zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gemeenten op zoek naar samenwerkingspartners voor ICT-inrichting decentralisatie

22 augustus 2013 - Een groot deel van de gemeenten (88 procent) is druk op zoek naar samenwerkingspartners voor de ICT-inrichting van de decentralisatieplannen binnen het sociale domein. Dat blijkt uit onderzoek van SIMgroep waarin 57 gemeenten zijn ondervraagd over hun voorbereidingen op de komende decentralisaties.

Op het brede terrein van jeugdzorg, werk en zorg aan langdurig zieken en ouderen heeft het kabinet gekozen voor decentralisatie van steeds meer taken en verantwoordelijkheden naar gemeenten. Gemeenten moeten zich, onder andere met samenwerkingsverbanden, voorbereiden op hun nieuwe rol. De inrichting van de nieuwe frontoffice is een taak waar veel gemeenten op dit moment mee bezig zijn.



Samen beslissen
Een belangrijke reden waarom gemeenten elkaar opzoeken is om samen te beslissen wat slim is bij het oppakken van de digitalisering van de decentralisatie. Veel backoffices van gemeenten zijn reeds geclusterd, waardoor er mogelijkheden bestaan om ook de nieuwe ontwikkelingen gezamenlijk op te pakken. Een goede optie is het opzetten van een regiosamenwerking op infrastructuur- of applicatieniveau. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een digitaal KCC of loket in te richten voor meerdere gemeenten, waarbij vraag- en zaakgericht samengewerkt kan worden. De eigen gemeentelijke identiteit en beleidsuitgangspunten kunnen hierbij behouden blijven.

Frontoffice
"Het is goed om te zien dat veel gemeenten zich al aan het voorbereiden zijn om samen te werken als het om de decentralisatie van taken binnen het sociale domein gaat," stelt Frank de Goede, algemeen directeur van SIMgroep. "Vooral het inrichten van een frontoffice biedt veel mogelijkheden tot samenwerking. Ik merk dat veel gemeenten als een berg opzien tegen het opzetten van een frontoffice voor deze ontwikkelingen. Echter, door een slimme en praktische invulling en uitbreiding van de huidige informatievoorziening en e-dienstverlening is dit een stap die erg mee kan vallen voor gemeenten. De basis die de meeste gemeenten hierbij al gelegd hebben, vormt namelijk een goed begin voor het opzetten van de frontoffice rondom de toptaken die uit de decentralisatie voortvloeien. Begin dus niet vanaf punt nul, maar breng goed in kaart wat er al is, voordat er nieuwe zaken opgestart gaan worden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 IT op de werkvloer: vloek of zegen voor de productiviteit?
 Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
 '(Voor)liefde voor geld belangrijke voorwaarde om bij bank te werken'
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Regie op ICT: dé oplossing of toch niet
 Grote ICT-dienstverleners maken pijnlijke transitie door
 Steeds meer vacatures in de ICT-branche
 ´Investeren in ICT buigt bezuinigingen om in besparingen´
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen (1) 
Zes tips bij het kiezen van je burn-out coach (1) 
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (1) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
top10
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Drie populaire project management apps voor managers
Topmanagers ABN Amro, FrieslandCampina en Johnson & Johnson in finale Young Captain Award
Coaching populairder dan ooit
Bedrijven niet tevreden met eigen innovatieprestaties
In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress
Voorkom plasticvervuiling met het businessmodel van de toekomst
Mannen zijn chagrijnig als Max Verstappen uitvalt
Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
meer top 10