zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Internationaal werven – vijf tips

9 juli 2012 - Ondanks de economische crisis en de gestegen werkloosheid in Nederland kampen nog veel sectoren met personeelstekorten. Met name in de zorg, de techniek en in de ICT is het lastig om geschikte kandidaten binnen Nederland te vinden. Maar de wereld is groter dan alleen Nederland. Dus waarom niet eens over de grens kijken?

In alleen al Oekraïne studeren jaarlijks 33.000 mensen af in de IT en in India meer dan een half miljoen. Daar moet vast wel wat tussenzitten toch?


Maar voordat u een vacature in het buitenland plaatst, geeft Yves Feijen op zijn Monsterboardblog eerst vijf belangrijke tips:

1. Zoek in het juiste land
Ga allereerst na in welk land of welke regio de meeste kandidaten zitten voor uw functiegebied. Niet elk land heeft geschikte IT’ers of voldoende verplegend personeel. Hoe gerichter u zoekt hoe beter u uw vacaturetekst kunt aanpassen aan het desbetreffende land (zie ook derde punt). Komt u er niet uit , laat u dan adviseren over de beste locaties om internationaal te werven. 

2. Hou rekening met het taalgebied
  
Vaak zal de voertaal in het bedrijf Nederlands zijn. Voor het ene taalgebied is dat makkelijker te leren dan voor het andere. Wilt u dat ze snel uw taal spreken, kies dan voor een land dat dit sneller onder de knie heeft. Maar natuurlijk kunt u door het aanbieden van goede taalcursussen ook een hoop winnen en je zoekgebied vergroten. 

3. Verdiep u in de (werk)cultuur
Om in te spelen op de wensen van de werkzoekenden is het belangrijk om u te verdiepen in de culturele achtergronden van het land. Zo weten wij bijvoorbeeld dat Aziaten graag groeimogelijkheden zien en Amerikanen sociale voorzieningen belangrijk vinden. Europeanen hechten weer meer aan opleidingsmogelijkheden. Hou daar rekening mee in uw vacaturetekst. Act global, think local! 

4. Verkoop uw omgeving
Buitenlandse werknemers krijgen niet alleen een nieuwe baan, ze krijgen een heel nieuw leven. Wilt u ze overtuigen om bij u te komen werken, dan zult u daar ook wat meer over moeten vertellen. Wat maakt uw stad, regio bijzonder? Is er veel ruimte, natuur of juist cultuur? Zijn er goede voorzieningen (ook voor gezinnen)? Denk aan de tekst die u zou schrijven bij het verkopen van uw huis. 

5. Regel de randzaken
 
Zoals gezegd is het voor een buitenlandse werknemer een enorme stap om naar een nieuw land, een nieuwe cultuur en een nieuw taalgebied te gaan. Goede begeleiding in het begin (bijvoorbeeld bij het vinden van huisvesting) is daarom cruciaal. Het kan kandidaten over de streep trekken om te komen en vergroot de kans dat ze niet na een maand weer weggaan. Dit begeleiden kunt u als bedrijf zelf regelen of uitbesteden aan een expatbureau. 

Lees meer over de arbeidsmarkt op Werken Vandaag.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Dreigend tekort aan 300 miljoen specialisten in 2030
 Klimaat veel genoemde reden om in het buitenland te willen werken
 Internationaal mobiele personen willen steeds liever in Nederland werken
 Nederlandse bedrijven magneet voor internationaal werkzoekenden
 
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
9-07-2012
 | 
15:03 uur
De realiteit achterhaald een aanzienlijk deel van dit artikel met verve. Allereerst, dat we door vergrijzing en uittreding, iets wat dertig jaar geleden al was voorzien, maar waar overduidelijk niemand op heeft geanticipeerd, komt men in de verzorging in toenemende mate mensen tekort.

Wanneer men de ICT hierin wil benoemen durf ik gewoon te stellen dat er geen enkele sprake is van tekorten in de ICT. aar wel een groot tekort aan is is een groot stuk realiteits zin onder de opdrachtgevers die bijzonder graag voor een stukje kwaliteit niets meer blijken te willen betalen.

In tweede, Donner en Kamp en medestanders roepen dit nu al zo\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'n vijf jaar, iedereen in de zzp. Goed voor de zzp-er, goed voor de economie. We zien wat daar de gevolgen van zijn, vooral binnen de ICT. Men gaat zich te buiten aan het opstellen avn een combinatie van kwalificaties tegen \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'scherpe\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\' tarieven, waar nog steeds, \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'mind you\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\', soms tussen de opdrachtgever en de professional, nog steeds minimaal twee schijven zitten.

Dat houd dus in dat men er al voor 85% van uit mag gaan dat op het moment dat men een vacature op stelt, al twee filters voor zich ziet, vaak gespeend van intrinsieke kennis, dat het gevaar groter is de juiste kandidaat inderdaad niet te kunnen vinden dan wel.

In tweede, door momentum in de crisis ingegeven dat men een zzp-er natuurlijk niet gaat bij/omscholen, dat mag die zzp-er van dat bijzonder lage tariefje natuurlijk zelf doen, nietwaar heer Donner en Kamp, heel VOC, en men maakt het zichzelf uiteraard bijzonder moeilijk.

Wanneer hier word gesteld dat men de juiste kandidaat niet zou kunnen vinden, zegt men eigenlijk twee dingen. \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'Wij\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\' kunnen de juiste kandidaat niet vinden en de HR specialist zegt hierbij tegelijkertijd domweg de kennis en kunde te bezitten een kandidaat goed en inhoudelijk op kennis en ervaring te kunnen wegen.

Alle mooie woorden en pretenties ten spijt, komt men niet verder dan de welbekende wordprocessor en, mocht die stap dan net nog even worden gezet, die \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'outdated\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\' assessment methodiek die meer nietszeggend is dan nog een toegevoegde waarde heeft.

Helaas....

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10