zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisaties weten wendbaarheid niet te vergroten in crisistijd

12 juli 2012 - De meerderheid van organisaties in Nederland (58 procent) is het niet gelukt de eigen wendbaarheid te vergroten in het afgelopen jaar. Zij vinden zichzelf onvoldoende voorbereid op veranderingen in conjunctuur en arbeidsmarkt. Hoewel het onderwerp bij 82 procent van de organisaties hoog op de agenda staat, lukt het ondanks de druk van de aanhoudende crisis niet om de noodzakelijke doorbraak te realiseren.

Belangrijkste belemmering is volgens 28 procent dat men blijft steken in kortetermijndenken. Deze conclusies komen naar voren uit het Wendbaarheidsonderzoek dat in opdracht van Yacht voor de vierde maal is uitgevoerd. Peter Hulsbos, algemeen directeur Yacht: "Een deel van de bedrijven, twee op de vijf, zegt dat hun wendbaarheid is toegenomen. Een schrikbarend grote groep van 58 procent heeft de wendbaarheid echter niet weten te vergroten. Zorgelijk, want juist onder druk van de crisis, waarvan we zeker mogen verwachten dat die voorlopig aanhoudt, is wendbaarheid voor organisaties dé winfactor. En vooral ook zorgelijk, omdat organisaties er blijkbaar niet in slagen datgene te doen wat zij belangrijk vinden." 



Concurrentiekracht vergroten

Wendbaarheid staat bij veel organisaties hoog op de agenda: maar liefst 82 procent wil de wendbaarheid vergroten. Bijna de helft (48 procent) vindt dat er zelfs nog méér aandacht moet zijn voor wendbaarheid. Belangrijkste drijfveer: men wil concurrerend blijven (achttien procent). Andere redenen zijn 'helpt ons door de crisis heen' (elf procent), 'helpt ons omgaan met veranderende wetgeving' (tien procent) en 'helpt ons omgaan met een sterk fluctuerende marktvraag' (tien procent). 

Kortetermijndenken grootste belemmering

Wat belemmert organisaties bij het vergroten van hun wendbaarheid? Belangrijkste probleem is 'de kortetermijnvisie van organisaties' (28 procent). Organisaties met een achterstand op het gebied van wendbaarheid zijn met name bezig met overleven. Zij kijken vooral naar het efficiënter inrichten van de organisatie. Organisaties die al wat wendbaarder zijn, zijn meer bezig met de dag van morgen. Zij focussen zich op procesverbetering en kennismanagement. Organisaties die al structureel wendbaar zijn, houden zich bezig met kennismanagement en met het bepalen van de strategische richting. Daarnaast noemen ze relatief vaak dat ze bezig zijn met talentmanagement. 

Bedrijven waar alles lukt

Peter Hulsbos: "Wat we zien is dat er twee uitersten zijn. Met aan de ene kant bedrijven waar alles lukt, die wendbaar zijn, geen belemmeringen zien, bezig zijn met strategie en kennisontwikkeling en succesvol zijn. Deze organisaties zeggen ook vaker dat ze geen last hebben van de crisis. Aan de andere kant zien we organisaties die in een zuigend moeras zitten van kortetermijnkeuzes, waar onvoldoende ruimte is voor strategie en zelfreflectie, waar reorganisaties elkaar snel opvolgen en waar beelden van middenmanagement en topmanagement relatief vaak van elkaar verschillen." 

Wendbaarheidonderzoek toont stijgende lijn wendbaarheid

Ondanks het feit dat 58 procent van de organisaties de wendbaarheid niet heeft weten te vergroten, blijkt uit deze vierde meting van het continue-onderzoek van Yacht naar wendbaarheid dat de wendbaarheid van organisaties voorzichtig toeneemt. Het aantal organisaties dat structureel wendbaar is, is over een periode van ruim twee jaar licht gegroeid van vijftien procent naar achttien procent. Het aantal organisaties dat nog helemaal niet wendbaar is, daalt flink van 38 procent naar 28 procent.
Peter Hulsbos: "De wendbaarheid neemt vooral toe doordat steeds meer organisaties strategische HR-plannen inzetten; men het relatief makkelijk vindt om de juiste externe kennis binnen te halen; en steeds meer organisaties een bewuste keuze maken voor de ideale verhouding tussen vaste werknemers en flexwerkers."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Succesformule bij organisatieveranderingen: maak organisatie wendbaar
 Kredietcrisis vergt andere rol managers
 Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement
 Arbeidskapitaal gaat verloren door gebrek aan flexibiliteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10