zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Europa dreigt slag om Afrika te verliezen van Aziaten

18 januari 2013 - Europese ondernemingen verliezen snel terrein in Afrika. Ze zijn zo gericht op groeimarkten in Zuid-Amerika en Azië, dat ze nauwelijks merken dat Braziliaanse, Chinese en Indiase bedrijven ondertussen de opkomende economieën van Afrika verdelen. Van de 49 landen in sub-Sahara Afrika is minstens de helft commercieel interessant voor Nederlandse bedrijven.

Het is er bovendien makkelijker zaken doen dan in de BRIC landen. Dit blijkt uit onderzoek van Berenschot en de RSM Erasmus Universiteit Rotterdam onder 110 bedrijven. De afgelopen jaren is de politieke en economische stabiliteit in veel Afrikaanse landen flink toegenomen. Zozeer zelfs dat landen als Nigeria, Kenia, Ethiopia, Rwanda en Tanzania opkomende economieën zijn geworden. Er is vrijwel geen product of dienst waar in Afrika geen vraag naar is. De Chinezen en Indiërs zijn vol overgave op deze nieuwe markten gesprongen. Ze deden het aandeel van Europa in de wereldwijde handel met Afrika slinken van 50 procent in 1990 tot minder dan een kwart nu. 



Negatieve beeldvorming
In Nederland echter weerhouden een gebrek aan urgentie, gaten in het diplomatieke netwerk en beperkte toegang tot financiering veel Nederlandse ondernemers van het doen van investeringen in Afrika. De negatieve beeldvorming over Afrika vertroebelt het zicht van Nederlandse ondernemers op het commerciële potentieel van Afrika. Analyse van krantenkoppen laat zien dat Nederlandse pers negatiever bericht over Afrika dan buitenlandse pers. Dat is zonde, vindt Marjolein Lem, consultant bij Berenschot: "Bedrijven die in Afrika zitten, behalen goede resultaten. 65 procent van de onderzochte Nederlandse ondernemingen die al in Afrika zitten zijn tevreden met hun omzet en 95 procent denkt erover de komende jaren uit te breiden." 

Nederlandse expertise
Nederlandse ondernemingen zijn volgens Rob van Tulder, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, goed gepositioneerd om de kansen in Afrika te benutten. "De Nederlandse expertise en op samenwerking gerichte manier van ondernemen lenen zich goed voor de nieuwe zakelijke benadering die past bij een veranderend Afrika."
Bedrijven die in Afrika succes hebben, zo blijkt uit het onderzoek, hebben lef, een lange termijn visie, lokale aanwezigheid en werken vaak samen met de overheid en maatschappelijke organisaties. Grote bedrijven als Heineken, Philips en Friesland Campina maar ook MKB-ers zoals Zeelandia en CWT Sitos bewijzen dat het kan. "Afrika is dichterbij dan veel mensen denken," aldus Kim Geleynse, consultant bij Berenschot.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Digitaal bedrijfsleven uit zorgen over Nederlandse inbreng op de Digital Markets Act
 Hybride werken: Secure Access Service Edge (SASE)-oplossingen zijn de toekomst
 Doorstromer bereid te wachten met aankoop volgende woning door oververhitte huizenmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inkomen Afrikaan stijgt met 50 procent
 Werkend Nederland luncht tegen honger in Afrika
 Afrika steeds aantrekkelijker voor buitenlandse investeerders
 Verschuiving van offshoring naar nearshoring
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Beter omgaan met tijdsdruk door goed timemanagement
Hoe verbeter je de uitstraling van de website van je bedrijf?
reacties
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
Managers hebben weinig op met personeelsfeestjes (1) 
top10
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen
64 procent Nederlanders ergert zich aan digibeten op werk
Collega’s niet geliefd op de BBQ
De geluiden die we het meest hebben gemist tijdens de pandemie
Vakantiekriebels: nieuwe situaties brengen automobilist van slag
Nederlander mist het ‘dagje uit gevoel’ van fysieke evenementen
Financiën onderbelicht thema in vitaliteitsbeleid organisaties
Gebruik werkplekken en vergaderruimtes kelderde sinds corona stevig
Groeiende datacenterbranche levert komende jaren meer dan 5. 000 banen op
Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk
meer top 10