zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

60 procent bedrijfsbeslissingen is ad-hoc

8 mei 2013 - Uit onderzoek van Yacht blijkt dat slechts 30 procent van de organisaties erin slaagt om de koers niet ad hoc te bepalen, maar op basis van langetermijnvisie. Dit heeft tot gevolg dat managers weinig verwachten van de huidige reorganisaties. De ene reorganisatie is nog niet afgerond of de volgende staat al weer voor de deur. Reorganisaties worden visieloos doorgevoerd waardoor de wendbaarheid, de mogelijkheid om mee te kunnen bewegen op veranderingen, ernstig in gevaar komt.

Ruim de helft van de managers verwacht de komende jaren een reorganisatie. Reorganisaties worden veel vaker verwacht bij de niet-wendbare bedrijven (65 procent). Maar ook binnen de wendbare bedrijven verwacht 48 procent van de managers de komende jaren een reorganisatie. Directeur Dick Koopman van Yacht: "Ik ben geschrokken van deze uitkomsten. Mij bekruipt het gevoel dat veel organisaties worden geleid onder het mom van 'we doen maar wat'. Ik acht de tijd rijp voor reorganisaties 'nieuwe stijl' waarbij er geen periodieke reorganisaties meer plaatsvinden, maar waar veel meer op continue basis gelaveerd wordt en aanpassingen worden doorgevoerd om de koers te richten naar de stip op de horizon. Waarbij organisaties zichzelf permanent (re)organiseren in plaats van ieder jaar de volgende reorganisatie zien als een project dat ze 'even' moeten afronden." 



Kentering noodzakelijk

Koopman: "De wendbaarheid van Nederlandse organisaties stagneert en dat is zeer verontrustend. Was vorig jaar juni twintig procent van de Nederlandse organisaties wendbaar, nu is dat slechts zeventien procent. Uit praktijkvoorbeelden die ook onlangs op ons congres Horyzon zijn gepresenteerd blijkt dat organisaties pas een strategische koerswijziging maken als het water aan de lippen staat. Dan is het vaak te laat. Op korte termijn moet er echt een kentering plaatsvinden en moeten de organisaties stappen gaan zetten. Anders gaat het voor de BV Nederland geen lente worden, maar blijven we hangen in de winter. Wat mij betreft is het niet te begrijpen dat er zo traditioneel en visieloos wordt gehandeld. Uit ons onderzoek blijkt dat slechts 30 procent van de organisaties erin slaagt om de koers niet ad hoc te bepalen, maar op basis van langetermijnvisie. " 

Verschillen tussen organisaties

Uit het onderzoek van Yacht blijkt dat er op een aantal punten grote verschillen zijn in de bedrijfscultuur tussen de meer en minder wendbare bedrijven. Zo zijn wendbare bedrijven veel vaker efficiënt, professioneel, vooruitstrevend, eerlijk en transparant dan de niet wendbare bedrijven. Deze laatste zijn vaker inefficiënt, top-down, behoudend, autoritair, langzaam en niet kostenbewust. Nederlandse managers zijn van mening dat de eigen organisatie bureaucratisch is (40 procent), risicomijdend (35 procent) en top down georganiseerd (51 procent), met alle gevolgen van dien.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties
 Nederlandse pensioenstelsel voor derde jaar op rij beste ter wereld
 CIO’s ervaren druk van digitale transformatie en cloudcomplexiteit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vertrouwen behouden in tijden van crisis
 Medewerkerbetrokkenheid stimuleren na een reorganisatie: het kan
 Vijf succesfactoren die uw reorganisatie de juiste focus geven
 Vijf vereisten voor geslaagde organisatieveranderingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (1) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
Analytics is de bewezen grote winnaar (1) 
Hamsterschaamte: Nederlander ontkent te hamsteren tijdens coronacrisis (1) 
top10
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Betere bedrijfsresultaten? Begin bij uw cultuur
Aantal zorgvacatures terug op niveau pre-coronacrisis
Kwaadaardige corona trackers zijn in opmars
Een op drie IT-verantwoordelijken: organisatie maakt ineffectief gebruik van cloudtechnologie
Werkzoekers vinden tattoos en piercings bij sollicitatiegesprek geen probleem
Bedrijven zetten vooral in op digitale transformatie
Een op de drie medewerkers minder loyaal na eerste coronagolf
OOBE maar dan wel PnP
Pandemie versnelt de digitale transformatie
meer top 10