zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders tevreden over zorgverzekeraar, telecom- en energieleverancier

20 december 2012 - Nederlanders klagen graag over hun zorgverzekeraar, telecomaanbieder en energieleverancier. De service wordt door een derde van de consumenten echter gewaardeerd met een acht of hoger. Preferenso.nl en Trendbox brachten duizenden beoordelingen van deze bedrijven in kaart en voorspellen een laag overstap volume. Dit ondanks de enorme hoeveelheid reclame uitingen die de consument voor zijn kiezen krijgt in de december ´overstapmaand`


In de Servicescan zijn de bedrijven door hun klanten beoordeeld op zowel service als prijs-kwaliteitverhouding. Naast een indicatie met een cijfer tussen 1 en 10 is er beschreven waarom dit cijfer is gegeven. 1.141 Reviews zijn inhoudelijk onderzocht op de vraag of klanten het bedrijf zouden aanbevelen of juist zouden afraden. Hieronder de bevindingen per segment. 



Zorgverzekeraars met kundige, snelle en persoonlijke service meest aanbevolen
Zorgverzekeraars weten hun klanten over het algemeen goed te bedienen. Bij 38 procent van de 567 reviews over deze bedrijven werd een 8 of hoger gegeven op service. Maar liefst 40 procent gaf aan de zorgverzekeraars zeer zeker aan te raden. Slechts 2 procent van de ondervraagden zou haar zorgverzekeraar zeer zeker afraden en zouden dus geïnteresseerd zijn in een overstap.
Hoge cijfers worden gegeven wanneer vragen op een duidelijke manier worden beantwoord, en wanneer deskundig en vriendelijk personeel meedenkt met de klant. De persoonlijke benadering speelt een belangrijke rol bij verzekeraars: als klanten niet als een nummer, maar als mens behandeld worden, wordt dit erg gewaardeerd. Ook uitgebalanceerde en uitgebreide pakketten, snelle afwikkeling van betalingen, duidelijke en transparante nota’s en overzichten zijn belangrijk. De Friesland Zorgverzekeringen (8,1) wordt samen met DVZ Achmea / Pro Life (8,1) het meest aangeraden door consumenten. Zij worden op de voet gevolgd door Salland Verzekeringen (8,0) en ONVZ Ziektekosten Verzekering (8,0). 
Uit alle reviews valt te concluderen dat onduidelijkheid over polissen, kosten en vergoedingen tot hoogoplopende emoties kunnen leiden. Medewerkers die echt luisteren zijn eerder uitzondering dan regel. Klanten van vrijwel alle zorgverzekeraars lopen hier tegenaan. Bij Menzis (7,0) en Zilveren Kruis (6,1) zijn het vooral vaste klanten die deze klachten uiten. Ook de prijs is een speerpunt van kritiek bij vele aanbieders. 

Eén op de drie klanten raadt telecomprovider ten zeerste aan

In 28 procent van de 832 beoordelingen van telecomleveranciers wordt een 8 of hoger gegeven voor service. Een derde van de respondenten geeft aan zijn provider zeer aan te raden bij anderen en 6 procent raadt hun telecom aanbieder ten zeerste af.
Bij Pretium (2,4) en Simpel (4,4) kun je het best weg blijven, volgens de ondervraagden. Ook andere providers krijgen kritieken wanneer beloften niet worden nagekomen, men onbetrouwbaar is, men een slechte klantenservice levert en wanneer men niet luistert naar de klanten. Problemen niet oplossen, klanten te lang laten wachten, misleidende informatie, rompslomp bij wijzigen en opzeggen: ze zijn allemaal goed voor dikke onvoldoendes. Overstappen? Dan raden consumenten KPN Hi (7,4), Simyo (7,1) en Ben (6,6) aan. 

Correcte en klantgerichte houding belangrijkst bij energieleverancier

29 procent van de 432 beoordelingen over energieleveranciers gaf hun energieleverancier een acht of hoger. Als het gaat om kwaliteit geeft slechts negentien procent hiervoor een acht of hoger. Toch raadt 38 procent zijn energieleverancier ten zeerste aan en zes procent raadt deze ten zeerste af.
De energieleverancier wordt aangeraden als er door hen goede voorlichting wordt gegeven en als men doet wat beloofd is. Op elk moment van de dag bereikbaar zijn bij storingen en als de monteur op tijd is voor de afspraak, is ook heel belangrijk volgens de ondervraagden. Verder zijn duidelijke documentatie, duidelijke prijsopbouw, overzichtelijke facturen en een goede prijs van belang.
Wie doen dat goed volgens klanten? UnitedConsumers (8,0) staat bovenaan, gevolgd door Greenchoice (7,4) en Electrabel (6,8) . Afraders volgens klanten zijn de Nederlandse Energie Maatschappij (3,8), Oxxio (3,9) en Atoomstroom (4,0). 

Conclusie

De zorgverzekeraars lijken weinig resultaat te kunnen halen uit hun reclame inspanningen voor overstappers, met slechts een schamele twee procent die de leverancier ten zeerste afraadt. De laatste Nielsen onderzoeken naar beïnvloeding wijzen ook uit dat 70 procent procent zich in hun koopgedrag laat beïnvloeden door de mening van anderen en dat reclame op de radio en TV het gedrag slechts 42 procent tot 47 procent beïnvloeden. Met 40 procent klanten als potentiële aanraders, is het juist veel interessanter om deze tevreden klanten in te zetten als ambassadeurs voor de overstapboodschap. Voor energie- en telecomproviders geldt nagenoeg hetzelfde, ook zij hebben een grote groep tevreden klanten die hun leverancier graag willen aanbevelen. Een potentiële overstapmarkt van zes procent is mogelijk groot genoeg om reclameblokken in te kopen, echter de grote groep aanraders kan deze klus ook klaren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wie documentprocessen beheerst, beheerst de toekomst
 Verzekeringsbranche verslaat telecom-, internet- en energiesector op servicegebied
 Acht tips voor het kiezen van de juiste hostingprovider
 Klantinteractie is inmiddels een kritische succesfactor
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10