zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De #hashtag een uitvinding van Twitter? No way!

8 november 2013 - Wie denkt dat de hastag is uitgevonden door of voor Twitter heeft het mooi mis. Dit teken heeft wel enorm aan populariteit gewonnen door de social media site, maar kent zijn oorsprong al een hele tijd geleden. In dit artikel van Jorie Post van Lewis PR leest u over de geschiedenis van de hashtag, waar het teken voor staat en welke PR-mogelijkheden er zijn met de hashtag.

In de twaalfde eeuw doemt de hashtag voor het eerst op. Door het plaatsen van een hashtag, wordt de toonhoogte van een noot met een halve toon verhoogd (in het Nederlands ook wel 'kruis' genoemd).


Wetenschappers van Bell Labs zetten het symbool in 1960 op de toetsen van telefoons. Hiermee kunnen instructies worden gestuurd naar het besturingssysteem. Het symbool wordt #Octothorpe genoemd.
Vanaf de late tachtiger jaren krijgt de hashtag verschillende betekenissen in programmeertalen, zo wordt het symbool gebruikt om een ‘Preprocessor Directive’ op te starten.
In het internet-tijdperk bewijst het symbool al zijn nut om groepen en onderwerpen te labellen - de hashtag wordt op deze manier onder meer gebruik op chatsites.

Twitter hashtag
De eerste die de hashtag op Twitter gebruikte zoals we die nu nog kennen, was Chris Messina (die toen nog door het leven ging als @factoryjoe, nu gewoon als @chrismessina). Hij kwam in op het idee om de hashtag te gebruiken voor groepen, zodat het eenvoudig wordt om informatie voor groepen te delen.
Twitter zelf kwam overigens pas in 2009 tegemoet aan dit verzoek door een linkje te plaatsen onder alle woorden, met een hashtag. De hashtag zoals we die nu kennen is geboren! In september 2012 voegt Google de hashtag toe aan Google+, in juni 2013 gaat ook Facebook overstag.
Een hashtag is dus een manier om een onderwerp aan te geven in een tweet. Zo is het eenvoudig voor gebruikers om alle berichten over een specifiek onderwerp bij elkaar te zien. Wanneer u in een tweet op een hashtag klikt, opent Twitter automatisch een zoekopdracht met alle berichten met die hashtag. Aan een hashtag is het gemakkelijk te zien waar er op dat moment over wordt gepraat. Zo werd vorige week #storm veelvuldig gebruikt voor mensen die schade hadden geleden of die op een andere manier iets kwijt wilden over het noodweer dat over Nederland raasde. Actuele zaken zijn over het algemeen populair (#Movember #Halloween), maar ook voetbalwedstrijden (#ajavit #pscpec), events (#tedx #catchup13) en televisieprogramma’s (#gtst #tvoh).
Overigens is het een misverstand dat een woord alleen maar zoekbaar is als u er een # voor zet. Als u bijvoorbeeld zoekt op 'vrijmibo', dan ziet u alle tweets waarin dit woord wordt gebruikt. Het enige wat u toevoegt door een hashtag te gebruiken, is dat mensen op het woord kunnen klikken en dus alle tweets met die hashtag op een rij zien.
Het heeft dus niet veel #zin om #overmatig #veel #hashtags in een #tweet te #gebruiken - uw bericht wordt er niet beter #vindbaar door.

Drie tips voor hashtags in een PR-campagne
Voor een PR-campagne kan de hashtag ook zeker een toegevoegde waarde betekenen. Hieronder drie tips hoe organisaties het meest kunnen halen uit dit symbool.

1. Gebruik zelf een hashtag als u een evenement organiseert of  bijvoorbeeld een nieuw product introduceert. U moedigt hiermee andere gebruikers aan deze hashtag te gebruiken en dit maakt het voor uzelf gemakkelijk om te monitoren wat er over uw evenement of product wordt gezegd. Maak de hashtag niet te lang (liever #catchup13 dan LEWISPRCatchup2013) en houd het eenvoudig.

2. Monitor hastags die relevant zijn voor uw bedrijf en meng u in de discussie. Vanzelfsprekend monitort u uw eigen hashtags (#catchup13 of #lewispr), maar kijk ook eens wat er wordt gezegd over de markt (#pr) of over concurrenten. En als u een relevante toevoeging kunt doen, schroom dan niet. Op die manier houdt u feeling met de gespreksonderwerpen op Twitter en kunt u van zich laten horen, zodra dat gepast is.

3. Houd een overzicht bij van de gebruikte hashtag in Storify. Dit programma maakt het mogelijk een helder beeld te schetsen van alle berichten die zijn verschenen met een bepaalde hashtag. U selecteert zelf welke berichten u wilt laten zien en u kunt het overzicht gemakkelijk delen.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Twee op de drie wereldleiders actief op Twitter
 Employer Branding via uw LinkedIn Bedrijfsprofiel – Een reeks gemiste kansen
 Grootbedrijf zet vaker social media in voor wervingsdoeleinden dan MKB
 Nationale overheden benutten Twitter onvoldoende
 
 
reacties
 
Peter van Zanten  |   | 
8-11-2013
 | 
09:13 uur
De hashtag werd ook al lang gebruikt door Amerikanen waar wij de afkorting 'nr.' gebruiken. Als wij zeggen: 'druk op nr.3' dan zeggen zij: 'push #3'.
Eelco L  |   | 
13-11-2013
 | 
13:40 uur
Toch interessant om te zien dat de link tussen twitter en hashtag zo snel wordt gemaakt tegenwoordig, terwijl het al zo lang bestaat.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10