zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Cloud en de toenemende complexiteit van marketingmanagement

31 oktober 2013 - Heeft u ook gemerkt dat ondanks uw goede bedoelingen marketingactiviteiten vaak het budget overschrijden en vertraagd worden? Er zijn legio redenen waarom dit gebeurt. Marketing is steeds meer een complexe mix van creativiteit, materialen, logistiek en personeelsmanagement. Hierdoor wordt het cruciaal dat de gebruikte tools om deze complexiteit in de hand te houden goed zijn afgestemd.

Dat stelt Noel Eckhart, countrymanager van Projectplace Nederland in hun laatste whitepaper over marketing en cloud.



Nieuwe technologische factoren
De economische markt en nieuwe technologische factoren zorgen momenteel voor razendsnelle veranderingen op alle zakelijke gebieden en marketing vormt hierop geen uitzondering. De explosie van gegevens en social media, de veelheid aan kanalen en de veranderingen in klantgedrag zetten de traditionele marketing onder druk. De vraag naar strategischer, persoonlijke, high-end marketinginitiatieven zijn gekoppeld aan een verkoop gestuurde generatie. Dit zorgt voor een nieuwe complexiteit. Het structureren, uitvoeren en evalueren van marketinginspanningen wordt lastiger. Daarnaast staan marketingbudgetten continu onder druk, het motto ‘doe mee met minder’ is veel gehoord.

Technologie is de beste vriend van de CMO
Marketeers moeten daarom op zoek gaan naar een oplossing. Ze lonken met nieuwe technologieën, in de hoop dat deze een oplossing kunnen zijn om de complexiteit het hoofd te bieden. Ook Gartner onderschrijft deze bevinding. Zij stellen dat CMO’s in 2017 meer geld zullen uitgeven aan IT dan dat de CIO dat doet. Een opvallende uitspraak. Net als voor heel veel bedrijfstakken kan een IT-oplossing ook voor het marketingvak uitkomst bieden.
Met IT-oplossingen, worden specifiek cloudoplossingen bedoeld. Deze oplossingen hebben een groot potentieel, zowel voor B2B als B2C. Niet alleen worden er kosten bespaard (minder meetings & reiskosten), maar de oplossingen bieden ook voordelen op het gebied van automatisering, flexibiliteit, mobiliteit, opslag en toegang tot bedrijfstechnieken. Factoren die stuk voor stuk een cruciale rol spelen bij het snel tot stand brengen en uitvoeren van marketingprojecten. Stelt u zich maar eens voor: alle documenten, visuals en blauwdrukken op één plek toegankelijk. Doordat nieuwe versies direct worden opgeslagen en op een plek staan, is foutief versiebeheer en heen-en-weer mailen niet meer van toepassingen. Vooral met grote bestanden zoals proefdrukken ideaal.

Veiligheid
Als het over veiligheid en betrouwbaarheid gaat, worden cloudoplossingen vaak extra kritisch bekeken. Is de cloud echt veilig genoeg voor het bewaren van nog niet gepubliceerd- en soms vertrouwelijk- marketingmateriaal? En zijn mijn contacten en campagneberichten wel veilig? Als u uw huiswerk doet voordat u een cloudservice kiest, dan wel! Neem de mogelijke aanbieder onder de loep, controleer op garanties van derden, kijk of de veiligheid is getest en goedgekeurd en of gegevens op verzoek kunnen worden verplaatst of verwijderd. En, misschien wel het allerbelangrijkste, bepaal welke wet- en regelgeving van toepassing is op het land waar u de cloud host. Zo is de veiligheidswetgeving voor dataopslag van bedrijven en personen in India, de VS en China heel anders dan in Europa.
De cloud heeft een bepaald soort capaciteit die ervoor kan zorgen dat routinetaken veranderen in  taken met meer strategische waarde. Om precies te zijn: goede cloudoplossingen zijn schaalbaar, elastisch en kostenffectief. Als marketeer staat IT misschien niet boven aan het lijstje met favoriete bezigheden. Zie het zo: in de overweldigende overvloed aan kanalen, apparaten en klanteisen is de sleutel tot succesvolle marketing. Cloud is een oplossingen die ondersteunend is bij het opzetten van marketinginitiatieven, uw doelgroep binnen het budget en op tijd weet te bereiken. Marketeers die verwikkeld blijven in de old school manieren van plannen, communiceren en samenwerken, lopen de kans om gepasseerd te worden. Door marketing en cloud onlosmakelijk met elkaar te verbinden, maakt u uzelf en uw organisatie toekomstbestendig.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cloudverkeer wordt dominant in datacenters
 Gebruik applicaties uit de cloud verdriedubbeld
 Steeds meer marketingprojecten in de cloud
 Beslissingen over Cloud & Social Business: betrek het gehele managementteam
 
 
reacties
 
Eric Cornelissen  |   | 
1-11-2013
 | 
17:17 uur
Goed artikel, helemaal mee eens. Marketingafdelingen worden kleiner, specialistische zaken worden ge-outsourced naar bureaus. Bureaus veranderen ook en gaan zich meer focussen op specialismen. Steeds vaker hebben de projectteams voor waardecreatie een wisselende samenstelling. Online Marketingmanagement is een must aan het worden!


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10