zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse organisaties wendbaarder dankzij crisis

23 januari 2014 - In de afgelopen 2,5 jaar is het vermogen van Nederlandse organisaties om sneller uit de crisis te komen toegenomen. Het bewustzijn dat cruciale kennis bepalend is voor succes van organisaties speelt hierin een grote rol.

Zo is het aantal organisaties zonder veranderingsvermogen afgenomen van 26 procent in 2011 naar zeventien procent eind 2013. Het aantal organisaties dat heel goed in staat is om in te spelen op veranderingen is in diezelfde periode gelijk gebleven, namelijk 21 procent. Wat door de crisis, met als gevolg vele ontslagen, is gegroeid, is het inzicht in welke kennis cruciaal is voor de organisatie.


Uit de onderzoekscijfers blijkt dat organisaties met name op het gebied van kennis en personeel grote stappen zetten. "Wat we zien is dat organisaties de afgelopen jaren afscheid hebben genomen van veel mensen. Met deze mensen vertrok ook specifieke kennis uit de organisaties die cruciaal bleek te zijn. Dit heeft ervoor gezorgd dat organisaties alerter zijn geworden als een medewerker de organisatie verlaat. Er is beduidend meer inzicht in wie binnen een organisatie cruciale kennis bezit. En dat niet alleen, er ligt ook een plan klaar wat er moet gebeuren als een medewerker vertrekt. Dat is ook echt van belang want in deze huidige tijd wilt u als organisatie niet het risico lopen dat u op achterstand wordt gezet door de concurrent als gevolg van het weglekken van kennis via uw achterdeur," aldus Dick Koopman, directeur bij Yacht. Het heeft er in ieder geval toe geleid dat organisaties de afgelopen tijd onbewust wendbaarder zijn geworden.

Implementatie strategische personeelsplanning noodzakelijk
Koopman vervolgt: "Wat een positieve ontwikkeling is, is dat organisaties proberen vooruit te kijken. En dat was een aantal jaren geleden echt anders. Organisatiedoelstellingen moeten gerealiseerd worden in een tijd waarin de markt niet echt meezit. Dit leidt ertoe dat er ook op het gebied van kennis en arbeid die soms toch schaars zijn meer over de toekomst wordt nagedacht. Er wordt beleid gemaakt over hoe te kunnen beschikken over het juiste personeel. Maar waar het vaak nog aan ontbreekt, is het doorvertalen van het strategisch hr-beleid naar de organisatie- en afdelingsplannen. En dat is nu net waar het bij een wendbare organisatie om draait. Wanneer het zo ver is dat organisaties werken aan de uitvoering van strategische personeelsplanning kunnen we spreken van het bewust werken aan de wendbaarheid."

Inhaalslag branches zorg en overheid
De minst wendbare organisaties waren vooral te vinden in de branches zorg en overheid. Met name hier zien we een verbetering van de wendbaarheid. Door telkens veranderende wet- en regelgeving hebben organisaties in de branches zorg en overheid efficiencyverbeteringen doorgevoerd. In de zorg is het aantal niet-wendbaren het laatste jaar afgenomen van achttien naar zestien procent in 2013. In de overheid van 27 procent naar 21 procent. In de zorg is deze verbetering vooral toe te schrijven aan het feit dat veel vaker dan voorheen een strategisch HR-plan wordt opgesteld (eind 2013 bij 53 procent van de organisaties tegenover 42 procent begin 2012) en er is beleid opgesteld om in de toekomst over de juiste mensen te kunnen beschikken. Ook liggen er plannen klaar bij 43 procent van de organisaties wanneer medewerkers met cruciale kennis vertrekken; dit  procent was begin 2012 21. Bij de overheid zien we dat er bij 63 procent (was 37 procent begin 2012) inmiddels beleid is opgesteld om over de juiste mensen te kunnen beschikken. Wel zien we bij diezelfde overheid dat zo'n tien procent van de overheidsorganisatie totaal niet wendbaar is en er lijkt hier geen enkele beweging in te zitten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vijf tips om afval te reduceren in productie
 Hoogste aantal nieuwe motorrijders sinds 2002
 Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De mens als kritische succesfactor van projectteams
 Operationele efficiency nodig om klanttevredenheid te verhogen
 60 procent bedrijfsbeslissingen is ad-hoc
 Organisaties weten wendbaarheid niet te vergroten in crisistijd
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
De meest belangrijke bedrijfsverzekeringen op een rijtje
Hoe werkt een laadpaal voor elektrische auto’s eigenlijk?
reacties
'Cybersecurity moet een schoolvak worden' (1) 
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
top10
Vier HR-trends voor 2020
Vijf leidende technologietrends
Nederlanders bezorgd over de toekomst
Nederlanders in Europese kopgroep digitale vaardigheden
Diversiteit in Raad van Commissarissen neemt gestaag toe
Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
Nederland in top tien economisch meest getroffen landen door coronavirus
Bedrijfsleven leunt op achterhaald beleid wanneer het gaat om cyberveiligheid
Volop aandacht voor het menselijk kapitaal
meer top 10