zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eén op drie leaseauto’s staat stil

1 november 2013 - Ruim één op de drie leaseauto’s in ons land wordt minder dan één keer per week gebruikt voor zakelijk vervoer en staat overdag vaak stil. Dertien procent van de Nederlandse leaseauto’s wordt zelfs helemaal niet gebruikt voor zakelijke afspraken, maar alleen voor woon-werkverkeer. Dit blijkt uit onderzoek van Athlon Car Lease onder 1.084 werkende Nederlanders. Ook hebben organisaties geen idee wat zij totaal kwijt zijn aan leaseauto’s en andere mobiliteitsvoorzieningen. 

De leaseauto is bij een groot deel van de Nederlandse organisaties een standaard arbeidsvoorwaarde voor bepaalde functies. Uit onderzoek van Athlon Car Lease blijkt echter dat leaseauto’s lang niet altijd efficiënt worden ingezet: 33 procent van de auto’s wordt minder dan één keer per week zakelijk gebruikt. Een kwart van de Nederlanders zegt dat de mobiliteitsregeling in hun organisatie oneerlijk is verdeeld. Daarbij geeft één op de vijf aan de auto als hoofdvervoersmiddel te willen laten staan, als het alternatief sneller is. Marchel Koops van Athlon Car Lease: "Het is duidelijk dat organisaties een andere kijk op mobiliteit moeten krijgen. Dat begint met het aanbieden van andere, flexibele vervoersoplossingen en het functioneler inzetten van leaseauto"s. Een deel van de medewerkers blijkt ervoor open te staan om hun leaseauto in te ruilen. Een elektrische scooter gecombineerd met een poolauto voor zakelijke afspraken kan een goedkopere oplossing zijn. Voorwaarde is dat er per medewerker een analyse van eisen en gebruik komt. Niet zomaar alle leaseauto’s de deur uit, maar kiezen voor de slimste oplossing."



Mobiliteit: totale kosten onbekend
De totale kosten van hun mobiliteit is binnen veel organisaties onbekend, zo blijkt uit een rondgang van Athlon Car Lease onder 120 Nederlandse CFO"s. Organisaties laten daardoor op jaarbasis vele duizenden euro"s liggen. Reden hiervoor is dat de kosten voor mobiliteit vaak zijn verspreid onder verschillende posten van diverse afdelingen, zoals HR, Finance of IT. Koops: "Een overzicht van alle mobiliteitskosten binnen een organisatie is essentieel om te bepalen of de inzet van middelen slimmer kan. Een parkeerplaats vol met leaseauto"s die men alleen gebruikt voor woon-werkverkeer is weggegooid geld."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Drie op de tien Nederlanders kunnen collega’s slecht bereiken
 Moderne medewerker ondervindt problemen met geluiden
 ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Duizenden leaserijders wachten op fiscaal voordelige auto
 Eén op drie Nederlanders niet uit auto te krijgen
 Keuze leaserijders sterk gedreven door aanscherping bijtellingsregels
 Tweederde leaserijders wil zuinige auto met vakantie-inruil
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Bespaar tijd door je boekhouding online bij te houden
Op deze manieren kun je je werkkapitaal verruimen
Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?
Technologie, zo blijf je op de hoogte
Hoe kun je competenties als professional verbeteren?
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (3) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (2) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Een beetje geluk in huis: welke bloemen u juist nú moet geven
Thuiswerkenden niet bezig met privacy bij videobellen
Vijf tips voor een perfecte videosollicitatie
Veel angst en onzekerheid op de werkvloer en thuis door corona
Verveling slaat toe, mensen maken massaal fotoboeken
Juist nu moeten werkgevers goed voor hun mensen zorgen
Online imago beïnvloedt sollicitatiegedrag
Open- en klikratio’s in de lift
ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn
Houd continuïteit en vaart in samenwerkingsprojecten ondanks corona
meer top 10