zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gemeenten op zoek naar samenwerkingspartners voor ICT-inrichting decentralisatie

22 augustus 2013 - Een groot deel van de gemeenten (88 procent) is druk op zoek naar samenwerkingspartners voor de ICT-inrichting van de decentralisatieplannen binnen het sociale domein. Dat blijkt uit onderzoek van SIMgroep waarin 57 gemeenten zijn ondervraagd over hun voorbereidingen op de komende decentralisaties.

Op het brede terrein van jeugdzorg, werk en zorg aan langdurig zieken en ouderen heeft het kabinet gekozen voor decentralisatie van steeds meer taken en verantwoordelijkheden naar gemeenten. Gemeenten moeten zich, onder andere met samenwerkingsverbanden, voorbereiden op hun nieuwe rol. De inrichting van de nieuwe frontoffice is een taak waar veel gemeenten op dit moment mee bezig zijn.



Samen beslissen
Een belangrijke reden waarom gemeenten elkaar opzoeken is om samen te beslissen wat slim is bij het oppakken van de digitalisering van de decentralisatie. Veel backoffices van gemeenten zijn reeds geclusterd, waardoor er mogelijkheden bestaan om ook de nieuwe ontwikkelingen gezamenlijk op te pakken. Een goede optie is het opzetten van een regiosamenwerking op infrastructuur- of applicatieniveau. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een digitaal KCC of loket in te richten voor meerdere gemeenten, waarbij vraag- en zaakgericht samengewerkt kan worden. De eigen gemeentelijke identiteit en beleidsuitgangspunten kunnen hierbij behouden blijven.

Frontoffice
"Het is goed om te zien dat veel gemeenten zich al aan het voorbereiden zijn om samen te werken als het om de decentralisatie van taken binnen het sociale domein gaat," stelt Frank de Goede, algemeen directeur van SIMgroep. "Vooral het inrichten van een frontoffice biedt veel mogelijkheden tot samenwerking. Ik merk dat veel gemeenten als een berg opzien tegen het opzetten van een frontoffice voor deze ontwikkelingen. Echter, door een slimme en praktische invulling en uitbreiding van de huidige informatievoorziening en e-dienstverlening is dit een stap die erg mee kan vallen voor gemeenten. De basis die de meeste gemeenten hierbij al gelegd hebben, vormt namelijk een goed begin voor het opzetten van de frontoffice rondom de toptaken die uit de decentralisatie voortvloeien. Begin dus niet vanaf punt nul, maar breng goed in kaart wat er al is, voordat er nieuwe zaken opgestart gaan worden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
 De top tien meest schaarse beroepen in Europa
 De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Regie op ICT: dé oplossing of toch niet
 Grote ICT-dienstverleners maken pijnlijke transitie door
 Steeds meer vacatures in de ICT-branche
 ´Investeren in ICT buigt bezuinigingen om in besparingen´
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
top10
De klant is koning, ook als u op vakantie gaat
Werkgever speelt belangrijke rol in gezondheid medewerkers
Ontwikkeling authentiek leiderschap gebaat bij mindfulness
Een op de vijf leidinggevenden start liefst morgen bij nieuwe werkgever
Angst voor baanverlies in financiële dienstverlening groeit met ruim 500 procent
Hoeveel tijd kost toezichthouden echt?
Bedrijven vertrouwen te veel op cloud-providers voor security
Zomervakantie van start: goed voorbereid op autovakantie
Persoonsgegevens in gevaar: kwart zorgverleners maakt zich zorgen om privacy cliënten
Negen van de tien Nederlanders heeft geen idee hoe om te gaan met digitale munten
meer top 10