zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse bedrijven magneet voor internationaal werkzoekenden

6 maart 2012 - Nederlandse bedrijven als Unilever, Shell, Philips en Heineken zijn populair onder internationaal werkzoekenden. Wereldwijd zijn er veertien miljoen personen die op de vraag ‘Bij welke bedrijven wilt u graag in het buitenland werkzaam zijn’ hebben aangegeven bij een van deze werkgevers te willen werken. Dat is bijna het tweevoud van de beroepsbevolking van Nederland, die bestaat uit 7,8 miljoen personen.

Maar liefst 89 procent van degenen die interesse hebben in een baan bij Unilever, Shell, Philips of Heineken is bereid naar het buitenland te verhuizen voor werk. Het globale gemiddelde ligt op 68 procent. Dat blijkt uit cijfers van een recent gehouden onderzoek van Intelligence Group en The Network onder 162.495 respondenten afkomstig uit 66 landen. 



Topposities op wereldniveau voor Nederlandse bedrijven

Met veertien miljoen personen die er graag een baan aangeboden zouden krijgen, staan Unilever, Shell, Philips en Heineken in de top-100 van meest favoriete internationale werkgevers ter wereld. Unilever en Shell behoren op wereldniveau zelfs tot de top-vijftien. De populariteit van deze werkgevers verschilt per land. In China is Philips met de achttiende plaats de meest favoriete Nederlandse werkgever. In Brazilië en India is Unilever met een zestiende respectievelijk dertiende positie de populairste Nederlandse werkgever. Voor Rusland en de Verenigde Staten van Amerika geldt dat Shell Nederlands populairste werkgever is. In beide landen staat Shell in de top-tien van meest favoriete werkgevers. 

Belang van (werk)zekerheid neemt toe

Internationaal werkzoekenden die zijn geïnteresseerd in een baan bij Unilever, Shell, Philips of Heineken geven naast een internationale carrière aan op zoek te zijn naar zekerheid. Een slechte economische situatie in het eigen land is bijna 70 procent vaker een reden voor het internationaal arbeidspotentieel van Unilever, Shell, Philips en Heineken als voor de gemiddelde werkzoekende op wereldniveau. Conny Roobol, arbeidsmarktanalist en coördinator van het internationale onderzoek, verbaast dit niets. "Naast carrière maken, wordt in steeds meer landen in de wereld baanzekerheid aangedragen als belangrijk argument om naar het buitenland te gaan voor werk. Dit zie je terugkomen in het belang van een vast contract, een stevig pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden en mogelijkheden (internationaal) door te groeien. Werkgevers die internationaal werven kunnen werkzoekenden binden en boeien door met deze aspecten rekening te houden. Nederlandse bedrijven hebben het voordeel deze zekerheid goed uit te stralen. Salaris is allang niet meer het enige wat telt." Toch blijven belangrijke verschillen tussen doelgroepen bestaan. Dit vergroot de relevantie op continue basis onderzoek te doen naar de beweegmotieven van doelgroepen op de (internationale) arbeidsmarkt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Multicultureel management draagt bij aan succes internationale zaken
 Talentmanagement en mobiliteit onvoldoende geïntegreerd
 Wereldeconomie gedragen door slechts 147 multinationals
 Manager van 40+ wil naar buitenland voor nieuwe baan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10