zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Succesformule bij organisatieveranderingen: maak organisatie wendbaar

11 oktober 2011 - Ruim driekwart van de Nederlandse bedrijven is de afgelopen drie jaar van koers veranderd. Slechts 40 procent van hen was hierbij succesvol. Uit het Wendbaarheidsonderzoek dat door Marketresponse in opdracht van Yacht is uitgevoerd, blijkt dat organisaties die succesvol hun koers veranderden, duidelijk wendbaarder zijn ingericht.

Organisaties die succesvol hun koers veranderden, scoren aanzienlijk hoger dan falende organisaties op de factor wendbaarheid. 



Kenmerken succesvolle veranderaars
- Ze kijken beter vooruit en weten vaker welke kennis ze over vijf jaar nodig hebben: 51 procent versus 33 procent
- Ze hebben richtlijnen met betrekking tot de omvang van de flexibele schil: 65 procent versus 41 procent
- De meerderheid van hen (57 procent) weet wat de komende vijf jaar de consequenties zijn van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt (versus 38 procent bij niet succesvolle organisaties)
- Bij 66 procent van de goed scorende organisaties is het strategisch HR-plan voor de komende drie tot vijf jaar bekend (versus 47 procent bij falende organisaties)
- Ze laten een duidelijker relatie zien tussen het strategisch HR-plan en de bedrijfsdoelstellingen (65 procent versus 43 procent)
- Succesvolle organisaties scoren beter op het gebied van projectmanagement: 68 procent zegt dat in hun organisatie de voortgang van alle projecten continu inzichtelijk is, tegenover 43 procent van de minder succesvolle organisaties 

Sleutel tot succes
Peter Hulsbos, algemeen directeur van Yacht: "Wendbare organisaties weten beter welke kennis ze over vijf jaar nodig hebben, weten vaker wat de consequenties zijn van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en hebben eerder richtlijnen voor de omvang van hun flexibele schil. Bovendien is er in wendbare organisaties een duidelijke relatie tussen het strategisch HR-plan en de bedrijfsdoelstellingen en is doorgaans het strategisch HR-plan voor de komende drie tot vijf jaar bekend. Organisaties die aangeven dat ze succesvol hun koers veranderd hebben in de afgelopen drie jaar, scoren op al deze punten aanzienlijk hoger. Dit onderzoek onder ruim 400 bedrijven laat zien dat er - ook in deze turbulente tijden - een sleutel tot succesvol veranderen voorhanden is." 

Inspirerend leiderschap

Uit het onderzoek blijkt verder dat inspirerend leiderschap ook een belangrijke voorwaarde voor succesvolle koerswijzigingen is. Bij geslaagde veranderingen dragen leidinggevenden helderder en duidelijker de visie en organisatiedoelstellingen uit (74 procent), enthousiasmeren ze werknemers beter (75 procent) en zorgen ze ervoor dat medewerkers beter op de hoogte zijn van wat er van hen verwacht wordt (86 procent). 

Uiterste houdbaarheidsdatum topmanagement

Bestaat er een uiterste houdbaarheidsdatum voor leiders? Van organisaties die hun koerswijziging zagen mislukken, is de meerderheid (62 procent) van mening dat het topmanagement voor een bepaalde - in plaats van onbepaalde - periode benoemd moet worden. Volgens hen bestaat er dus wel degelijk een uiterste houdbaarheidsdatum voor leiders, vooral als het wat minder goed gaat. Zeker 80 procent van de respondenten vindt bovendien dat een goede manager zelf moet weten wat zijn uiterste houdbaarheidsdatum is. Aanvullend daarop vindt 39 procent dat de organisatie fris blijft door regelmatig nieuw management van buitenaf aan te trekken. 

Liever controleren dan vertrouwen

‘Vertrouwen is mooi, maar controleren is beter’ is een bekende uitspraak. De meerderheid (51 procent) van de respondenten is het hiermee eens. Slechts 23 procent ziet meer in een managementstijl die uitgaat van vertrouwen. Peter Hulsbos: "Ik vind dit opmerkelijke cijfers. Het lijkt alsof men in deze lastige tijden teruggrijpt op de controlereflex. We leven echter in een tijd waarin het steeds moeilijker wordt of zelfs onmogelijk is om alles te beheersen en te controleren. Uit dit onderzoek blijkt gelukkig dat er ook een andere weg naar succesvol veranderen is, namelijk het wendbaar maken van je organisatie. Het is belangrijk dat leidinggevenden zich hiervan bewust zijn." In de industrie is men het minst controlerend (45 procent). De zakelijke en financiële dienstverlening kiest in meerderheid voor een controlerende managementstijl (56 procent). 

Leidinggevende in de zorg scoort goed

De zorg komt goed uit het onderzoek naar voren. Leidinggevenden blijken hier helder en duidelijk de organisatiedoelstellingen en visie uit te dragen (67 procent. Gemiddeld over alle branches aanzienlijk minder, namelijk 56 procent). Daarnaast zijn zij goed in staat de werknemers te enthousiasmeren (67 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
 Bedrijven investeren in Open Banking om besluitvorming te verbeteren
 Wat heeft 2023 in petto voor HR? De vijf belangrijkste trends volgens Culture Amp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managers blokkeren verandering onbewust
 Tien tips om veranderingen door te voeren in moeilijke tijden
 Ook u kunt innoveren!
 Zes tips voor blijvende verandering
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
meer top 10