zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven moeten meer doen om persoonlijke klantgegevens te beveiligen

19 mei 2014 - De meerderheid van de Nederlanders (82 procent) vindt dat bedrijven meer moeten doen om persoonlijke gegevens van hun klanten goed te beveiligen. Dit blijkt uit een door Ruigrok |Netpanel uitgevoerd online kwantitatief onderzoek naar de houding van Nederlanders ten aanzien van de omgang met persoonsgegevens door het bedrijfsleven en andere organisaties.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van ZyLAB. Nederlanders vinden het vooral belangrijk dat informatie over hun financiële situatie (76 procent) en hun persoonlijke gegevens zoals naam, adres, woonplaats en telefoonnummer goed beschermd zijn (63 procent). Bescherming van persoonlijke gegevens zoals huwelijkse staat (twee procent), geloofsovertuiging (twee procent) en leeftijd (drie procent) vinden minder Nederlanders belangrijk.


Uit het onderzoek blijkt dat indien er wordt opgemerkt dat een bedrijf onzorgvuldig omgaat met persoonsgegevens, veertien procent van de ondervraagden zeker juridische stappen onderneemt. Nog eens 28 procent geeft aan hier niet onwelwillend tegenover te staan.

Vrees voor identiteitsfraude en ongeautoriseerde betalingen het grootst
Het grootste deel van de Nederlandse bevolking (76 procent) maakt zich vooral zorgen over identiteitsdiefstal en ongeautoriseerde betalingen na onzorgvuldig handelen met persoonsgegevens.
Vooral banken (41 procent) moeten volgens de ondervraagden zeer zorgvuldig omgaan met de persoonlijke gegevens van hun klanten. De overheid (28 procent) volgt op afstand, samen met de medische branche (21 procent).

Gegevens beschermen
Prof. Johannes Scholtes, Chief Strategy Officer en oprichter van ZyLAB: "Wat opvalt in het onderzoek is dat 43 procent van de respondenten als klant zelf geen aparte maatregelen treft om persoonlijke gegevens te beschermen. Zij verwachten dat het bedrijf waarbij zij klant zijn, die gegevens beschermen en gaan tot actie over als blijkt dat er niet zorgvuldig wordt omgegaan met hun persoonlijke gegevens."
Een groot deel van de Nederlanders laat het er niet bij zitten als bedrijven onzorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Misstanden worden besproken met familie, vrienden of kennissen (29 procent), men vraagt opheldering aan het bedrijf (26 procent) of loopt weg als klant (25 procent).
Scholtes: "Organisaties zullen hier rekening mee moeten gaan houden. ZyLAB wil deze bedrijven hierbij helpen door de invoering van een goed doordacht en juridisch verdedigbaar archiveringsplan en een strikt beleid voor de bescherming van persoonsgegevens, dataretentie en datavernietiging."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 CIO’s hebben behoefte aan meer teamoverstijgend samenwerken
 Discriminatie op de arbeidsmarkt actueler dan ooit
 Nederland tweede van Europa in aantal gemelde datalekken sinds invoering AVG
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlands bedrijfsleven vreest dataverlies door BYOD
 Financieel manager gooit vertrouwelijke informatie in de cloud
 Recordaantal klachten over privacy
 Marketeers: bedrijfsleven verantwoordelijk voor privacy consument
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Drie manieren waarop Internet of Things SEO voorgoed verandert (1) 
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
top10
‘Elke smartphonegebruiker moet profiteren van essentiële beveiligingsupdates’
Langdurig verzuim loopt op door uitstel reguliere zorg
Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling
Niet-afgesloten cao’s kenmerken cao-jaar 2020
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris
Sollicitatiedokter organiseert Nationale Dag van het CVv
CIO’s hebben behoefte aan meer teamoverstijgend samenwerken
Cybercriminelen gebruiken COVID-19-vaccin als lokmiddel bij hun aanvallen
Discriminatie op de arbeidsmarkt actueler dan ooit
Kwart Nederlanders proactiever bezig met gezondheid door huidige gezondheidscrisis
meer top 10