zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes psychologische kenmerken van een goed leider

21 maart 2012 - Natuurlijk, u wilt een goede leider zijn. En hoewel een geweldig leider niet per se hetzelfde is als een geweldig manager zijn er wel degelijk overeenkomsten. Maar wat is een goede leider en hoe wordt u er een? Spring.org presenteert de factoren die volgens vrijwel alle psychologen bijdragen aan goed leiderschap.

1. Daadkracht: goede leidinggevenden nemen vaak beslissingen en, belangrijker, houden zich er aan. In onzekere tijden hakken ze knopen door en nemen ze hun verantwoordelijkheid. 



2. Competentie: een leider moet zijn team van middelen voorzien. Tegenwoordig betekent dat vaak anderen weten te beïnvloeden en overtuigend zijn. 

3. Integriteit: leiders die vertrouwd worden, hebben een positieve invloed op de prestaties, tevredenheid en betrokkenheid. Integriteit leidt tot respect. 

4. Visie: een visie neer weten te leggen geeft mensen een gezamenlijk doel en de motivatie om vol te houden. Zonder visie, zijn de medewerkers stuurloos. 

5. Bescheidenheid: de meest effectieve leiders zijn geen hooghartige blaaskaken, maar juist zeer bescheiden en nederig. 

6. Doorzettingsvermogen: leiders die hun organisatie echt weten te transformeren geven nooit op. Dit betekent niet dat ze niet flexibel zijn, maar wel dat ze hun doelen nooit uit het oog verliezen.


Bron: Spring.org
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Koffie op kantoor: dit komt er allemaal bij kijken
 Risicofactoren voor bedrijfssucces in een wereld na de pandemie
 Een inclusieve werkplek: vier tips om de volgende stappen te zetten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leiding geven: van sturen naar inspireren en motiveren
 Investeren in leiderschap cruciaal voor groei
 Goede manager essentieel voor betrokkenheid en productiviteit
 Internationaal succesvolle merken delen aantal eigenschappen van ceo
 
 
reacties
 
B.H.J. Mooibroek AA RAB  |   | 
21-03-2012
 | 
19:28 uur
de auteur steunt op het werk van Hogan&Kaiser uit 2005 en van Collins uit 2001. Dat is geen nieuws. Maar samenvattingen zijn altijd prettig als je weet wie erachter zit en als je staat op de ruggen van reuzen kun je ver zien...
Jelke Notten  |   | 
22-03-2012
 | 
16:22 uur
Ik vind punt twee wel erg onduidelijk. Want alle andere punten zijn toch ook competenties? En ik mis motiveren en feedbackgeven.
B.H.J. Mooibroek AA RAB  |   | 
22-03-2012
 | 
22:07 uur
Dag Jelke,

Leuk en goed dat je reageert. Een samenvatting heeft altijd beperkingen. Maar welke punten vind je onduidelijk?

Terecht merk je op dat motiveren en feedback geven belangrijk, misschien wel wezenlijk zijn. Maar dit zijn geen psychologische kenmerken (zoals het artikel kopt). Dat zijn 'eigenschappen en gedragingen die te voortkomen uit de persoonlijkheidskenmerken van mensen'.
Aan de andere zijn de twee volgens jou ontbrekende punten m.i. begrepen in het tweede en vierde punt: comptentie en visie.

Dus als ik mag meedenken, ben ik benieuwd je reactie welke 2 punten welke je onduidelijk vindt (en wat je er onduidelijk vindt). Misschien kan ik je helpen.

Overigens, ik sta los van dit artikel en de bron.

Mvg,
Barry Mooibroek

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (1) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
Onderweg naar meer bevlogenheid  (1) 
top10
Tips voor een veilige werkplek, ook tijdens de vakantieperiode
Vier tips voor meer werknemersbetrokkenheid in de zorg in tijden van hybride werken
Bedrijven worstelen met innoveren omdat ze data niet effectief kunnen gebruiken
Toptalent aantrekken en behouden met een ‘employee first’ bedrijfscultuur
Wekelijkse aantal cyberaanvallen wereldwijd gestegen met 32 procent
De grootste frustraties en uitdagingen voor IT-systeembeheerders
Dit is hoe je cybersecurity op de kaart zet bij het management
Ongetrainde medewerkers vormen gapend gat in cybersecurity
Wantrouwen over data-uitwisseling remt technologische vooruitgang af
Cybercriminelen bereiden zich voor op een wereld zonder macro's
meer top 10