zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven moeten meer doen om persoonlijke klantgegevens te beveiligen

19 mei 2014 - De meerderheid van de Nederlanders (82 procent) vindt dat bedrijven meer moeten doen om persoonlijke gegevens van hun klanten goed te beveiligen. Dit blijkt uit een door Ruigrok |Netpanel uitgevoerd online kwantitatief onderzoek naar de houding van Nederlanders ten aanzien van de omgang met persoonsgegevens door het bedrijfsleven en andere organisaties.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van ZyLAB. Nederlanders vinden het vooral belangrijk dat informatie over hun financiële situatie (76 procent) en hun persoonlijke gegevens zoals naam, adres, woonplaats en telefoonnummer goed beschermd zijn (63 procent). Bescherming van persoonlijke gegevens zoals huwelijkse staat (twee procent), geloofsovertuiging (twee procent) en leeftijd (drie procent) vinden minder Nederlanders belangrijk.


Uit het onderzoek blijkt dat indien er wordt opgemerkt dat een bedrijf onzorgvuldig omgaat met persoonsgegevens, veertien procent van de ondervraagden zeker juridische stappen onderneemt. Nog eens 28 procent geeft aan hier niet onwelwillend tegenover te staan.

Vrees voor identiteitsfraude en ongeautoriseerde betalingen het grootst
Het grootste deel van de Nederlandse bevolking (76 procent) maakt zich vooral zorgen over identiteitsdiefstal en ongeautoriseerde betalingen na onzorgvuldig handelen met persoonsgegevens.
Vooral banken (41 procent) moeten volgens de ondervraagden zeer zorgvuldig omgaan met de persoonlijke gegevens van hun klanten. De overheid (28 procent) volgt op afstand, samen met de medische branche (21 procent).

Gegevens beschermen
Prof. Johannes Scholtes, Chief Strategy Officer en oprichter van ZyLAB: "Wat opvalt in het onderzoek is dat 43 procent van de respondenten als klant zelf geen aparte maatregelen treft om persoonlijke gegevens te beschermen. Zij verwachten dat het bedrijf waarbij zij klant zijn, die gegevens beschermen en gaan tot actie over als blijkt dat er niet zorgvuldig wordt omgegaan met hun persoonlijke gegevens."
Een groot deel van de Nederlanders laat het er niet bij zitten als bedrijven onzorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Misstanden worden besproken met familie, vrienden of kennissen (29 procent), men vraagt opheldering aan het bedrijf (26 procent) of loopt weg als klant (25 procent).
Scholtes: "Organisaties zullen hier rekening mee moeten gaan houden. ZyLAB wil deze bedrijven hierbij helpen door de invoering van een goed doordacht en juridisch verdedigbaar archiveringsplan en een strikt beleid voor de bescherming van persoonsgegevens, dataretentie en datavernietiging."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders actief op zoek naar nieuwe baan
 Helft Nederlanders stoort zich aan ophef rondom Black Friday
  Een keuze voor de cloud leidt tot betere bedrijfsresultaten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlands bedrijfsleven vreest dataverlies door BYOD
 Financieel manager gooit vertrouwelijke informatie in de cloud
 Recordaantal klachten over privacy
 Marketeers: bedrijfsleven verantwoordelijk voor privacy consument
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Geld opzijzetten voor later
reacties
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
Betere werksfeer vermindert werkstress (1) 
Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk (1) 
Banner leidt opvallend vaak naar online zoekopdracht (1) 
Noorwegen populair onder camperaars (1) 
Dit kost een uur parkeren op de drukste luchthavens in Europa (1) 
De voordelen van content marketing (1) 
top10
Secretaresses en andere supportprofessionals zijn opvallend loyaal
Aantal unieke vacatures in de zorg stijgt met twaalf procent
Vriendschappen op het werk belangrijker dan salaris
Ouderwets huishoudboekje nog steeds populair voor financiële administratie
Zo wordt uw organisatie een leider in duurzaamheid
Zet energiemanagement hoger op de duurzaamheidsagenda
Helft aanstaande vaders niet bekend met komende geboorteverlofregeling
UvA en TomTom openen onderzoekslab voor autonoom rijden
Wat moet u doen als uw medewerker data verliest?
5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst
meer top 10