zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bijna helft organisaties heeft geen 'ontvangstmanager'

5 augustus 2014 - Ruim één op de drie (37 procent) bedrijven biedt haar gasten niets te drinken aan als zij op bezoek komen. Een kwart van de bedrijven geeft haar bezoekers zelf helemaal niets bij een bezoek.

In veel gevallen is niemand specifiek verantwoordelijk voor de ontvangst van bezoekers. Dit blijkt uit onderzoek van Welkom! naar gastvrijheid van Nederlandse organisaties.



Lege handen
Ruim een kwart (26 procent) van de organisaties in ons land biedt gasten niets aan bij binnenkomst, zoals drinken, lectuur of informatie over het bedrijf. Grote organisaties blijken daarbij  attenter dan kleinere organisaties (minder dan 50 werknemers). Een derde van de bedrijven geeft de wachtende bezoeker wat te lezen. Zestien  procent van de organisaties maakt van de gelegenheid gebruik om informatie over het bedrijf te verschaffen. Ferry Wiggers van Welkom!: "Uit het onderzoek blijkt dat met name grote organisaties gastvrijheid en bezoek professioneel benaderen. Dat is waarschijnlijk deels een budgetkwestie maar juist voor kleine organisaties kan de bezoekbeleving net dat beetje extra geven waardoor een potentiële klant geneigd is met jouw organisatie in zee te gaan. Daarbij hoeft gastvrijheid geen bakken met geld te kosten en zit het vaak in kleine oplossingen of attenties."

Ontvangst past niet bij gewenst imago
Iets meer dan de helft van de organisaties heeft een receptionist(e) die verantwoordelijk is voor het ontvangen van bezoek. In de overige gevallen is de persoon die gasten verwelkomd meestal de medewerker die bezoek krijgt of degene die het dichtst bij de ingang zit. Een specifieke ruimte om bezoek te ontvangen blijkt in één op de vijf organisaties niet te bestaan. Veertien procent van de ondervraagde werkende Nederlanders vindt dat de ontvangst bij hun werkgever niet aansluit bij de gewenste uitstraling.

Mannen houden meer van design, vrouwen van planten
Gevraagd naar de belangrijkste sfeerelementen in een ontvangstruimte, antwoordt één op de drie werkende Nederlanders dat zij het meeste waarde hechten aan planten. Ook design (twaalf procent) en kunst (zeven procent) vindt men van belang in een goede ontvangstruimte. Ruim één op de drie ondervraagden (36 procent) zegt sfeerelementen in de ontvangstruimte onbelangrijk te vinden. Daarbij zijn mannen meer gesteld op designelementen, terwijl vrouwen de voorkeur geven aan planten in de ontvangstruimte. Wiggers: "Een ontvangstruimte mag in eerste instantie onbelangrijk lijken, juist de totale beleving van de bezoeker staat bij gastvrijheid voorop. Dat begint al bij de slagboom op het parkeerterrein en eindigt op diezelfde plek wanneer de gast weer huiswaarts keert."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren
 Gelaagde security belangrijker dan ooit door toename verschillende malware-varianten
 Kwart hoogopgeleiden zoekt andere baan vanwege leidinggevende
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager besteedt weinig aandacht aan receptie
 PLUS Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2013
 Onvriendelijke receptionist kost klanten
 Receptionist(e) erkend als strategisch knooppunt
 
 
reacties
 
Adriana van Schalken | Payrolling Works  |   | 
7-08-2014
 | 
10:31 uur
Verassend om te zien dat er toch nog een relatief grote groep bedrijven is die gasten niets aanbied bij binnenkomst. Terwijl dit toch een kleine moeite is. In hoeverre er iemand nodig is als 'ontvangstmanager' betwijfel ik. Een beetje goed opgeleide receptionist(e) moet deze functie toch kunnen invullen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren  (1) 
Nieuwe, sportieve BMW 128ti heeft historisch verantwoorde naam (1) 
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing (2) 
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk (1) 
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
top10
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing
Ruim één op de vijf organisaties heeft geen HR-strategie
Een op vijf stoort zich aan partner wanneer ze samen series kijken
Slechts kwart collega’s voelt zich echt veilig op kantoor
Twee derde werkenden beoordeelt nieuwe collega(’s) op uiterlijk
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk
'Te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie'
Global Wealth Report 2020 van Allianz: Welvaartsimmuniteit
Vier technologietrends die managers in de gaten moeten houden
Ruim 70 procent overheidswebsites niet digitaal toegankelijk
meer top 10