zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Salaris voor Nederlanders belangrijkste bij keuze werkgever

19 april 2012 - Een aangename werksfeer is voor de meeste Nederlanders (74 procent) nog steeds het allerbelangrijkste bij de keuze van een werkgever. Maar het salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn spectaculair gestegen naar de tweede plaats. Waren deze aspecten in 2011 nog voor 34 procent van de Nederlanders belangrijk; in 2012 vindt maar liefst 67 procent salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden bepalend in de keuze van een baan.

Dit blijkt uit het Randstad Employer Branding-onderzoek naar de 'aantrekkelijkste werkgever' van Nederland. Volgens Chris Heutink, algemeen directeur Randstad Nederland, is het gezien de huidige economische omstandigheden niet zo verwonderlijk dat mensen het salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden steeds belangrijker vinden bij het kiezen van een baan. "Banen zijn schaarser en mensen willen aan hun financiële verplichtingen voldoen. Financiële zekerheden wegen nu zwaarder dan bijvoorbeeld carrièremogelijkheden en kwalitatieve opleidingen, zeker voor oudere werknemers en lager opgeleiden. De onderzoeksresultaten geven werkgevers een goede indruk waarom werknemers wel of niet voor een bepaald bedrijf of organisatie kiezen. Op basis hiervan kunnen ze aan de slag om specifieke imago aspecten van hun 'werkgeversmerk' te verbeteren of beter zichtbaar te maken." 



Goede balans werk/privé weegt vooral voor vrouwen zwaarder

Het onderzoek is gehouden onder 12.000 respondenten (mannen en vrouwen in de leeftijd tot 65 jaar). Mannen verkiezen vaker sterke bedrijven die toekomstperspectief bieden, terwijl vrouwen meer belang hechten aan bereikbaarheid, flexibiliteit en een goede balans tussen privéleven en werk. Toch weegt die balans in zijn algemeenheid minder zwaar. In 2011 vond 56 procent van de werkende Nederlanders dat nog een motief om voor een werkgever te kiezen. Inmiddels is dat gedaald naar 46 procent. Ook als het gaat om toekomstperspectieven/carrièremogelijkheden is er een daling waarneembaar. Slechts 30 procent kijkt naar dit aspect. En dan zijn het vooral jongeren die loopbaanmogelijkheden belangrijk vinden. Zij kijken ook naar de kwaliteit van de opleidingen die binnen een bedrijf worden aangeboden en vinden het salaris minder belangrijk. 

Onderzoek bepalend voor Randstad Award 2012 
De ondervraagden hebben in het onderzoek niet alleen vragen beantwoord over wat een baan aantrekkelijk maakt, maar ook welke organisaties zij kennen. Op basis van de vraag 'Zou je voor dit bedrijf willen werken?' is een top tien samengesteld van de meest aantrekkelijke werkgevers in zowel de profit- als de non-profitsector. Degenen die bovenaan staan, hebben het meest aantrekkelijke werkgeversimago van Nederland en werden op 18 april beloond met de Randstad Award.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Starters vallen niet voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden
 Werkzoekende kijkt vooral naar arbeidsvoorwaarden
 Toptalenten maken meeste kans op salarisverhoging
 ‘Topsalarissen slecht voor bedrijven, economie en samenleving’
 
 
reacties
 
Berg  |   | 
19-04-2012
 | 
10:44 uur
Geheel logisch

Met groeiende inflatie, stijgende kosten voor levensonderhoud, doorgeschoten flexibilisering, toegenomen onzekerheid, stijgende werkdruk, slinkende pensioenen, kom je als werknemer onderhand in de ' overlevingsmodus' terecht.

Natuurlijk wordt salaris dan opeens een stuk belangrijker. Je wilt immers een potje hebben als je plots zonder werk komt te zitten, zelf sparen voor je pensioen of om de inflatie/prijsstijgingen op te vangen. Persoonlijke ontwikkeling is leuk, maar in dit soort tijden draait het echt om de knikkers. En wat de eerste reactie zegt, is inderdaad waar.

Alles maar ook alles draait tegenwoordig om geld en economie. Het is belangrijker geworden dan mensen en de balans is totaal zoek geworden. Het raakt niet alleen de samenleving, maar de neoliberale cultuur begint ook steeds meer te waaien in de (kleine) bedrijven en beinvloed het, in negatieve zin, het gedrag van mensen. Het maakt alles kapot. En nog vinden we het allemaal heel normaal..
Trojan  |   | 
19-04-2012
 | 
08:31 uur
Ok... En ik al die propagandaonderzoeken maar geloven waarin stond dat geld vooral niet het belangrijkst was. Alles in deze verknipte wereld draait in de basis altijd om geld... ALLES!!! De mensen die roepen dat dit niet zo is, hebben een volle portemonee...!! Of ze verdienen/graaien meer geld als ze anderen kunnen laten geloven dat geld niet belangrijk is. In 2012 jaar geregistreerde evolutie is dit wat we hebben bereikt...? Iedereen beflikkert iedereen, grote bekken alom, geld boven mensen en egoisme tot en met. Knap hoor... daar mogen we met recht trots op zijn.
Hans  |   | 
19-04-2012
 | 
09:01 uur
Misschien ligt het aan mij, maar heb de titel en de eerste alinea nu 3x doorgelezen en kan dan toch niet anders concluderen dan dat (i.t.t. wat de titel suggereert) 'een aangename werksfeer met 74%' toch nog steeds de allerbelangrijkste keuzefactor is voor het kiezen van een (nieuwe) werkgever. (Versus 67% voor salaris & secundaire arbeidsvoorwaarden).

Dat deze laatste aspecten sterk in belang gestegen zijn is, zoals ook wordt toegelicht, niet vreemd met het oog op economische ontwikkelingen. Natuurlijk is het salaris relevant, maar het blijft een zogenaamde 'hygienische factor' met een kortstondig (extra) motiverende werking. Het gezegde: wie voor geld komt, gaat voor geld weg, zegt hierbij genoeg.

Met andere woorden: Klopt het salaris wel met de verwachting, maar de werksfeer niet dan heeft de werkgever toch echt snel een betrokkenheid- en daarmee productiviteitsprobleem. Ook, afgezet tegen diezelfde economische uitdagingen, niet echt handig.

Werksfeer dus ook maar in de gaten houden. En daarbij doet een beetje meer (niet financiële, maar wel op de persoon afgestemde) waardering vaak (grotere) wonderen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10