zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wendbare medewerkers en organisaties topprioriteit in 2014

29 november 2013 - Mobiliteit van personen is in 2013 ten opzichte van het jaar ervoor een stuk belangrijker geworden voor HR- en finance bestuurders en managers. Zij noemen dit 50 procent vaker als prioriteit dan in 2012.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de stand van Human Resources door TNS Nipo en Raet. Mobiliteit staat daarmee op de derde plek van het prioriteitenlijstje van ondervraagden. Een andere stijger op de lijst is flexibilisering van het personeelsbestand. Dit thema wordt vijftien procent vaker genoemd als prioriteit. Beide onderwerpen geven invulling aan de nummer een op de prioriteitenlijst: Strategische Personeelsplanning.



Lenige organisaties
"Organisaties willen lenig en flexibel zijn," zegt Cees van den Heijkant, CEO van Raet. "Dan kunnen ze makkelijker inspringen op veranderingen in de markt – of het nu gaat om groei, krimp of een verandering in werkzaamheden." Die veranderingen in de markt worden ook voorspeld door de ondervraagde organisaties. 49 procent van hen verwacht het komende jaar te maken te krijgen met krimp van het aantal medewerkers.
Tegelijkertijd zien organisaties de middellange termijn rooskleuriger in. John Cöhrs, verantwoordelijk voor de HR Benchmark van Raet: "In de gesprekken die we tijdens het onderzoek voerden, hoorde ik vaak terug dat managers en bestuurders verwachten dat de crisis nog een jaar zal na-ijlen, maar dat de markt daarna aantrekt. Ook bij klanten zien we deze verwachting." De behoefte aan mobiliteit kun je gezien deze langetermijnverwachting ook positief uitleggen, zegt Cöhrs: "Bedrijven willen klaar zijn voor een aantrekkende markt, die evengoed vraagt om personele aanpassingen."

Opleiding en ontwikkeling om mensen mobieler te maken
Het toegenomen belang dat wordt gehecht aan mobiliteit, vraagt om werknemers die zich snel kunnen aanpassen en om werkgevers die daarvoor de ruimte en kansen bieden. Uit het onderzoek blijkt dat organisaties hier al hard aan werken: 26 procent van de ondervraagden geeft ‘Opleiding en Ontwikkeling’ aan als een van de drie topprioriteiten op het gebied van HR. Daarmee komt dit onderwerp op plek twee op de prioriteitenlijst.
De interviews met de ondervraagden illustreren dat zij zowel investeren in mobiliteit bij boventalligheid  als in interne mobiliteit voor talent. Bij boventalligheid worden medewerkers uitgerust om binnen of buiten de organisatie een passende nieuwe functie te krijgen, bij Talent Management is groei en doorstroming het doel.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
 Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
 Vacaturetrend: op weg naar herstel
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Operationele efficiency nodig om klanttevredenheid te verhogen
 60 procent bedrijfsbeslissingen is ad-hoc
 Organisaties weten wendbaarheid niet te vergroten in crisistijd
 Succesformule bij organisatieveranderingen: maak organisatie wendbaar
 
 
reacties
 
Henk Hermans  |   | 
30-11-2013
 | 
10:58 uur
Goed nieuws voor zzp-ers en flexwerkers.

Zij hebben vaak de specialisatie en ervaring die gevraagd wordt en dragen op die manier ook bij aan de kennisoverdracht naar de vaste medewerkers.

Een korte termijnoplossing die bijdraagt aan het lange termijn kennis en opleidingsnivo.

past ook prima in het opleidingstraject van de Young Professionals en het binnenhalen van frisse vernieuwing

Henk van Ouwerkerk  |   | 
30-11-2013
 | 
17:08 uur
Een goede zaak. Zo kan de crisis ook eens positieve gevolgen hebben. Het maakt de mens creatief met nieuwe perspectieven die je wellicht niet had gehad als er geen crisis zou zijn geweest.
Ethline Mook  |   | 
15-12-2013
 | 
19:45 uur
Ik ben zeer geinteresseerd over dit onderwerp

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Corona-klagen
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
meer top 10