zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Keuze leaserijders sterk gedreven door aanscherping bijtellingsregels

15 juli 2013 - De keuze van leaserijders bij het afsluiten van leasecontracten wordt sterk gedreven door de geplande aanscherping van de bijtellingscategorieën per 1 januari 2014. De Mitsubishi Outlander stond de afgelopen maanden steevast bovenaan de wensenlijst van leaserijders. De auto daalt echter flink in populariteit door zijn beperkte beschikbaarheid voor 2013. Dat en meer blijkt uit de kwartaalcijfers van LeasePlan Nederland.

Zakelijke automobilisten kiezen hoofdzakelijk nog modellen die zij dit jaar al kunnen rijden of waarmee zij ook in 2014 gegarandeerd profiteren van een laag bijtellingspercentage.



Bijtellingsregime
Net als in voorgaande kwartalen domineert het bijtellingsregime de autoleasemarkt, maar nu in een omgekeerde trend. Het aandeel bestelde plug-in hybrides laat door de aangescherpte bijtellingsregels een duidelijke daling zien. Omdat de nul procent bijtellingscategorie per 1 januari 2014 volledig verdwijnt en de favoriete Mitsubishi Outlander zo goed als zeker niet meer geleverd kan worden dit jaar, is het aandeel bestellingen van plug-in hybrides gehalveerd.
Ondernemers lijken minder beïnvloed te worden door de aanscherpingen in het fiscale beleid. Binnen het Midden- en Kleinbedrijf wordt de Outlander, ondanks de 7% bijtelling die per 1 januari 2014 geldt, wel nog steeds besteld.

Wijzigingen fiscale bijtelling sturen aanvragen leaseauto's
LeasePlan verwacht dat de invloed van de aangescherpte bijtellingsregels in de tweede helft van dit jaar blijft aanhouden. "Begin 2012 zagen wij in aanloop naar de wijzigingen in het fiscale beleid een sterke stijging van het aantal aanvragen van auto's met een gunstige bijtelling. Dat zal dit najaar niet anders worden," aldus Patrick Vierveijzer, Directeur Commercie van LeasePlan. "Gedreven door het economische klimaat kiest een grote groep zakelijke rijders voor de portemonnee. En dus bij voorkeur voor zo laag mogelijke maandlasten."
Deze trend was in het eerste kwartaal sterk zichtbaar in de populariteit van de Outlander. De afgelopen maanden zijn de Volkswagen Golf en de Volvo V40 sterk in opkomst. Ook de Ford Focus blijft, net als de Renault Mégane Estate, onverminderd populair in de 14%-categorie. De modellen van Volvo, Ford en Renault zijn vooral geliefd vanwege hun station-uitvoering. Binnen het Midden- en Kleinbedrijf is er een sterke voorkeur voor de premium merken, waaronder Volvo, BMW en Audi.

Invloed op gemiddelde CO2-uitstoot
Door de daling van het percentage plug-in hybrides laat de gemiddelde CO2-uitstoot per gereden kilometer met benzineauto's een lichte stijging zien. Dankzij het hoge aantal 14%-uitvoeringen dat op diesel rijdt, daalde in deze categorie de gemiddelde CO2-uitstoot verder, tot nog slechts 98 gram per gereden kilometer.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tweederde leaserijders wil zuinige auto met vakantie-inruil
 Ook leaserijder rijdt dure tankstations voorbij
 Besparen op arbeidskosten: liever via mobiliteit dan via salaris
 Bijtelling leaserijders vaak te hoog
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10