zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

In zeven stappen stoppen met uitstellen

19 maart 2013 - Uitstelgedrag werkt stress in de hand. U hikt vast ook wel eens tegen een klus aan die als een zwaard van Damocles boven uw hoofd hangt. Is het dan niet erg verleidelijk om de boel voor u uit te schuiven en eerst wat anders te gaan doen? Zonde, meent Heidi Does, Slow Working trainer van doesmindful.nl. Want de verleidingen van koffie, email, whatsapp en games als Wordfeud slokken al gauw gemiddeld zo’n twee uur werktijd per dag op.

Does: "We hebben allemaal wel eens de neiging om een lastige taak of een moeilijk gesprek nog even uit te stellen. Maar daarmee houden we wel een deel van ons werkgeheugen in gijzeling. Hoe minder werkgeheugen beschikbaar, hoe minder zicht we hebben op hoofd- en bijzaken. Voor we het weten hollen we dan achter de feiten aan en zijn we meer bezig met brandjes blussen en ad-hoc klussen dan met het échte werk. Dat induceert een gevoel van druk en maakt onzeker. Daarmee neemt het risicio op fouten maken of deadlines missen toe, omdat we urgent en belangrijk niet goed meer van elkaar kunnen onderscheiden. Dan is een vicieuze cirkel snel gecreëerd. Mensen die weinig uitstelgedrag kennen zijn over het algemeen productiever, succesvoller en gelukkiger. Het loont dus de moeite om dit gedrag te herkennen en aan te pakken." 



Zeven stappen
Er is een eenvoudige techniek om korte metten met uw uitstelgedrag te maken. Het kost u maar twee minuutjes om te lezen, maar het scheelt u bakken tijd als u er concreet mee aan de slag gaat.
Dit zijn de stappen die u volgt: 

1. Kies de klus die het belangrijkst is om vandaag op te pakken. Die gaat u als eerste tacklen. Daaraan committeert u zich. Voor de volle 100 procent. Nu.

2. Elimineer iedere mogelijke afleiding (of verleiding!). Doe u deur dicht. Zet uw mobiele telefoon op ‘mute’. Sluit email- of computerprogramma’s die niet nodig zijn voor wat u gaat doen. Zet radio of televisie uit. Of wat er ook maar in uw situatie nodig of mogelijk is.

3. Maak een begin. Het geeft niet wat u doet, als u maar een beginnetje maakt. Al is het maar één minuut, of 30 seconden. Hoe kort ook, u maakt een begin. Dat is het enige wat telt.

4. Merk op hoe – vroeg of laat, maar eerder vroeg – gedachten u aansporen om tussendoor even iets anders te gaan doen. Zo van ‘Effe mijn email checken’. Of: ‘Eerst een kop koffie, dan kom ik wel weer op gang’. Let op die neiging, maar doe er niets mee.

5. Blijf u concentreren op die ene taak die voor u ligt. Welke neiging u ook opmerkt om iets anders te gaan doen, doe het niet. Dan gaat u zien dat die drang sterker en sterker wordt... maar ook weer vanzelf wegebt. Het is als een golf die aanzwelt, hoger en hoger, en uiteindelijk breekt. Laat iedere golf komen en gaan, terwijl u rustig doorwerkt.

6. Let op hoe uw denkgeest gaat goed praten dat u nu echt even iets anders moet gaan doen. Laat die gedachten maar praten. U weet heus wel dat het enkel excuses zijn om even niet te hoeven doen wat uiteindelijk toch moet gebeuren. Dus focus u nu op die ene belangrijke taak.

7. Werk zo verder, moment na moment, minuut na minuut. Surf rustig mee op de golven van aan de ene kant geconcentreerd werken en aan de andere kant meegaan in de neiging om iets anders tussendoor te doen. Merk de drang op om uw aandacht te verschuiven naar iets anders... en laat het voorbij gaan. Begin steeds opnieuw. Met één kleine stap. Steeds opnieuw. Tot uw klus geklaard is. 

Rust!
Kijk vandaag eens of u zo’n oprollende nu-even-iets-anders-doen-(of-toch-niet) golf kunt opmerken als u aan het werk bent. Hoe vaardiger u wordt in het surfen op die golven, hoe meer u focust, hoe meer gedane zaken aan het eind van uw dag. Op naar een avond helemaal voor uzelf en uw gezin. 

Vraag het gratis e-book ‘Elke dag moeiteloos effectief in je werk’ aan op www.doesmindful.nl.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 HR kan voortrekkersrol spelen bij activeren collega's voor diversiteits- en inclusiebeleid
 Inflatie veroorzaakt verschuiving in prioriteiten IT budget
 Van Boomers tot Zoomers: hoe ga jij om met diverse generaties op de werkvloer?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Overoptimisme staat planning in de weg
 Uitstelgedrag manager wijst op gebrek aan eigenwaarde
 Zeven time management geheimen
 Fulltime man werkt minder dan parttime vrouw
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Financiële coaches gezocht: aantal openstaande functies schiet omhoog
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie
Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
Vrouwelijke werknemer verbergt ware gevoelens op het werk
Hybride werken? Houd de werk-privébalans in de gaten!
CFO's willen kosten besparen vanwege recessiezorgen
40 procent van het topmanagement noemt SASE een revolutie in netwerkbeveiliging
68 procent Nederlanders wil meer openheid over salaris
Arbeidsparticipatie onder 50-plussers stijgt sterk
meer top 10