zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eén op drie Nederlanders niet uit auto te krijgen

11 september 2013 - Bijna één op de drie werkende Nederlanders laat de auto als vervoermiddel voor woon-werkverkeer in geen geval staan. Stijgende benzineprijzen, hoge parkeerkosten of een financiële vergoeding veranderen hier niets aan. Jongeren kiezen eerder voor een ander vervoermiddel dan ouderen. Dit blijkt uit onderzoek van Athlon Car Lease onder 1.084 werkende Nederlanders.

Een op de vijf Nederlanders zegt de auto te laten staan als het alternatief de reistijd zou verkorten. Ruim één op de drie (36 procent) werkenden geeft aan met het openbaar vervoer te willen reizen als het werk daarmee beter bereikbaar zou zijn. Marchel Koops, commercieel directeur bij Athlon Car Lease: "Men heeft het beeld dat de auto het snelste vervoermiddel is. Aan Nederlandse werkgevers de taak om te laten zien dat alternatieve vervoermiddelen soms wel de reistijd kunnen verkorten. Denk bijvoorbeeld aan het maken van slimme combinaties zoals de trein en een elektrische scooter van de zaak. Wij zien dat veel werknemers open staan voor deze alternatieven, maar werkgevers deze oplossingen vaak nog niet bieden."



Jongeren hechten weinig waarde aan auto van de zaak
Jongeren tussen achttien en 34 jaar zijn minder verknocht aan de auto dan oudere werkende Nederlanders. Van deze groep is 87 procent bereid een ander vervoermiddel dan de auto te kiezen. Zij zijn - meer dan ouderen - te beïnvloeden door een bonus of vergoeding in ruil voor het laten staan van de auto. Koops: "Met name de jongere generatie vindt het gebruik van een vervoermiddel veel belangrijker dan het bezit ervan. Je maakt young professionals niet per se blij met een leaseauto. Met de toenemende urbanisatie en het dichtslibben van wegen is deze groep een voorbeeld voor anderen om te laten zien dat flexibel vervoer heel goed mogelijk is."

Status niet belangrijk bij keuze vervoermiddel
De keuze voor een vervoermiddel voor woon-werkverkeer is bij werkende Nederlanders vooral afhankelijk van het gemak en de snelheid of reistijd. Status en het milieu zijn factoren die er vrijwel niet toe doen in de afweging die mensen maken. De top vijf van belangrijke criteria in deze afweging ziet er als volgt uit:
1. Gemak
2. Snelheid/reistijd
3. Flexibiliteit
4. Kosten van de reis
5. Privacy

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Keuze leaserijders sterk gedreven door aanscherping bijtellingsregels
 Acht financiële voordelen van elektrisch rijden
 Internet: eerste levensbehoefte?
 Filerijders zijn gewoontedieren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10