zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gebruik social media nadert hoogtepunt

20 december 2013 - Het aantal gebruikers van social media in Nederland neemt nog wel toe maar nadert zijn hoogtepunt. Het gebruik in uren van vooral Facebook nam in 2013 wel toe. LinkedIn kan in 2014 de meeste groei verwachten.

Dat blijkt uit onderzoek naar de kennis, houding en het gedrag rondom social media onder 8.500 Nederlanders van Multiscope.



Rek uit groei gebruikers, wel groei in uren
In 2013 was er nog groei te zien binnen de sociale netwerken. Deze was echter minder dan voorgaande jaren. Het aantal gebruikers van social media nadert zijn hoogtepunt. De winst valt voor netwerken niet meer te halen uit de groei van het aantal accounts. Groeien kunnen de netwerken wel in het aantal uren dat gebruikers er aan besteden. Gebruikers verwachten in de toekomst vaker gebruik van social media te gaan maken.

Facebook, Youtube en Twitter het bekendst
Facebook blijft het bekendst, 94 procent van de mensen kent dit netwerk. Nummer twee is Youtube (82 procent) en het derde bekendste netwerk is Twitter (79 procent). In vergelijking met 2012 steeg de bekendheid van Instagram en Pinterest het hardst. De naamsbekendheid van Instagram steeg met 25 procent, die van Pinterest met achttien procent.

Aantal gebruikers stijgt licht
Facebook, dat al het grootste netwerk was, groeide het hardst in 2013. Het aantal gebruikers is het afgelopen jaar met zeven procent gestegen. Die stijging is fors minder dan tussen 2010 en 2012, toen het gebruik met 44 procent steeg. Het lijkt er op dat Facebook hier zijn hoogtepunt heeft bereikt. Ook bij andere netwerken is de groei in gebruikers er uit. Youtube steeg nog maar drie procent ten opzichte van 2012 en Google+ een procent. Het aantal mensen dat Twitter gebruikte (zelf posten of berichten van anderen lezen) daalde zelfs met een procent. Na Facebook steeg het aantal gebruikers van LinkedIn met vijf procent het meest.

Meer uren op social media
Het totaal aantal uren dat men spendeerde op social media steeg met ruim 39 procent. Deze stijging is vooral te danken aan het aantal uren dat we besteden aan Facebook en aan de lichte toename van het aantal gebruikers van social media. In 2012 zat een gebruiker gemiddeld vijf uur per week op Facebook, dit jaar is dat zes uur en tien minuten. Het aantal actieve uren op LinkedIn steeg ook, in tegenstelling tot het aantal uren dat aan Youtube, Twitter en Google+ besteed werd. Bij deze netwerken daalde dat aantal.

Verwacht gebruik in 2014
Ondanks dat het aantal gebruikers niet meer explosief stijgt, en het aantal besteedde uren voor een aantal netwerken aan het afnemen is, denken gebruikers zelf in 2014 meer gebruik te maken van social media. Vooral LinkedIn en Google+ kunnen rekenen op een toename van het gebruik. 21 procent van de gebruikers zegt LinkedIn meer te gaan gebruiken, tegenover slechts zes procent die zegt komend jaar minder vaak op het netwerk aanwezig te zijn. Een verschil van vijftien procent. Bij Google+ is dat verschil tien procent in het voordeel van degenen die zeggen het vaker te zullen gaan gebruiken. Ook Twitter en Youtube kunnen een groei verwachten. Facebook kan een lichte groei verwachten (twee procent). Vorig jaar was dat echter nog elf procent, ook daar daalt de groei dus.

Minder zorg om privacy
Ten opzichte van 2012 is men zich minder zorgen gaan maken over zijn privacy bij het gebruik van social media. In 2012 vond 26 procent dat social media een gevaar vormde voor zijn privacy, dit jaar is dat nog 22 procent. Eén op de tien gebruikers leest vooral berichten van anderen, maar post zelf nooit iets. Twaalf procent noemt zich een actieve gebruiker en post veel. Contact houden blijft voor veel mensen de belangrijkste reden om social media te gebruiken. Ruim een derde gebruikt social media vooral als aangenaam tijdverdrijf. Eén op de tien gebruikt zijn account om de kinderen in de gaten te houden.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
 Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
 Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Generatie Y zegt traditionele telefoongesprek vaarwel
 Meeste werknemers zitten nauwelijks op social media onder werktijd
 Social media manager nu al overbodig
 'Ondernemingen begrijpen social media nog steeds niet'
 
 
reacties
 
Eelco L  |   | 
24-12-2013
 | 
11:30 uur
Niet zo raar dat op een gegeven moment de groei van het aantal gebruikers stagneert, aangezien de eerste groei jaren natuurlijk excessief waren. Wat dat betreft is het aantal uren een betere graadmeter voor populariteit.
Wim  |   | 
30-12-2013
 | 
14:40 uur
Ook internationaal neemt de belangstelling voor bv Facebookgebruik af. Alleen markten waar een stabiele internet-infrastructuur nog in ontwikkeling is kan in aantallen nog groeien. Maar in gebieden waar FB uitgerold is zappen jonge generaties alweer naar wat anders. Daarmee wordt Facebook de bubble van 2015.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10