zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Facebook is nog vooral een privéaangelegenheid

24 maart 2011 - In tegenstelling tot wat men zou verwachten – nu het zoeken naar werk steeds meer via sociale netwerken gebeurt - hebben bedrijven nog steeds geen uitgewerkt Facebook-beleid. Tenminste niet in België. Bedrijven laten hier dus kansen liggen, zeker nu de economie weer aantrekt en de war for talent oplaait, zo schrijft 6Minutes.be.

De gegevens zijn afkomstig uit een onderzoek onder 1.062 werkenden in België over het gebruik van Facebook in een professionele context, uitgevoerd door de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB) in opdracht van Insilencio



Afscherming gegevens
Van de respondenten, allen in de leeftijdscategorie van 26 tot 45 jaar, beschikt twee derde over een Facebook-profiel. Een op drie van hen bezoekt dit dagelijks. Iets meer dan de helft bezoekt Facebook maximaal twee keer per week, en twaalf procent beschikt over een slapend Facebook-profiel. Hoe meer men Facebook bezoekt, hoe positiever men staat tegenover deze sociale netwerksite. Tegelijkertijd schermen werknemers die Facebook vaak bezoeken hun profiel ook meer af dan de light users. Vooral werknemers die hun baas willen toevoegen tot hun Facebook-netwerk, delen niet zomaar alle informatie. 

Geen wervingssite
Wat betreft werving voelen weinig werknemers zich geroepen om Facebook in te schakelen. Op de vraag of men bereid zou zijn om vacatures op hun profiel te plaatsen, reageert men weinig enthousiast. Nog geen vijf procent plaatst spontaan vacatures bij zijn profiel, één op vijf zou dit doen indien het gevraagd wordt.
Deze terughoudendheid kan te wijten zijn aan het feit dat bedrijven in Vlaanderen nog steeds erg weinig gebruik maken van Facebook als een wervingskanaal. Facebook blijft vooral een privé aangelegenheid, al is het wel geschikt om collega’s beter te leren kennen en de groepsdynamiek op de werkvloer te bevorderen.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager wil traditioneel CV van sollicitant
 Social media en rekrutering: een mythe doorprikt?
 Facebook-gebruiker beschermt privacy steeds beter
 Heeft Facebook invloed op sollicitaties?
 
 
reacties
 
Jedidja  |   | 
8-04-2011
 | 
16:27 uur
Dit verbaast me best wel. ik ben benieuwd of het in Nederland ook anders is.

Voor bedrijven is Facebook voor het werven van personeel niet alleen belangrijk, maar het hebben van een bedrijfspagina op Facebook is ook een must. Daar kun je de interactie met je klanten opzoeken, vacatures plaatsen, foto's laten zien etc. Ik verwacht dat binnen vijf jaar de meeste bedrijven vertegenwoordigd zijn op Facebook.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10