zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumentenautoriteit: Voorkomen van consumentenschade staat voorop

20 maart 2013 - De Consumentenautoriteit heeft zich in 2012 vooral gericht op het beperken en voorkomen van consumentenschade. Dit meldt zij in haar jaarverslag, de Terugblik 2012. Zij heeft daartoe verschillende instrumenten ingezet om overtredingen zo snel mogelijk te beëindigen.

Van de 85 nationale onderzoeken zijn er 61 beëindigd omdat de betreffende bedrijven al tijdens het onderzoek hun inbreuk staakten. Zij deden dit nadat de Consumentenautoriteit hen had aangesproken. Ook heeft de toezichthouder de positie van de consument versterkt door middel van voorlichting aan consumenten via ConsuWijzer.nl, en door bedrijven te wijzen op de regels. 



Succeskans
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: "Afhankelijk van de oorzaak van het consumentenprobleem en de houding van het bedrijf kiezen we de aanpak die de meeste kans op succes biedt. Soms betekent dit voor een bedrijf een boete of last onder dwangsom. Soms biedt voorlichting richting consument en bedrijf een betere of snellere oplossing. Of beide. Welke aanpak we ook kiezen, uitgangspunt is het beperken van schade voor de consument." 

Resultaten per aandachtsgebied

De aandachtsgebieden waarop de Consumentenautoriteit zich in 2012 richtte waren: 

1. Misleidende en agressieve telemarketing
De onderzoeken naar misleidende en agressieve telemarketingpraktijken hebben geleid tot verschillende interventies bij bedrijven. De Consumentenautoriteit heeft in 2012 onder andere een boete van 105.000 euro opgelegd aan Hotel Group International voor de misleidende wijze waarop zij via de telefoon abonnementen verkocht. Ook heeft zij twee lasten onder dwangsom opgelegd om het bedrijf te dwingen zich ook in de toekomst aan de regels te houden. Daarnaast is via ConsuWijzer de voorlichtingscampagne ‘Een beleefd NEE is ook oké’ gevoerd om met name oudere consumenten weerbaarder te maken aan de telefoon. Aan de hand van geluidsfragmenten van een telemarketinggesprek en voorbeeldzinnen, kunnen zij oefenen hoe te reageren op een verkoper aan de telefoon. De meldingen over misleidende en agressieve werving bij ConsuWijzer zijn licht gedaald. 

2. Webwinkels: levering- en betalingsproblemen
Door snel op te treden bij een aantal webwinkels die leverings- of betalingsproblemen veroorzaakten, heeft de toezichthouder verdere consumentenschade kunnen voorkomen. Bij de webwinkels die de toezichthouder hebben toegezegd hun gedrag te zullen verbeteren, wordt dit via nacontroles in de gaten gehouden.
Als blijkt dat niet alle problemen zijn opgelost, zal de Consumentenautoriteit nader onderzoek instellen. Via ConsuWijzer worden consumenten voorgelicht over hun rechten. De Online Shopscan helpt consumenten bij het vinden van betrouwbare webwinkels. Met deze aanpak draagt de Consumentenautoriteit bij aan een stevige positie van de consument, juist online. 

3. Ondoorzichtige prijzen in de reisbranche
In 2012 heeft de Consumentenautoriteit zich verdiept in de presentatie en opbouw van prijzen in de reisbranche. Naar aanleiding daarvan heeft zij een document opgesteld waarin de belangrijkste regels op het gebied van prijstransparantie staan beschreven. De toezichthouder zal het document over de reisprijzen in 2013 aan de branche presenteren en openbaar maken. Ook gaat zij controleren of bedrijven aan de uitgangspunten voldoen. Verder heeft de Consumentenautoriteit drie buitenlandse partijen aangesproken die naar aanleiding daarvan zijn gestopt met het gebruik van vooraf aangevinkte opties in het boekingsproces. 

Fusie

Met ingang van 1 april 2013 gaan de Consumentenautoriteit, de NMa en OPTA samen in één nieuwe organisatie: de Autoriteit Consument & Markt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Garantie blijft vragen oproepen
 Consument krijgt meer grip op reclame
 Klantenservice banken scoort goed
 Nederlanders tevreden over zorgverzekeraar, telecom- en energieleverancier
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10