zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nationale overheden benutten Twitter onvoldoende

19 november 2012 - @GreatBritain, @Israel en @Sweden zijn opmerkelijke voorbeelden van landen die zichzelf promoten op Twitter. @GreatBritain maakt onderdeel uit van de ‘Britain is Great’ campagne. Deze campagne startte in maart 2012 en benadrukt positieve aspecten van het Verenigd Koninkrijk. Dat blijkt uit het tweede deel van het Twiplomacy onderzoek van Burson-Marsteller.

Hierbij werd specifiek gekeken naar country branding op Twitter. Het onderzoek toont aan dat slechts negen overheden van de 193 VN-lidstaten gebruik maken van de Twitteraccount van hun land. 



Digitaal diplomatieteam
@Israel is Israëls officiële account en wordt onderhouden door het digitale diplomatieteam van Buitenlandse Zaken. Dit account is één van de meest gevolgde accounts binnen Israël met meer dan 66.000 volgers. @Israel dient als centraal punt voor de twitteractiviteiten van de Israëlische overheid. 

Bevolking verantwoordelijk
De Zweedse overheid heeft het onderhoud van haar officiële Twitteraccount uit handen gegeven aan de Zweedse bevolking; iedere week is een andere inwoner van Zweden verantwoordelijk voor @Sweden. De verantwoordelijke deelt aanbevelingen, adviezen en feiten over het leven in Zweden. @Sweden heeft meer dan 65.000 volgers. Het Curators of Sweden project startte in december 2011 en is, ondanks enkele ongelukkig geplaatste Tweets, met wisselend succes gekopieerd door @Ireland en @NewZealand. Het project inspireerde diverse vrijwilligersorganisaties in meer dan twintig landen om ook deel te nemen aan de zogeheten rotatie-curatie beweging. 

Toeristische Twitteraccounts
De Twitteraccounts van @AntiguaBarbuda, @Barbados, @Lithuania, @SouthAfrica en @Spain worden onderhouden door hun officiële toerismeorganisaties. Deze organisaties promoten het toerisme in hun eigen land. 

Inactieve accounts
Echter, drie van de vijf nationale accounts zijn afgeschermd, inactief of opgeschort. De helft van de 71 overgebleven actieve accounts tweeten via een geautomatiseerde nieuwsdienst nieuwsberichten over hun land. 

Kracht van Twitter
"Wanneer we kijken naar de resultaten wordt duidelijk dat slechts enkele overheden en toerismeorganisaties de kracht van country branding en marketing op Twitter begrijpen," aldus Matthias Lüfkens, hoofd van de Burson-Marsteller EMEA Digital Practice. "Er schuilt een grote kans voor landen in het inzetten van Twitter als deel van hun communicatie. Hiermee kunnen landen zich binden aan het grote en groeiende publiek."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Merendeel internetters actief op sociale media
 Werven via Twitter - iets voor u?
 Risico’s social media bij de overheid niet onder controle
 Bedrijven in Europa en VS gebruiken social media heel verschillend
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10