manier hopen we de coolheid, attitude, persoonlijkheid, aantrekkelijkheid of het talent van een beroemdheid onbewust over te nemen die het betreffende product aanprijst.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om politieke strategieën in uw zakelijke voordeel aan te wenden
 Reclame op smartphone werkt
 Is het einde van de traditionele reclame nabij?
 De tien creatiefste reclame-ideeën van 2010
 
 
reacties
 
Joke  |   | 
6-09-2012
 | 
13:58 uur
Als je dit artikel zo leest dan gaat er inderdaad wel een belletje rinkelen. Denk aan de anti rimpelcréme, je ziet een vrouw zonder rimpels op de reclame.
Leuk artikel!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10