zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Social screening werkt sollicitanten op de zenuwen

17 juli 2012 - Volgens een onderzoek van de Universiteit van North Caroline beginnen sollicitanten er schoon genoeg van te krijgen dat de werkgevers op het internet hun handel en wandel nagaan. Sommigen willen zelfs liever niet werken voor een bedrijf dat hun privésfeer binnendringt. Dat schrijft 6Minutes.be.


Bron: 6minutes.be
 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Recruiters trekken foute conclusies uit Facebook
 Nederlander wil baas niet als vriend op Facebook
 Facebook is nog vooral een privéaangelegenheid
 Jongere past online imago niet aan voor sollicitatie
 Social media en rekrutering: een mythe doorprikt?
 
 
reacties
 
Henk van Ouwerkerk  |   | 
17-07-2012
 | 
20:16 uur
Dat is nu eenmaal inherent aan social media.
Dus niet achteraf gaan klagen als mensen je gegevens napluizen. Extra alert zijn met wat je op internet zet is het zó vaak gegeven advies.
Thomas van Beem  |   | 
18-07-2012
 | 
15:22 uur
Het gaat nog veel verder. Social Network Analysis maakt het mogelijk om een profiel samen te stellen op basis van alle sociale media data. Wie je bent, wat je doet, wat je bezig houdt en met wie je verbonden bent is allemaal na te gaan.

Voor de geinteresseerde: lees mijn blog hierover op www.recruitmentnet.nl
Michel  |   | 
18-07-2012
 | 
22:58 uur
Thomas van Beem: ook veel spelfouten en stijlfouten in een blog worden gelezen door mogelijke (toekomstige) werkgevers of opdrachtgevers. Staat zóóó slordig!
Thomas van Beem  |   | 
19-07-2012
 | 
14:55 uur
Michel,

Bedankt voor je commentaar. Je hebt gelijk, idd erg slordig. Te snel online gezet..
Ad van der Heijden  |   | 
24-07-2012
 | 
10:08 uur
Helemaal eens met Henk van Ouwerkerk, je hebt zelf veel in de hand. Maar niet alleen allert zijn op wat je plaatst maar ook hoe je de beveiligingen/beperkingen ZELF in stelt en daarmee wat je zelf zichtbaar maakt. Hoewel... Zodra daar aan te verdienen valt zullen de media dat wel verkopen. Let dan ook continue op volkomen ongewenste wijzigingen die ze vaak ongevraagd aanbrengen. Vooral media die aan Google zijn gelieerd hebben daar een handje van.
NumoQuest®  |   | 
25-07-2012
 | 
10:14 uur
Als professional kan ik me er slechts ten dele in vinden. Temeer omdat een aantal zaken domweg niet naar voren zullen komen en ook kunnen komen.

Ik heb verschillende HR professionals en recruiters getest op het gebruik maken van de sociale media als onderdeel van een sollicitatie procedure.

Acht van de tien namen ondubbelzinnige afwijzende conclusies gebaseerd op hetgeen zijn 'vonden' te zien op de sociale media. Hierbij dient te worden aangetekend dat de betrokkenen verder vrijwel geen acht sloegen op de inhoud van het cv.

Zaken die verder naar voren kwamen;

- Geen of onvoldoende inzicht in het vak/kennis gebied in de vacature opgenomen
- Geen tot weinig kennis van het ingezonden cv
- Het gebruik van een 'digitale processor/software' om CV's in te scannen
- Afwijzing op dubieuze gronden [ lees hier afwijzing op naam, geslacht of leeftijd]

Ingaande op voornoemde constateringen ondervonden we dat men stelde dat de klant/afdeling het recht had zelf invulling te geven aan de aan te leveren kandidaat.

Lees hier dat wanneer de klant, of manager van een afdeling, het opportuun vond een leeftijd of sociale achtergrond te koppelen aan de kandidaat, dan heeft niemand van de HR professionals of recruiters de betreffende klant of manager gewezen op het wettelijke kader.

Geen van de professionals hebben zich verdiept in de materie sociale media om duidelijk onderscheid te kunnen maken of de gepubliceerde informatie ook volledig of juiste informatie is.

Op de vraag,'heeft u ook geverifieerd of de gepubliceerde informatie wel juist is....' antwoordden negen van de tien hier dat men daar vrijwel geen tijd voor had of in ruimde.


Als men zaken, zoals de sociale media, wil betrekken bij het sollicitatie proces, dan dient men zich daar allereerst in te verdiepen.

Niet iedereen is nu eenmaal in staat zakelijk/politiek correct te publiceren, daar dit een volkomen aparte tak van sport is. Ik hoef alleen maar naar mezelf te kijken dat iemand met dyslectische problemen, zelf met het gebruik van de autocorrector in word, het zelfs nog voor elkaar krijgt fouten te publiceren.

Ik ken genoeg professionals die werkelijke 'cracks' zijn op hun vakgebied maar vrijwel niet in staat een aantrekkelijk cv te produceren.

Als je daar niet door heen weet te prikken, en ik stel gewoon dat 99% van de recruiters en HR professionals dat niet kunnen, dan zal men de juiste kandidaat inderdaad vrijwel niet vinden.

Dat is de keerzijde van het uitpluizen van die sociale media.

Tenenkrommend.
ad van der heijden  |   | 
25-07-2012
 | 
10:52 uur
De opmerking over de verdieping en toepassing in en van de middelen is helemaal juist.
Zet daarbij ook nog eens de kennis die een recruter/manager NIET heeft van studierichtingen en daarmee van niveaus (specifieke kennis) van de sollicitant, dan kun je je afvragen of de sociale media wel bijdragen aan het niveau van de keuze. Of zelfs maar aan het niveau van de vacature.

Het probleem ligt dan ook niet alleen bij het niveau van de CV maar ook bij de recruter/manager.

Je kan je intussen ook gaan afvragen hoeveel sollicitaties niet in behandeling zijn genomen omdat de sollicitant geen account heeft of wil hebben op een media (en dus onvindbaar is) terwijl de kwaliteit hoog is.
Henk van Ouwerkerk  |   | 
25-07-2012
 | 
13:26 uur
Samenvattend: voor alle partijen vaak een gemiste kans. Mag ik dat zo zien?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beïnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Ziekenhuizen schieten tekort op digitale toegankelijkheid
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
meer top 10