zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verzekeringsbranche verslaat telecom-, internet- en energiesector op servicegebied

9 mei 2012 - Nederlandse verzekeringsmaatschappijen scoren gezamenlijk een 7,8 als het aankomt op consumentenservice. Dat blijkt uit de eerste maandelijkse service scan van Preferenso en Trendbox. De verzekeringsmaatschappijen scoren hiermee beduidend hoger dan de telecom-, internet- en energieleveranciers die ook in april gescreend zijn.

In de service scan zijn beoordelingen van meer 4.500 Nederlanders verwerkt over serviceverlening van leveranciers binnen de telecom- en internetbranche, de energiesector en de verzekeringswereld. De bedrijven worden in de scan beoordeeld op service en prijs-kwaliteitverhouding door hun klanten. Naast een indicatie met een cijfer tussen een en tien, wordt gekeken naar actuele, kwalitatieve reviews over de betreffende leveranciers.



Verzekeringsmaatschappijen
Service: 7,8
Verzekeringsmaatschappijen worden duidelijk positiever beoordeeld dan de telecom-, internet- en energiebranche. Niet alleen ontvangen alle verzekeringsmaatschappijen samen een 7,8 als rapportcijfer op service, tweederde van de Nederlanders vindt de geboden prijs-kwaliteitverhouding van de sector goed tot zeer goed. AllSecur (8,4) en Ditzo (8,2) zijn de best presterende bedrijven volgens klanten op Preferenso.
Uit de reviews blijkt dat men goed, snel en vooral helder wordt geholpen door de verzekeringsbranche bij problemen en vragen. Veelal op een persoonlijke wijze. Verder worden de goed geïnformeerde medewerkers net als het feit dat de consument met meerdere vragen bij één aanspreekpunt terecht kan, als zeer positief ervaren. Tussenpersonen spelen een belangrijke rol in dit verband. Tenslotte zijn zij het gezicht van veel maatschappijen en staan ze dicht bij de klant. Vrouwen zijn met name ontvankelijk voor klantgerichtheid (vooral de wijze waarop men wordt geholpen) en een goede service. Jongeren hebben de bereikbaarheid juist hoog in het vaandel staan, terwijl de ouderen meer waarde hechten aan snelheid, feitelijk contact hebben en een goede afhandeling.

Telecom- en internetleveranciers
Service: 6,1
De service van de leveranciers in de telecom- en internetbranche wordt door de Nederlandse consument gewaardeerd met een 6,1 Best presterend volgens klanten zijn Simyo (7,7) en Hi van KPN (7,3) Pretium (2,1) en Simpel (3,5) worden daarentegen het slechtst gewaardeerd. Daarnaast ervaart 52 procent van de Nederlanders de prijs-kwaliteitverhouding van de telecom- en internetaanbieders als goed of zeer goed.
De reviews zijn over het algemeen positief van aard met terugkerende zinsneden als ‘een goede service’ en ‘goed geholpen bij klachten’. Er liggen punten voor verbetering voor klantenservices die volgens de reviews meer moeten halen uit een persoonlijke, snelle, meer oplossingsgerichte, deskundige en transparante werkwijze. Vrouwen blijken met name op zoek naar pragmatische hulp, mannen willen vooral meer snelheid van handelen van de aanbieders en advies over hoe ze zelf problemen op kunnen lossen. Jongeren zijn meer gericht op digitale problemen, terwijl problemen van ouderen vaker gaan over het telefoonabonnement en de service van de betreffende provider. 

Energieleveranciers

Service: 6,2
De energieleveranciers krijgen een 6,2 van de Nederlandse consumenten voor de geboden service. Greenchoice (7,3) scoort samen met Electrabel (7,0) het beste, terwijl de Nederlandse Energie Maatschappij en Oxxio respectievelijk genoegen moet nemen met 4,5. en een 4,6. Ruim de helft van de Nederlanders vindt de energieleveranciers een goede tot zeer goede prijs-kwaliteitverhouding bieden. Een goede prijs en een goede service zijn de belangrijkste positieve punten die in de reviews aan de energieaanbieders worden toegekend, gevolgd door een groot aantal, minder omvangrijke, positieve opmerkingen. Maar ook voor de energiemarkt is nog een aantal kritische kanttekeningen te plaatsen. Zo moeten energieaanbieders meer transparant zijn in het vergelijken van tarieven, kunnen gecreëerde verwachtingen beter ingevuld worden (doen wat je beloofd) en moet het gemakkelijker zijn om te switchen van aanbieder. Tussen mannen en vrouwen is vrijwel geen verschil waar te nemen in dit kader. Iets meer mannen verzoeken een betere afhandeling van vragen en klachten. Verder blijkt dat jongeren gevoeliger zijn voor aanbiedingen op de energiemarkt en snel handelen belangrijk vinden. Ouderen willen meer service ontvangen. 

Echt contact 
De telecom en energie sector, beide voormalige nutsbedrijven kunnen leren van de verzekeringsbranche. De mogelijkheid tot contact met een echt persoon is de sleutel tot een beter servicegevoel. De verzekeringsbranche werkt met tussenpersonen die dichter bij de klant staan. Het hebben van winkels en service desks, is een opportunity voor de energie- en telecombranche om meer persoonlijke klantcontactmomenten te creëren.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Frustratie over slechte klantenservice groeit
 Grote verschillen in waardering klantenservice tussen diverse sectoren
 Klantenservice krijgt geen tweede kans meer
 Vijf tips voor meer service op de zaak
 
 
reacties
 
Joke  |   | 
13-09-2012
 | 
13:04 uur
Ik vind het echt een pluspunt als je bij een bedrijf met meerdere vragen bij 1 persoon terecht kan. Vaak word je continu doorverbonden. Denk dat mensen dat erg waarderen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10