zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Beslissingen over Cloud & Social Business: betrek het gehele managementteam

8 augustus 2013 - Social Business. U heeft er de laatste paar maanden vast wel een keer over gelezen, want het blijft een populair begrip. Uit onderzoek van IDC blijkt dat in 2015 ruim één miljard mensen mobiel werken. Een dergelijke ontwikkeling zal uiteindelijk leiden tot een scenario waarin het doodnormaal is dat een organisatie zakelijke uitdagingen en kansen aangaat met behulp van social media platforms. Daarmee worden medewerkers, klanten en leveranciers gestimuleerd om te samenwerken.

Zowel mobiel werken als de inzet van sociale platforms zijn belangrijke kenmerken van een Social Business. Het biedt sociale mogelijkheden aan werknemers waardoor openheid, creativiteit en samenwerking ontstaat. Dit is een situatie die voor veel managers nieuw en onwennig is. Hoe gaat u hier als organisatie eigenlijk mee om?



Social features
Het belangrijkste kenmerk van een Social Business is het online samenwerken via een social platform waar iedereen altijd en op elk device toegang tot heeft. Kennis kan daarbij op een leuke en makkelijke manier gedeeld worden. Documenten moeten dan ook worden opgeslagen in de cloud. En het liefst in een tool die documentmanagement, interactie en social features combineert. In tools die online samenwerken faciliteren zijn bijvoorbeeld vaak functies opgenomen als het ‘liken’ van elkaars updates en chatmogelijkheden. Een Social Business verwijdert daarmee niet alleen barrières tussen management, werknemers en klanten, maar verhoogt ook de betrokkenheid en productiviteit van alle stakeholders binnen een project. Noel Eckhart, countrymanager van Projectplace Nederland: "Kijk maar eens hoe makkelijk u op de hoogte blijft van activiteiten van vrienden op Facebook. Dit kan in een Social Business ook bij collega’s en klanten. En doordat het in een gesloten omgeving is, blijft het in goede handen en niet in die van de concurrent."

Cloud is een vereiste voor een Social Business
De cloud is een belangrijke voorwaarde voor een Social Business. "Door de inzet van cloud te zien als een strategische taak en daarmee als onderdeel van het businessmodel ontstaan er veel kansen, zoals de stijging van de productiviteit voor een organisatie", stelt Noel Eckhart. Volgens hem verdient de beslissing om over te stappen naar een bepaalde cloudstrategie daarom ook de aandacht van het gehele managementteam. "Alleen op deze manier is het mogelijk om een cloudoplossing zo optimaal en efficiënt mogelijk in te zetten binnen een organisatie. Het klinkt misschien cliché, maar ook hier geldt: samen staat u sterker dan alleen. Door een gezamenlijke aanpak creëert u automatisch ook draagvlak." Draagvlak is nodig aangezien binnen een Social Business steeds minder fysiek contact is en juist meer op afstand wordt gewerkt. De impact van een Social Business is groot, want oude gewoontes zullen plaatsmaken voor nieuwe. Het zal van managers een nieuwe vorm van leiderschap vergen. Het is daarom dan ook belangrijk dat de overgang naar een Social Business zorgvuldig en strategisch wordt aangepakt.
Online samenwerken is nu al niet meer weg te denken en gaat alleen nog maar meer onmisbaar worden in de toekomst. Om straks geen flater te slaan is het goed om samen met uw collega’s eens goed te kijken wat een Social Business voor u kan betekenen. En: bezint voor ge bemint; want een strategische aanpak kan alleen maar voordelig uitpakken.

Wilt u meer weten hoe u cloud kunt inzetten om een Social Business te worden? Lees dan het whitepaper.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Social Business trend zet door in 2013
 Mix mobiel, cloud en social nodig in 2012
 Europese bedrijven kunnen leren van cloud-ervaring Amerikaanse collega’s
 Strategische aanpak cloud vaker op agenda van managers
 
 
reacties
 
Coen Koppen  |   | 
8-08-2013
 | 
07:57 uur
Er valt nog zoveel te halen uit Social Business. In dit overzichtsartikel van vorig jaar worden drie rapporten van McKinsey, Altimeter en KPMG aangehaald waar veel van de te behalen voordelen staan vermeld: (Klik hier)

Enkele (interne) voordelen:
-Je stimuleert kennisdeling.
-Je borgt kennis en maakt dit goed doorzoekbaar.
-Je kunt vragen/problemen crowdsourcen intern én met externen.
-Werknemerstevredenheid kan toenemen doordat mensen zich beter gehoord voelen.
En nog veel meer

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
meer top 10