zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om de productiviteit van uw medewerkers te verbeteren

30 augustus 2012 -  De zomervakantie loopt ten einde en de eerste medewerkers zijn alweer op het werk verschenen. Helemaal uitgerust om weer lekker te knallen. Toch? Of valt het met die extra productiviteit na de vakantie toch wel beetje tegen en is die frisse energie na een week alweer uitgewerkt? Bastiaan Vercouteren geeft vijf tips om de productiviteit onder uw medewerkers structureel te verhogen.

1. Maak meer gebruik van sociale technologieën


Denk niet dat sociale media tijd kosten, ze leveren het juist op. McKinsey rekende vorige maand uit dat het gebruik van sociale media de productiviteit van kenniswerkers kan laten stijgen met 20 tot 25 procent. Online netwerken, blogs, Twitter, wiki’s maken het immers eenvoudiger om informatie te verzamelen en te delen. Het scheelt onnodig e-mailen, informatie zoeken en oeverloos vergaderen.

2. Zorg dat iedereen overal kan werken
Hoewel het niet zeker is of thuiswerken tot meer productiviteit leidt (de een zegt van wel, de andere twijfelt) kan het volgens TNO wel helpen als werknemers tijdens de ‘leegloopuren’ (bijvoorbeeld als u in de trein zit) kunnen inloggen op hun werk. Een speciale app om in te loggen op het bedrijf kan de productiviteit volgens TNO verhogen.

3. Laat avondmensen wat later beginnen
Niet iedere medewerker heeft dezelfde biologische klok. Vooral avondmensen hebben daardoor moeite om ’s ochtends al productief te zijn. Waak-slaapdeskundige Monique Vlak van het Slotervaartziekenhuis pleit er dan ook voor om avondmensen een uurtje later te laten beginnen. ‘Als u als werkgever wat meer flexibiliteit aanbrengt, dan zul u zien dat de productiviteit ook omhoog gaat.’

4. Stel de lunchpauze verplicht
Een op de drie medewerkers slaat regelmatig de lunch over, bleek begin dit jaar uit onderzoek van Monsterboard. Goed voor de productiviteit zou u zeggen, maar het effect is averechts. Zonder pauze daalt de productiviteit juist extra aan het einde van de dag. Volgens Pierre Cavalini, universitair docent Arbeids- en Organisatiepsychologie is dat ook bewezen. "We weten dat hersencellen, nadat ze een elektrisch signaal afgegeven hebben, dat niet meteen nog een keer kunnen doen." Daarom: stel de lunchpauze verplicht.

5. Geef wat vaker complimenten
Medewerkers werken beter als ze wat vaker complimenten krijgen. Dat zegt Frank van Marwijk, sociotherapeut en initiatiefnemer van de Nationale Complimentendag. Ze zijn gelukkiger en presteren beter. Een echt compliment houdt volgens hem in dat u naast iemand gaat zitten en dat uw belangstelling toont voor diens werk. Dus niet een algemeen mailtje naar de hele afdeling, maar direct gericht aan iemand. En het liefst nog in een persoonlijke ontmoeting.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op vijf luncht het liefst alleen
 Werkende Nederlander: 'Alleen kans op loonsverhoging door van baan te veranderen'
 Werkgever trekt personeel over streep met ‘borrels’ en ‘pingpongen’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer blij als collega’s niet met vakantie gaan
 Vakantie leidt tot minder betrokkenheid
 Werknemer wil niet aan het werk na vakantie
 Uitgerust terug van vakantie, maar voor hoe lang?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips & inspiratie voor je decembermailing [white paper]
December biedt marketeers de kans om iets extra’s te doen met email marketing. Maar juist door alle feestdagen is het een drukke maand, dus waar moet je beginnen? Spotler helpt je op weg met dit vrolijke white paper vol inspirerende mailings!
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Geld opzijzetten voor later
Dit is waarom VPN geen overbodige luxe is voor jouw bedrijf
Collectieve zorgverzekering voor uw werknemers
reacties
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
Vriendschappen op het werk belangrijker dan salaris (1) 
Zo voorkomt u keuzestress (1) 
5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst (1) 
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
top10
Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken
Drie voorbeelden van CEO-fraude in Nederland
Nicoline van Leersum wint vijftiende editie van de Young Captain Award
Organisaties gaan Artificial Intelligence verder opschalen in 2020
Meer dan helft cybersecurity-meldingen krijgt niet voldoende aandacht
Hoe kiest een groeibedrijf tussen vast of tijdelijk personeel?
Drie op tien werknemers vinden dat organisatie digitaal achterloopt
Hoe behoudt u medewerkers voor de organisatie?
Uitstelgedrag: energie in de verkeerde dingen
Perry van der Weyden is CIO of the Year 2019
meer top 10