zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Social media en rekrutering: een mythe doorprikt?

14 juni 2010 - U hoort het overal: recruiters gebruiken social media om kandidaten te vinden. Onderzoek door de VDAB in mei 2010 geeft echter aan dat maar drie procent van alle Belgische bedrijven Facebook en dergelijke gebruikt om kandidaten te vinden.

Een studie van Executives Online bevestigt daar bovenop dat maar vier procent van alle managers via sociale media zijn gerekruteerd. Onthullend? Niet wat u dacht? 



Aanvullend kanaal
Tegenwoordig worden social netwerken gebruikt als een additioneel kanaal om vacatures aan te kondigen. Dit schrijft Mic Adam, General Manager van Vanguard Leadership. De rekruteringsprofessionals zien sociale media dan ook als grote databases, anders gezegd een aantal vijvers om in te vissen. Jammer genoeg weten ze niet waar ze moeten gaan vissen en zitten soms wel eens op haaien te vissen in het IJsselmeer! Ze zijn dus ook snel ontgoocheld. 

Waar draait het om?
Een ander moeilijk begrip is waar sociale media echt om draait: aanmaken van inhoud, waarde brengen naar uw publiek, en interageren met uw publiek. Dit vertaalt zich in de rekruteringswereld vaak in:
• Waardecreatie: veelal beperkt tot het uitloven van een referral fee.
• Inhoud: alleen de vacature wordt als wortel gebruikt – geen expertise naar kandidaat of klant.
• Interactie: beperkt tot uitgaande conversatie – hoe bekend klinkt deze zin : "Wij nemen uw gegevens op in onze database zodat wij u in de toekomst kunnen informeren over vacatures die overeenstemmen met uw profiel en interesse, en die niet in de media verschijnen". 

Tien tips
Er zijn natuurlijk ook recruiters die sociale media omarmen om na een paar weken tot de vaststelling te komen dat dit veel werk is en dus letterlijk stilvallen.Maar wat is dan de oplossing? Een tiental tips:
1. Vindt een 'champion' of haal een social media manager binnen.
2. Informeer iedereen op kantoor over social media en wat je ermee kunt doen.
3. Maak een social media inventaris (wie zit waar?) en bepaal welke domeinen er ontbreken. Sociale media zijn meer dan alleen Facebook, LinkedIn en Twitter; vergeet de fora, groepen, blogs, video en fotosites niet.
4. Begin met een blog voor AL uw klanten (kandidaten en klanten).
5. Gebruik social media om meer verkeer te sturen naar uw website en/of blog. Facebook en Twitter kunnen hier zeer nuttig zijn.
6. Stel een social media policy op en maak iedereen van de zaak een ambassadeur.
7. Nodig ex-kandidaten uit om fan (Facebook) of volger (Blog, Twitter, enzovoort) te worden.
8. Luister naar wat er over u wordt verteld
9. Interageer in een tweerichtingsconversatie zonder bang te zijn voor de feedback.
10. Tenslotte, realiseer u dat deelnemen aan social media veel werk is!

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Rol werving- & selectiebureaus is veranderd door social media
 Werving via sociale netwerken levert nog niet veel op
 Internet wint terrein bij banenjacht
 Vijf tips om u te profileren op sociale media
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
14-06-2010
 | 
07:56 uur
Nieuwe zaken omarmen zit bij de meeste mensen niet in de aard (de meeste mensen zijn van nature niet veranderingsgericht) en dat het nog niet ''ingeburgerd'' is snap ik wel. Maar geef alles de tijd en laat het onderdeel van het gehele proces worden.
In rekrutering is uiteindelijk de man of vrouw face to face zien nog steeds het belangrijkste. De man of vrouw is meer dan een opsomming van feiten in een CV en een leuke foto.
Mic Adam  |   | 
14-06-2010
 | 
18:04 uur
Helma,

Bedankt voor je feedback. Je hebt natuurlijk volledig gelijk met je opmerking. Ik wil alleen een kader scheppen waarin de inbrugering sneller en beter kan verlopen.

Mic
Peter  |   | 
14-06-2010
 | 
21:44 uur
Doorprikt? Moet dat niet doorgeprikt zijn of is het Belgisch :)? Verder goed artikel dat aangeeft dat social media niet altijd voordeel opleveren.
Thomas Huysman  |   | 
16-06-2010
 | 
16:55 uur
Zelf ben ik bezig met onderzoek naar social media recruitment in Vlaanderen. Hiervoor heb ik een vragenlijst opgesteld tav leidinggevenden bij selectie- en interimbedrijven. Moesten jullie iemand kennen, gelieve volgende link door te geven!

(Klik hier)

Met vriendelijke groeten

Thomas Huysman
thomas.huysman@scarlet.Be
Raf Steenssens  |   | 
11-07-2010
 | 
12:56 uur
Dag Thomas,

Ik blijf graag op de hoogte van het resultaat van je onderzoek. Via welke weg kan ik dat bekomen?

Alvast bedankt,

mvg,

Raf
Thomas Huysman  |   | 
12-07-2010
 | 
20:25 uur
Beste Raf

Stuur mij gerust een mailtje en ik voeg je toe aan mijn mailinglijst.
thomas.huysman@scarlet.be

Mvg

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10