zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven time management geheimen

28 april 2011 - Volgens onderzoek van Salary.com verspilt de gemiddelde werknemer maar liefst 2,09 uur van zijn werkdag, en daar zijn lunch en pauzes niet bij inbegrepen. Vooral het internet blijkt verleidelijk. Gelukkig zijn er heel veel mensen die zich gespecialiseerd hebben in productiviteit en time management.

Forbes verzamelde een aantal tips van deze goeroes die ook u zullen helpen uw dag productiever te besteden.



1. Wees uw e-mail de baas
Kost het u minder dan twee minuten om een e-mail weg te gooien of te beantwoorden, doe het dan meteen. Zet uw e-mailnotificatie uit zodat u niet om de paar minuten gestoord wordt door een knipperend envelopje. Stuur minder e-mail, zodat u ook minder ontvangt. Houd uw e-mail kort. Indien mogelijk: check uw e-mail dan slechts een paar keer per dag, op vaste momenten. 

2. Zet uw gedachten enkele keren per dag op een rijtje

U hoeft niet in lotushouding te gaan zitten mediteren, maar een wandelingetje maken of zelfs alleen maar even weg van uw computer helpen om helder te blijven en u met hernieuwde energie te kunnen concentreren op uw werk. 

3. Gebruik to-do lijsten

Schrijf alles op wat u moet doen. Zo ligt u ‘s nachts niet te piekeren over dingen die u misschien vergeten bent. Deskundigen raden aan meerdere lijsten bij te houden, inclusief eentje waarop de maximaal drie dingen staan die u die dag per se moet doen. Delegeer waar u kunt, en wees realistisch over de hoeveelheid werk die u per dag kunt verzetten. 

4. Maak tijd voor creativiteit

Het doel van time management is om tijd vrij te maken voor diepere denkprocessen. Probeer iedere dag tijd in te plannen voor creativiteit. Zet op die momenten uw telefoon, deurbel en e-mail uit. 

5. Vermijd onnodige vergaderingen

Wees rigoureus als het aankomt op uw tijd. Zeg nee tegen elke vergadering die niet echt noodzakelijk is. 

6. Doe niet aan multitasking

Doe één ding tegelijk en wijd u in tijdspannes van maximaal een uur slechts aan een taak. 

7. Ruim uw bureau op

Besteed het laatste kwartier van uw werkdag aan het opruimen van uw bureau. Gooi weg wat u niet nodig hebt, archiveer de rest. Tip: laat ieder vel papier slechts eenmaal door uw handen gaan. Doe ermee wat u moet doen en ga verder met het volgende.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
 IT'er merkt krappe arbeidsmarkt niet in portemonnee
 Steeds meer lawaai op de werkvloer
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Apple en timemanagement: waar ligt de kracht?
 Gelukkige werknemers zijn productiever
 Nederlandse werknemer scoort het best op motivatie en werkvermogen
 ‘Werknemer kan het best biologische klok volgen’
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
De voor- en nadelen van de powernap op het werk (6) 
top10
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs
Zo zetten hackers gestolen data om in geld
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Cybercriminelen ruilen zwarte markten op het dark web in voor chatkanalen en blockchain
Vijf culturele uitdagingen op het gebied van digitale transformatie
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
meer top 10
vacatures
meer vacatures