Grote bedrijven winnen advies 150 high potentials in over schaarste
1 november 2012 -
Tijdens het Future Leaders Event op 8 november 2012 adviseren 150 high potentials vijf grote bedrijven over schaarste. Met de aanhoudende toename van de wereldbevolking en opkomende markten is dit een aanhoudend dilemma. Aardse hulpbronnen raken uitgeput en de grenzen van de rekbaarheid van onze planeet en onze arbeidsmarkt komen steeds dichterbij.
In teamverband formuleren de future leaders een antwoord op de vraag hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) kan bijdragen aan de oplossing van schaarste en dit vraagstuk omgebogen kan worden tot een business kans.
Strategische vraagstukken
Dit jaarlijkse evenement is een initiatief van het Grote Bedrijven Netwerk van MVO Nederland. Het Future Leaders Event (FLE) biedt bedrijven de mogelijkheid om strategische vraagstukken tegen het licht te houden en deze met behulp van 150 toekomstige leiders een stap verder te brengen. Vodafone neemt als een van de vijf grote bedrijven deel aan dit event. Vorig jaar lanceerde Vodafone als eerste telecombedrijf in Nederland een duurzaamheidslabel voor mobiele telefoons. Hiermee wil Vodafone onder andere de schaarste van mineralen onder de aandacht brengen die worden verwerkt in mobiele telefoons. "De introductie van de eco-score is een belangrijke stap in maatschappelijk verantwoord ondernemen in de telecomindustrie. Doordat de mobiele telefoon een alledaags en vooral heel persoonlijk item is geworden, maken we duurzaamheid heel tastbaar. De consument wordt hierdoor direct aangesproken op zijn eigen verantwoordelijkheid," zegt Martin de Jong, duurzaamheidsmanager bij Vodafone Nederland.
Advies
"Het Future Leaders Event biedt 150 high potentials van 25 tot 35 jaar die werken bij grote bedrijven of de overheid de kans om te bewijzen wat ze waard zijn en hun netwerk te vergroten door een advies voor een Nederlands bedrijf voor te bereiden," vertelt Sigrid Hettinga, hoofd Sector- en Accountmanagement van MVO Nederland. "Deze veelbelovende managers van de toekomst ervaren zo dat maatschappelijk verantwoord ondernemen een onmisbaar aspect is bij het leiden van een onderneming. Naast Vodafone leverden ook Douwe Egberts, FrieslandCampina, USG People en Alliander cases over schaarstethema’s aan. Wij waarderen het zeer dat deze bedrijven een kijkje in hun keuken bieden. Daardoor kunnen ze elkaar concreet verder helpen en de transitie naar een duurzame economie versnellen."