zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketeers: bedrijfsleven verantwoordelijk voor privacy consument

16 januari 2013 - De marketeer gaat vol goede moed 2013 in, kiest voor een nieuwe koers en is online georiënteerd. Direct mail behoudt zijn plek in de marketingmix, maar minder sterk dan twee jaar geleden. En de meeste marketeers vinden dat het bedrijfsleven verantwoordelijk is voor de privacy ten aanzien van de persoonsgegevens van de consument.

Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer - Special: De marketeer in 2013’ van DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing



DM Barometer

De special ‘De marketeer in 2013’ staat in het teken van de verwachtingen voor het vakgebied dialoogmarketing in 2013. Het thema is een vervolg op eerdere edities, namelijk de marketeer in 2010 en die in 2011, waardoor mogelijke trends en ontwikkelingen inzichtelijk worden gemaakt. Het onderzoeksrapport maakt een vergelijking met de resultaten uit de verschillende edities. 

De marketeer in 2013
Het onderzoek toont aan dat de marketeer vol goede moed het nieuwe jaar in gaat (82 procent). Maar liefst 51 procent investeert, 62 procent kiest voor een nieuwe koers, 54 procent gaat voor permission based, 48 procent zet in op maximaal dialoogmarketing, maar 80 procent is wel online georiënteerd.
En wat zijn volgens de marketeer de grootste kansen en bedreigingen voor het vakgebied dialoogmarketing in 2013? Op deze vraag zijn in het onderzoek zeer diverse antwoorden gegeven.
De meeste marketeers (zeventien procent) zien social media nog steeds als de grootste kans voor het vakgebied. Daarnaast krijgt het vakgebied in 2013, volgens de meeste marketeers (vijftien procent), het meest te stellen met de bezuinigingen ofwel gebrek aan budget. Toch denkt 69 procent van de marketeers dat de uitgaven aan dialoogmarketing in het Nederlands bedrijfsleven in 2013 hoger zullen uitvallen dan in 2012. 

Data en dialoog
DDMA acht het van belang dat de kwaliteit van de data in orde is zodat op een juiste manier de dialoog met de klant kan worden aangegaan. 64 procent van de marketeers vindt de datakwaliteit binnen zijn organisatie van voldoende niveau. 24 procent vindt de datakwaliteit echter onvoldoende. De voornaamste marketingdoeleinden waar de marketeers actief data voor inzetten of gebruiken, zijn:
1. Inspelen op klantbehoefte / klantenkennis - 68 procent
2. Doelgroep segmentatie - 64 procent
3. Conversie / verkoop - 64 procent
4. 1-op-1 communicatie - 62 procent 

Einde voor direct mail?
De laatste jaren wordt er vooral gesproken en geschreven over online marketing, en wordt over het algemeen minder aandacht besteed aan de traditionele media zoals direct mail. Ziet de marketeer direct mail verdwijnen ten koste van online marketing, of is dit helemaal niet aan de orde? Tien procent van de marketeers zegt ‘Ja, dat klopt. Direct mail is (bijna) geschiedenis’. In 2011 was dit nog twee procent. Het aantal marketeers dat van mening is dat direct mail springlevend is en juist zijn plaats weer terug verovert, is gedaald van 25 procent naar twaalf procent. De meerderheid van de marketeers vindt echter dat direct mail altijd een plek zal blijven behouden in de marketingmix; 51 procent spreekt van een marginale plek en 27 procent zegt dat deze gelijk is aan die van andere kanalen. 

Privacy van persoonsgegevens

De meeste marketeers vinden dat het bedrijfsleven verantwoordelijk is voor de privacy ten aanzien van de persoonsgegevens van de consument. Dit is zowel in 2010 als in 2013 het geval (respectievelijk 44 procent en 43 procent). Circa een derde van de marketeers stelt dat deze verantwoordelijkheid bij de overheid ligt (respectievelijk 35 procent en 30 procent). De kleinste groep vindt dat de consument zelf de verantwoordelijkheid draagt. Wel is deze groep in percentage gestegen; van 21 procent in 2010 naar 27 procent in 2013.
Overigens vindt 78 procent van de marketeers dat de politiek zich drukker maakt om het beschermen van persoonsgegevens dan de burger zelf (71 procent in 2010).
In september 2012 is het nieuwe kabinet, Rutte II, gevormd door een coalitie van VVD en PvdA. Aan de marketeers is gevraagd wat zij van het nieuwe kabinet verwachten in relatie tot het vakgebied dialoogmarketing. De top drie is: meer focus op online privacy (65 procent), meer focus op consumenten-irritatie (44 procent) en een trend van opt-out naar opt-in (36 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 EU-bedrijven lopen uit de pas met consumentenzorgen over online tracking
 Privacy blijft achilleshiel
 Nominaties voor Big Brother Awards bekend
 Nieuwe Europese regels voor informatieveiligheid op handen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10