zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Grote ICT-dienstverleners maken pijnlijke transitie door

11 juni 2013 - De grote ICT-dienstverleners in Nederland zien hun omzet steeds verder dalen. Over het eerste kwartaal van 2013 bedroeg de terugval gemiddeld 6,3 procent. Over 2012 kwam dat cijfer uit op 7,2 procent, terwijl ook de voorliggende drie jaar sprake was van een daling. Atos, Capgemini, KPN IT Solutions en Ordina houden het voorlopig moeilijk. Voor kleinere, gespecialiseerde ict-dienstverleners zijn de tijden beter.

Dat blijkt uit een analyse door Pb7, die elk kwartaal wordt gepubliceerd door de ict-vaktitel Computable. Ordina deed het van de grote vier ict-dienstverleners in het eerste kwartaal het slechtst met een omzetdaling van 9,2 procent. Bij Capgemini, KPN IT Solutions en Atos bedroeg de terugval respectievelijk 8,7, 5 en 3,2 procent.


De belangrijkste oorzaak van de aanhoudende malaise is de economische onzekerheid bij klanten. De Cyprus-crisis in het eerste kwartaal heeft klanten van ict-dienstverleners opnieuw de schrik in de benen gejaagd. Daardoor worden beslissingen over ict-investeringen vooruitgeschoven, wat zich direct vertaalt in lagere omzetten. Het blijkt dat ingehuurd ict-personeel uit voorzichtigheid het eerst door opdrachtgevers wordt teruggestuurd als de economie een nieuwe duikeling dreigt te maken. Het zijn vooral de grote ict-dienstverleners die generieke diensten leveren, die door dit automatisme worden geraakt.

Specifieke expertise
Kleinere, gespecialiseerde ict-dienstverleners hebben van de economische malaise weinig last. Anders dan de grote ict-dienstverleners leveren zij geen alleskunners, maar medewerkers met ict-expertise op een specifiek terrein. Een voorbeeld daarvan is de Haagse netwerkdienstverlener Legian, die in het crisisjaar 2012 een recordomzet draaide. Ook storage-specialist i3 Groep in Vianen, hekkensluiter in de Computable top veertig, zag de omzet in 2012 met bijna tien procent groeien.

Grootste marktpartijen
De Amerikaanse ict-dienstverlener HP blijft in de Nederlandse markt de grootste ict-dienstverlener, gevolgd door de branchegenoten Cisco en Centric. Op de vierde en vijfde plaats volgen respectievelijk KPN IT Solutions en IBM. Dat blijkt uit de jaarlijkse ICT Services Guide die Computable op 7 juni 2013 publiceert. Hierin staat een overzicht van de veertig grootste ict-dienstverleners van Nederland, op omzet geselecteerd door de financiële experts van Mazars Berenschot Corporate Finance. Een uitgebreid imago-onderzoek door marktonderzoeksbureau Motivaction laat zien op welke deelterreinen de genoemde ICT-dienstverleners het beste imago hebben.

Beste imago
Microsoft is dit jaar met overtuiging de ict-dienstverlener met het beste imago: de Amerikaanse softwarereus scoort op vijf van de veertien deelgebieden de eerste plaats (Cloud computing, CRM, Development, Infrastructuur en Internet). Van de overige dienstverleners lukt het alleen marktleider HP om op twee deelgebieden een eerste plaats te pakken (Beheer en Storage).
Naast de top 40 en het imago-onderzoek, bevat de Computable ICT Services Guide artikelen waarin de vijf belangrijkste ict-trends van dit moment door Computable ICT-vakexperts worden becommentarieerd. De gids verschijnt op 7 juni 2013 op de website Computable.nl. De 22.000 abonnees ontvangen dezelfde dag een gedrukt exemplaar van de gids bij de juni-editie van het maandblad

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Één jaar corona: meerderheid werknemers ervaart voordelen thuiswerken
 Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
 Cybercriminelen volgen online activiteiten werknemers op de voet
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veel kansen voor vrouwen in ICT
 'Nederland niet goed beveiligd tegen cyber-terrorisme''
 'Directies beslissen steeds vaker weer zélf over ICT'
 Steeds meer vacatures in de ICT-branche
 
 
reacties
 
Eric van Hall  |   | 
11-06-2013
 | 
11:58 uur
De veranderingen in de ICT gaan momenteel zo ontzettend snel. Met name door de komst van cloud computing en mobiel internet, dat het veel partijen moeilijk valt om hun kennis op peil te houden.

Opdrachtgevers zien, zeker in het licht van de economische onzekerheid van vandaag, vooral de risico's. De bereidheid tot investeren is laag. Ze moeten echt overtuigd zijn van de ROI van elke uitgave.

Blijkbaar wekken kleinere, meer gespecialiseerde dienstverleners wat dat betreft meer vertrouwen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
5 manieren om virtueel te netwerken
reacties
Één jaar corona: meerderheid werknemers ervaart voordelen thuiswerken (1) 
Verstrikt in een web van regeltjes (1) 
Tips voor werkende ouders (1) 
Eén op de vijf Nederlanders vindt ziekmelden ter compensatie overuren terecht  (2) 
Aantal loonbeslagen flexkrachten fors gestegen  (1) 
Ruime verdubbeling aantal misdaden gepleegd met ICT, gericht op ICT (2) 
Cadeau-inspiratie voor Valentijnsdag? Dit geven Nederlanders uit aan hun partner (1) 
top10
Van keukentafel tot thuiskantoor
Onzekerheid snijdt diep in arbeidsrelatie
2021 wordt het jaar van recoverware
Verstrikt in een web van regeltjes
Mannen willen geld, vrouwen passende werktijden
BlackBerry 2021 Threat Report onthult massale COVID-19-uitbuiting
Talent hard nodig voor economisch herstel van Nederland
Slechts 21 procent besteedt HR-taken uit
Het werk opnieuw vormgeven in een post-pandemische wereld
Het Nieuwe Werken en de veranderende rol van leiderschap
meer top 10