zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes psychologische kenmerken van een goed leider

21 maart 2012 - Natuurlijk, u wilt een goede leider zijn. En hoewel een geweldig leider niet per se hetzelfde is als een geweldig manager zijn er wel degelijk overeenkomsten. Maar wat is een goede leider en hoe wordt u er een? Spring.org presenteert de factoren die volgens vrijwel alle psychologen bijdragen aan goed leiderschap.

1. Daadkracht: goede leidinggevenden nemen vaak beslissingen en, belangrijker, houden zich er aan. In onzekere tijden hakken ze knopen door en nemen ze hun verantwoordelijkheid. 



2. Competentie: een leider moet zijn team van middelen voorzien. Tegenwoordig betekent dat vaak anderen weten te beïnvloeden en overtuigend zijn. 

3. Integriteit: leiders die vertrouwd worden, hebben een positieve invloed op de prestaties, tevredenheid en betrokkenheid. Integriteit leidt tot respect. 

4. Visie: een visie neer weten te leggen geeft mensen een gezamenlijk doel en de motivatie om vol te houden. Zonder visie, zijn de medewerkers stuurloos. 

5. Bescheidenheid: de meest effectieve leiders zijn geen hooghartige blaaskaken, maar juist zeer bescheiden en nederig. 

6. Doorzettingsvermogen: leiders die hun organisatie echt weten te transformeren geven nooit op. Dit betekent niet dat ze niet flexibel zijn, maar wel dat ze hun doelen nooit uit het oog verliezen.


Bron: Spring.org
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leiding geven: van sturen naar inspireren en motiveren
 Investeren in leiderschap cruciaal voor groei
 Goede manager essentieel voor betrokkenheid en productiviteit
 Internationaal succesvolle merken delen aantal eigenschappen van ceo
 
 
reacties
 
B.H.J. Mooibroek AA RAB  |   | 
21-03-2012
 | 
19:28 uur
de auteur steunt op het werk van Hogan&Kaiser uit 2005 en van Collins uit 2001. Dat is geen nieuws. Maar samenvattingen zijn altijd prettig als je weet wie erachter zit en als je staat op de ruggen van reuzen kun je ver zien...
Jelke Notten  |   | 
22-03-2012
 | 
16:22 uur
Ik vind punt twee wel erg onduidelijk. Want alle andere punten zijn toch ook competenties? En ik mis motiveren en feedbackgeven.
B.H.J. Mooibroek AA RAB  |   | 
22-03-2012
 | 
22:07 uur
Dag Jelke,

Leuk en goed dat je reageert. Een samenvatting heeft altijd beperkingen. Maar welke punten vind je onduidelijk?

Terecht merk je op dat motiveren en feedback geven belangrijk, misschien wel wezenlijk zijn. Maar dit zijn geen psychologische kenmerken (zoals het artikel kopt). Dat zijn 'eigenschappen en gedragingen die te voortkomen uit de persoonlijkheidskenmerken van mensen'.
Aan de andere zijn de twee volgens jou ontbrekende punten m.i. begrepen in het tweede en vierde punt: comptentie en visie.

Dus als ik mag meedenken, ben ik benieuwd je reactie welke 2 punten welke je onduidelijk vindt (en wat je er onduidelijk vindt). Misschien kan ik je helpen.

Overigens, ik sta los van dit artikel en de bron.

Mvg,
Barry Mooibroek

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10