zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie tips om de ratrace te ontwijken

16 juni 2014 - Leven in het nu is een hot begrip, de tijdschriften staan er vol mee en het lijkt iedereen een goed idee. Helaas is het makkelijker gezegd dan gedaan. Wel is dit goed nieuws voor hen die zich de beginselen van het Zakelijk Flirten eigen gemaakt hebben.

Want in het flirten is bij uitstek het ‘aanwezig zijn in het moment’ van essentieel belang. The Flirt Company geeft in dit artikel tips en uitleg. "Flirten gaat over echt contact maken met uzelf en met de ander en in het verleden of de toekomst kan u nu eenmaal geen contact maken. Dat kan enkel in het heden," aldus Esther Populier van The Flirt Company.



Present Shock
Een van de belangrijkste elementen van contact maken is uw aandacht te richten op degene met wie u contact maakt en niet op allemaal andere dingen, ook al lijken ze nog zo belangrijk.
In zijn nieuwste boek The Present Shock, When Everything Happens Now! gaat schrijver, docent en expert op het gebied van nieuwe media en cultuur Douglas Rushkoff uitgebreid in op het belang van het richten van uw aandacht. "Het belang van aandacht richten... in deze digitale tijd van contact via sociale media is het belangrijk ons bewust te worden van het feit dat het niet vanzelfsprekend is dat we met onze aandacht bij onszelf, in het heden, zijn," aldus Rushkoff. "Waar bent u met uw aandacht als u op straat staat?
Ga maar na, als u bij een bushalte in Amsterdam staat te sms-en met een vriendin in Parijs, waar bent u dan eigenlijk? Als u achterin een seminar op het internet aan het surfen bent, waar bent u dan?"

Aandacht richten
The Flirt Company gaat uit van de volgende waarheid: U kunt met uw aandacht maar op één plek tegelijk zijn. Als u met uw aandacht in uw telefoon bent, op het internet of bij die gênante fout die u vorige week maakte, bent u niet hier, niet in het nu en kan u dus geen contact maken, niet met uzelf en zeker niet met een ander.
Aandacht richten? Waarheen? In de eerste plaats natuurlijk op uzelf. Rushkoff: "Mindfulness is een tool die u helpt bij de inmiddels alom bekende check-in: Hoe gaat het met mij, in dit moment? Om vervolgens van dááruit contact te kunnen maken, in plaats van contact te maken vanuit de ’ik’ van gisteren of de ’ik’ van hoe u graag zou willen dat u was."
Dit is de eerste fase van het (zakelijke) flirten, omdat het ervoor zorgt dat wat er bij u van binnen gebeurt hetzelfde is als wat u daarover naar buiten communiceert. Kortom, er is congruentie en congruentie creëert vertrouwen. Dat is de beste basis voor contact.
In de tweede fase komen de bevindingen van Rushkoff terug: "Het, vanuit onszelf, naar buiten richten van onze aandacht.
Het is een valkuil te denken dat aandacht richten iets vanzelfsprekends is.
In de workshops van Flirt Company vragen mensen vaak: "Dat is gewoon een kwestie van luisteren naar de ander, toch?" Nee. Het is zoveel meer. Uw aandacht naar buiten richten is de allermoeilijkste fase van het flirten, waarvan luisteren slechts een klein onderdeel is. Aandacht richten gaat over vaardigheden als: de ander te kunnen waarnemen zonder uw oordelen ertussen te plaatsen, te voelen wat de ander in u teweeg brengt en vice versa."

Signalen
"Het is belangrijk om bewust te zijn van signalen (met name de non-verbale), die u en de ander over en weer sturen en steeds uzelf terug te brengen bij de spannende situatie van het nu: in verbinding zijn," zo stelt Esther Populier.
Rushkoff  geeft advies om 'Present Shock' te voorkomen: "Aandacht richten vergt iets van ons wat in de digitale instantwereld nauwelijks voorkomt en waar niet één term of één truc zaligmakend voor is." The Flirt Company geeft drie tips om dit te doen:

Advies 1. Ademen
Zoals Rushkoff ook benoemt in het interview is aandacht voor uw adem de eerste stap. Immers, wanneer u uw aandacht richt op uw adem slaat u twee vliegen in één klap: u bent meteen met uw aandacht bij uzelf + ‘in het nu’ aanwezig. Zorg dat uw adem rustig is en diep en voel uw lichaam hierop reageren. Zelfs één diepe ademhaling of een flinke zucht doen wonderen om u met uw aandacht naar het hier en nu te brengen.

Advies 2. Waarnemen
Kijk eens op van uw scherm en zie de wereld om u heen, laat haar binnenkomen. We zitten zo met onze neus in de telefoon en computer verstopt en/of zo vol oordelen over onszelf en de wereld, dat we eigenlijk niets meer zien. Of we voelen ons geroepen meteen van alles moeten met dat wat we zien of meemaken. Allemaal misverstanden. Probeer eens te te kijken zonder te oordelen, zonder iets te doen of te veranderen. Kijk en beleef en verder niets.

Advies 3. Voelen
Over het algemeen zitten we in het Westen met onze aandacht in ons hoofd. Daardoor hebben we de neiging de wereld om ons heen te analyseren in plaats van te ervaren. We bedenken ons hoe we ons voelen in plaats van het te voelen. Dat is niet zo gek, voelen lijkt spannend en eng, zeker in contact met een ander denken we dat ‘voelen’ ons kwetsbaar maakt. Niets is minder waar, juist door te voelen wat we nu eenmaal voelt komen we in contact met onszelf, met wie we zijn en met wat we echt willen. Juist wanneer u aanwezig bent bij uw gevoel beleeft u uw eigen leven. Wie in contact is met zichzelf staat stevig als een boom en is niet omver te duwen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veel ballen in de lucht? Voorkom dat u blokkeert
 Negen tips tegen vakantiestress
 Slow Working is niet voor watjes
 Waarom traag werken u veel effectiever maakt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10