zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Regie op ICT: dé oplossing of toch niet

17 juli 2013 - Van een optimale afstemming tussen business en ICT komt nog steeds weinig terecht. Pogingen om op basis van een sterke(re) regie dit probleem uit de wereld te helpen leiden nauwelijks tot succes. Dit blijkt uit de resultaten van de ICT-besturingsscan van adviesbureau Berenschot. Deze scan is door ruim 100 organisaties ingevuld, van klein tot groot als privaat en publiek.

Slechts zestien procent van de respondenten geeft aan dat het ICT-regisseurs in hun organisatie is gelukt om de afstemming tussen business en ICT te verbeteren. Bovendien zegt bijna 50 procent dat de regie op ICT nog niet naar behoren functioneert. Volgens Berenschotadviseur Tom Pots komt dat vooral omdat regiefuncties vaak worden vervuld door dezelfde mensen die voorheen onderdeel van de ICT-afdeling waren. Zijn advies: "Aarzel niet om vers bloed van buiten aan te trekken bij de start van een regie-organisatie. Het succes van regie valt en staat met de juiste competenties en oriëntatie van de ICT-regisseurs."


Bijna 80 procent van de ondervraagden geeft aan dat in hun organisatie de ICT-regisseurs niet over de juiste competenties en oriëntatie beschikken. Zij hebben vaak niet het vermogen om aan te sluiten bij de interne klanten. Terwijl juist die ICT-regisseurs zich zouden moeten richten op het verdiepen en verstevigen van langdurige en waarde creërende relaties met de interne klanten. Daarbij komt het aan op een zakelijke werkwijze, contracterend vermogen en een krachtige klantoriëntatie.

Regie is belangrijk
De IT-governancescan laat ook zien dat organisaties beseffen dat regie belangrijk is. Uit de scan blijkt dat ongeveer 75 procent van de organisatie inmiddels ICT-regisseurs hebben en dat in circa 60 procent van de organisaties er steeds meer aandacht is voor het ontwikkelen van de juiste regie-competenties. Pots: "Organisaties weten dat regie op ICT steeds belangrijker wordt, maar zien ook dat de resultaten achterblijven bij de verwachtingen. Leid interne mensen zoveel mogelijk op én selecteer streng aan de poort. Alleen dan heeft regie de kans om de afstemming tussen business en ICT ook daadwerkelijk te verbeteren.

ICT-besturingsscan
Om een beeld te krijgen van de regisserende rol kunnen organisaties deelnemen aan de gratis online ICT-besturingsscan. Die wordt sinds 2011 gehouden, is gebaseerd op het IT-governancemodel van Berenschot en maakt de kwaliteit en volwassenheid van de ICT-besturing van een organisatie inzichtelijk. De resultaten worden direct na het invullen toegestuurd.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Het recept voor de ideale vacature
 Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
 Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hogere eisen aan ICT-ers leiden tot groeisprint
 Grote ICT-dienstverleners maken pijnlijke transitie door
 Innovatie met ICT noodzakelijk voor succes, maar in de praktijk vaak lastig
 'Directies beslissen steeds vaker weer zélf over ICT'
 
 
reacties
 
Nico Viergever  |   | 
18-07-2013
 | 
14:25 uur
Mijn specialisme ligt in projecten. Het bovenstaande is allesbehalve nieuw voor mij. Ik strijd al jaren tegen het idee dat it-projecten kunnen worden verbeterd door versterking van de regie vanuit it, zoals dat bijvoorbeeld bij de overheid is gebeurd met de invoering van 'sterke' CIO's. In mijn optiek is dat de zinloze versterking van een foutieve denkwijze.
In veel organisaties, zoals juist bij de overheid, is men al jaren bezig met de invoering van PRINCE2. Ook veel it- leveranciers zijn hiermee bezig, sommige zelfs als opleider. Maar in de meeste gevallen wordt er volledig aan voorbij gegaan dat dit model is gericht op versterking van de opdrachtgever en terugdringen van de rol van de (interne) leverancier.

Ict-projecten bestaan in deze zienswijze niet; hooguit zakelijke projecten met een ict-component. En ict-projectmanagers bestaan daarom zeker niet; hooguit technische teammanagers onder een projectmanager van de klant. Maar dit gaat vaak volledig in tegen het denken van ict'ers, ook van cio's. Deze standaard PRINCE2-denkwijze gaat ook in tegen de belangen van ict-bedrijven, ook van die ict-bedrijven die PRINCE2-training leveren. Dat verklaart daarmee ook hun kwaliteit, zelfs als geaccrediteerd opleider.

Effectieve versterking van regie betekent dus: terugdringen van de sturing door ict en versterking van de rol van de opdrachtgever. ict als middel en niet als doel. Maar dat valt niet mee en is vaak roeien tegen de stroom in.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen?
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Zakelijke rijder gaat het liefst met zijn leaseauto op vakantie
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?
Vijf slimme manieren die u helpen uw concurrenten te overtreffen
Opleiders populairste doelwitten cyberaanvallen
Automobilist kijkt naar werkgever voor opladen elektrische zakelijke auto
Nieuwe tech tools die uw wervingsproces kunnen moderniseren
Dekkingsgraad duikt onder kritieke grens
Vijf fabels over het hergebruiken van software
meer top 10