Belang versimpelde producten voor opkomende markten steeds groter
22 februari 2013 -
De ontwikkeling van zogenaamde frugal products, eenvoudige en betaalbare producten voor consumenten in opkomende markten, zal een steeds belangrijkere rol gaan spelen voor Westerse bedrijven. Dit blijkt uit een studie van Roland Berger Strategy Consultants onder 60 top topmanagers uit diverse branches.
Momenteel bestaat twaalf procent van de totale verkopen van de ondervraagde managers uit frugal products. Dit percentage stijgt de komende vijf jaar naar 22 procent. Uit het onderzoek van Roland Berger blijkt dat het niet volstaat om de techniek of functionaliteit van bestaande Westerse producten enkel te versimpelen en deze aan te bieden tegen een lagere prijs. Voor succes op langere termijn moeten bedrijven zes belangrijke producteigenschappen in ogenschouw nemen. Het product moet functioneel, robuust, gebruiksvriendelijk en betaalbaar zijn. Hiernaast moet het inspelen op een lokale vraag en in grote hoeveelheden worden geproduceerd. "De meeste bedrijven besteden te weinig aandacht aan lokale consumentenbehoeften en daarnaast zijn hun producten te duur voor de potentiële kopers," waarschuwt Benno van Dongen, partner bij Roland Berger in Nederland.
Succesvoorbeeld 'frugal product'
In uiteenlopende productcategorieën zijn voorbeelden te vinden van succesvolle frugal products. "Neem bijvoorbeeld de betaalbare Ultrasound en X-Ray systemen, die met een stuk minder functionaliteiten worden verkocht op het platteland van China en India. Deze apparaten zijn niet alleen goedkoper, maar ook aangepast aan de lokale omstandigheden: ze zijn hitte- en vochtbestendig en werken ook tijdens een stroomstoring," aldus Van Dongen.
Lokale behoeften in kaart
Ondanks het feit dat bedrijven zich steeds meer focussen op frugal products, is slechts de helft van de managers tevreden met de prestaties van hun huidige producten. Het belangrijkste advies van Roland Berger aan Westerse bedrijven is het grondig analyseren van de lokale markt en consumenten om de juiste strategie te bepalen. Zij moeten beslissen of zij de juiste oplossingen voor deze markt al bezitten of een nieuw productportfolio moeten ontwikkelen. Bedrijven kunnen overwegen om hun Research & Development activiteiten te verplaatsen naar het land waar ze ook hun producten willen verkopen. Dit maakt het een stuk makkelijker om die lokale behoefte van de consument te identificeren en hierop in te spelen. Ook kunnen ze ervoor kiezen hun productie en logistiek uit te besteden aan plaatselijke leveranciers. Daarnaast moeten Westerse bedrijven heel goed hun concurrerende prijsstelling in de gaten houden.