zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Goede manager essentieel voor betrokkenheid en productiviteit

20 februari 2012 - Een afstandelijke, inefficiënte en zelfs incompetente leidinggevende: u bent het natuurlijk niet, maar een derde van de managers wereldwijd wordt wel zo beoordeeld door zijn werknemers. Vier van de tien werkenden hebben wel eens ontslag genomen vanwege slecht leiderschap. Dit blijkt uit onderzoek van DDI onder bijna 1.300 werknemers in de VS, Engeland, Australie, Canada, China, Duitsland, Indie en Zuidoost Azië naar de vraag wat hun leidinggevenden goed en wat ze fout doen.


Uiteraard is er genoeg dat fout gaat. 34 procent van de repsondenten vindt hun manager slechts soms of helemaal nooit effectief. 37 procent wordt zelden of nooit gemotiveerd om optimaal te presteren door de manager. Slechts vier van de tien rapporteren dat hun leidinggevende nooit afbreuk doet aan hun zelfvertrouwen en bijna de helft is van mening dat ze de functie van hun leidinggevende ook zouden kunnen doen – maar dan beter. Slechts de helft wil overigens daadwerkelijk een managementpositie en dat geeft te denken over de toekomstige beschikbaarheid van leidinggevenden. 



Managers hebben grote invloed
Al met al zijn de onderzoeksresultaten enigszins zorgwekkend. Een aanzienlijk deel van de leidinggevenden lijkt hun verplichting jegens hun medewerkers, en daarmee hun organisatie, niet (volledig)  te kunnen vervullen. De gevolgen van managers zonder goede leidinggevende vaardigheden zijn enorm, en andersom is de invloed die goede leiders hebben op de motivatie en productiviteit enorm. 

Problemen worden verzwegen
Specifieke zaken waarin leidinggevenden tekort schieten zijn: niet luisteren, slecht reageren op conflicten, voortrekkerij, gebrek aan feedback en gebrek aan advies. Zeven van de tien respondenten zeggen bovendien dat hun baas niet kalm en constructief blijft als er een probleem besproken wordt, met als gevolg dat werknemers geneigd zijn problemen en moeilijkheden maar te verzwijgen en geen moeilijke gesprekken met de leidinggevende aan te gaan.
Een gebrek aan leiderschapscapaciteiten heeft ook tot gevolg dat er geen gezonde relatie ontstaat tussen manager en medewerker, en dat heeft weer een negatieve impact op bijvoorbeeld klantenservice, innovatie en het bereiken van moeilijke doelstellingen. 

Leidinggevende capaciteiten zijn te leren
De respondenten gaven aan dat ze tot 60 procent productiever zouden zijn als ze nog steeds voor hun ‘beste baas ooit’ zouden werken. De lagere productiviteit van het werken onder een slecht beoordeelde leider komt omdat deze manager zelden of nooit om de ideeën en input van het team vraagt, slecht is in werkgerelateerde gesprekken en niet genoeg feedback geeft op de prestaties van zijn team. Dit alles verlaagt de betrokkenheid direct en daarmee de productiviteit. 
Goed nieuws is er ook: veel van de hier genoemde leiderschapscapaciteiten zijn prima aan te leren.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Hybride werken? Houd de werk-privébalans in de gaten!
 40 procent van het topmanagement noemt SASE een revolutie in netwerkbeveiliging
 68 procent Nederlanders wil meer openheid over salaris
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kwart werknemers blij met controle door leidinggevende
 Oratie: managers moeten zich meer bemoeien met professionals
 Managementstijl bepaalt productiviteit
 Werknemer: slecht presterende leidinggevenden kosten tijd
 
 
reacties
 
Cor Pitlo  |   | 
20-02-2012
 | 
11:09 uur
Persoonlijke coaching is het leermiddel, generalistische managementcursussen leveren weinig op!
Kennis is handig, vaardigheden essentieel!
Ad de Beer  |   | 
20-02-2012
 | 
12:48 uur
Laten we eindelijk eens stoppen om leidinggevers managers te noemen, dat zijn verschillende vakgebieden die verschillende competenties vragen.
Een goede manager kan een slechte leidinggevende zijn en een goede leidinggevende kan een slechte manager zijn.
Betrokkenheid en productiviteit zijn een gevolg van leiderschap.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
Financiële coaches gezocht: aantal openstaande functies schiet omhoog
Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie
Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
meer top 10