Werknemer probeert computerproblemen zelf op te lossen
3 juni 2013 -
Op de Nederlandse werkvloer is de ICT’er bij 37 procent van de werknemers een constante hotline voor ICT-problemen. Desalniettemin heeft een op de drie werknemers de ICT’er nog nooit gezien. Het merendeel (89 procent) probeert computerproblemen eerst zelf op te lossen, alhoewel dit volgens 41 procent meestal niet lukt. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank onder 1.000 respondenten.
Op de vraag wat werknemers doen als hun computer kapot gaat, zegt acht procent direct de ICT’er te bellen. Joop Uitendaal van NationaleVacaturebank: "Nederlandse werknemers vinden dat ze zelf uitstekend overweg kunnen met computers en gaan eerst zelf aan de slag met computerproblemen. Maar helaas lukt dit niet altijd. ICT’ers zullen er ongetwijfeld niet heel blij mee zijn als collega’s zelf gaan prutsen met computers, dit levert uiteindelijk vaak meer problemen op."
Werkplek ICT’er tussen de computerservers
Over de collega’s van de ICT-afdeling heersen aardig wat vooroordelen. Zo denken werknemers dat ICT’ers alleen maar zitten te gamen (31 procent) of te programmeren (tien procent). De meesten zien hun ICT-collega’s vaak niet eens, omdat ze verstopt zitten tussen de servers (veeetien procent). "Omdat de ICT-afdeling meestal niet op de werkvloer bij andere afdelingen zit maar in een andere ruimte, zien de meeste collega’s hen nooit. Daarbij wordt bij computerproblemen vaak gebeld of gemaild. Door eens wat vaker bij elkaar langs te gaan, worden de vooroordelen minder én het contact beter," aldus Uitendaal. Hieronder een top vier met vooroordelen van werknemers over de werkplek van hun ICT-collega:
1. Een eigen ruimte met veel beeldschermen
2. Geen idee, ik zie hem/haar nooit
3. Gewoon op de werkvloer
4. Verstopt tussen de servers